Voorgenomen route zomer 2024
We starten rond 12 mei en zijn dan half augustus terug in NL.
We kunnen niet door het Haren-Rütenbrock kanaal. Dit kanaal van Ter Apel naar Haren in Duitsland is tot eind mei dicht ivm Baggerwerkzaamheden. De oorzaak is de extreme overstroming van afgelopen winter.
We varen over rivieren en kanalen en ook weer op het ruime water.
Wij willen de 1e week van juli bij het schiereiland Hindsholm NO van het eiland Fyn (N55° 36.285 E10° 36.587) zijn waar we vrienden ontmoeten.
Donderdag 9 Mei. Uren gevaren 5 – 18°C–half bewolkt–wind Var 1 Beaufort
Vanmorgen om 08.15 uur vertrokken van huis. Eerst naar de supermarkt om verse etenswaren te kopen. De langhoudbare etenswaren hadden we voor onze vakantie naar Turkije al in de boot gepakt. Daarna naar Zwartsluis gereden en de boot ingepakt. Om 11.45 uit de haven vertrokken richting Delfzijl. Aangemeerd aan een steigertje voor de nacht in De Tsjonger bij het Braandemeer.
Vrijdag 10 Mei. Uren gevaren 1 – 22°C–Zon–wind Var 1
Mooi plekje opgezocht en geankerd op het Tjeukemeer
Zaterdag 11 Mei. Uren gevaren 5 – 20°C–Zon–wind NO3
Vertrokken om 09.15 vanaf het Tjeukermeer richting Delfzijl. Onderweg nog even gestopt voor een wandeling rond Zwettepoel. Daarna over het Sneekermeer naar het Margrietkanaal. Op het Sneekermeer waren diverse zeilwedstrijden gaande. Gevaren tot net voor Groningen. Laat in de avond kregen we een mailtje van onze Kentenaren clubgenoten Michael en Trixi met de mededeling dat het Ems-Jade kanaal dicht is tot 16 juni en het Sluis bij Dorpen naar het Küstenkanal dicht is tot 23 mei. Met deze mededeling is alleen de optie Mittellandkanal nog open.
Zondag 12 Mei. Uren gevaren 12 – 24°C–Zon–wind O4 Beaufort
Om 06.00 vertrokken richting Delfzijl. In de zeesluis in Delfzijl kregen we controle van de douane. We waren 1,5 uur na Laagwater door de sluis. Op de Dollard hadden we wind (O4) tegen stroom (7km/uur). Hierdoor hadden we behoorlijke golven.
We kregen een belletje van onze Kentenaren club genoten Michael en Trixi dat er nog een andere optie is om naar de rivier de Weser te komen. Ze vertelden ons dat bij de stad Leer het getijden riviertje de Leda uitkomt bij het Elisabethfehnkanal. Het Elisabethfehnkanal komt weer uit op het Küstenkanal naar Oldenburg.
Eenmaal op de Eems werden de golven minder. Bij het stadje Leer zijn we afgeslagen de het riviertje de Leda opgevaren. Op de Leda hadden we nog 3 km stroom mee. Het is een mooie smalle rivier die meandert in het moeras landschap. Bij aankomst bij de Potshausen ophaalbrug werd het even spannend. De brug ligt in een bocht van de rivier en had geen doorvaart verlichting. Het bleek dat de brug open ging voor een boot van de andere kant die niet zichtbaar was. Hierdoor was het voor ons even manoeuvreren vanwege de stroom die we mee hadden. Achteraf blijkt dat deze brugbediening aangevraagd moet worden. Hierna het Elisabethfehnkanal opgevaren tot de eerste sluis. We hebben vastgemaakt aan een mooie aanleg steiger voor de sluis. Morgen vroeg gaan we bellen voor een doorgang.
Op het internet staat wel de "3 dagen" informatie
Track's week 19 130km
Maandag 13 Mei. Uren gevaren 0 – 26°C–Zon–wind O4 Beaufort
Vanmorgen naar de sluiswachter gebeld. Het gesprek ging in het Engels en later in het Nederlands. We kregen te horen dat we de doorvaart 3 dagen van te voren hadden moeten aanvragen omdat we buiten het hoogseizoen zijn (Hoogseizoen is van 15-5 tot/met 15-9). Deze 3 dagen buiten het seizoen staat nergens op de info borden bij de sluis. De telefoon verbinding was slecht. We kregen iets te horen als van morgen om 10.00 uur kunnen we erdoor. Een half uur later kwam een oudere man op de fiets naar onze steiger. Het bleek de man te zijn die we aan de telefoon hadden. De man bleek uit Kenia te komen dus vandaar het Engels. Hij kende meerdere talen waaronder Nederlands. Hij vertelde ons in het Nederlands dat de man van de 2e sluis vandaag niet aanwezig was. Morgen (dinsdag) worden we om 10.00 uur door het kanaal begeleid. Dus vandaag maar eens een flinke wandeling maken!
In de avond kwam onze assistent sluiswachter op de E-fiets met een fles wijn bij ons op bezoek. Gezellig even bij elkaar gezeten. De man uit Kenia die geboren was in de stad Groningen, in de winter in Kenia woont en in de zomer in Duitsland. Deze man sprak 5 verschillende talen (Nederlands, Duits, Engels, Noors en Swahili).
We kregen onderstaande info pas bij de 2e sluis in het Elisabethfehnkanal
Dinsdag 14 Mei. Uren gevaren 6 – 26°C–Zon–wind O4 Beaufort
Ons konvooi bestond uit alleen onze boot. Vanmorgen om 07.30 uur werd de sluis opengezet en gespoeld. De sluis lag vol met blad en kapok. De vriendelijke sluiswachter Freddy vertelde ons dat hij dat om 09.00 uur geschut zouden worden. Freddy vertelde mij dat de volgende bruggen en sluizen door medewerkers uit een andere gemeente worden bediend rond 12.00 uur. Bij de brug was een mooie steiger en een brandstofpomp (Avia). Hier heb ik diesel getankt met de jerrycans op de steekwagen. Om 10.30 uur kwamen er 2 boten van de andere kant en wij konden hierna door de brug en in de sluis. De sluis werd geschud en wij moesten wachten op de lunchpauze van de twee sluiswachters. Kaye is tijdens onze stop in de sluis naar de warme bakker gelopen voor heerlijke broodjes. Om 11.40 konden we verder door de spoorweg ophaal brug. Om 13.30 uur waren we door de laatste ophaalbrug. Totaal hadden we 4 sluizen en 7 ophaalbruggen. De sluizen en bruggen worden met de hand bediend door meestal dezelfde sluiswachter. Volgens ons hadden die twee onenigheid. De vaste bruggen waren allen 4 meter hoog. We kregen ook te horen dat we maar 5 km/uur mochten varen terwijl er 7 km/uur was aangegeven. Ondiepste stuk op onze dieptemeter was 1 meter. Onderweg nog even aangemeerd doordat de temperatuur van de motor opliep. Het wierfilter schoongemaakt en aanzuig opening doorgeblazen. Om 14.00 kwamen we op het Küstenkanal. Om 17.00 uur gingen we alleen door de sluis in Oldenburg. Hierna hebben we in de haven van OYC in de Hunte aangemeerd. OYC is een mooie en goede haven.
Woensdag 15 Mei. Uren gevaren 2,4 – 28°C–Zon–wind OZO 5 met uitschieters tot 8 Beaufort
Vandaag een uur naar hoogwater (10.30 uur) vertrokken uit Oldenburg en we konden ruim onder de spoorbrug door. Onderweg op de Hunte de stroom mee en op de open plekken HEEL HEEL VEEL wind tegen. Besloten om niet verder te gaan dan Elsfleth. Om verder te varen op de Weser leek ons geen goed idee. Er was gelukkig nog veel ruimte vrij aan de aanleg steiger voor de stad. Eerst langs de steiger gevaren om te kijken hoe hoog de stootwillen moesten hangen. Hierna omgedraaid en tegen stroom en wind goed kunnen aanmeren aan de steiger.
Hierna het mooie stadje in en onder andere naar de supermarkt en de warme bakker gelopen.
Donderdag 16 Mei. Uren gevaren 0 – 26°C–Zon later in de middag half bewolkt–wind Oost 5 Beaufort
We zijn in Elsfleth blijven liggen vanwege de harde wind voorspelling. Een wandeling door de stad gemaakt. In de middag nog bezoek gehad van een mede watersporter die was aangemeerd aan de steiger. We konden het gesprek goed doen in het Nederlands. Het is altijd leuk om ervaringen uit te wisselen.
Morgen t/m zondag is de Hunte afgesloten ivm het bouwen van een nieuwe spoorbrug. Vorig jaar heeft een Nederlands vrachtschip de brug eruit gevaren. Hiervan hebben wij geen hinder omdat we er al onderdoor zijn gevaren.
Vrijdag 17 Mei. Uren gevaren 7 – 26°C–Zon–wind NO 4 Beaufort
Een half uur na hoogwater (10.10 uur) vertrokken uit Elsfleth. Onze buurman vond dat er nog te veel wind was uit het NO om naar Bremerhaven te gaan. Hij bleef nog een dagje. De Weser af met stroom mee ging voorspoedig. Een paar km voor Bremerhaven gaat de Weser ook in de richting NO. We kregen wind tegen stroom en dat leverde redelijk golven op. Voor de haven ingang nog een rondje gevaren doordat er een grote veerboot uit de haven kwam. Tegen de stroom van de rivier de Geeste in door Bremerhaven naar de sluis gevaren. De Geeste was al behoorlijk laag. Hierdoor konden we al schutten. De sluis ging snel open en we konden gelijk invaren. We werden begroet door een vriendelijke sluiswachter. Tijdens de schutting werd ons verteld dat we de seinvlag N (November) moesten voeren omdat we breder waren dan 3 meter. Tja die hadden we dus niet. We mochten er ook een van papier maken. Uiteindelijk hebben we de theedoek hiervoor gebruikt die er wel een beetje op lijkt. Aangemeerd bij de sluis Lintig.
Zaterdag 18 Mei. Uren gevaren 4,5 – 23°C–Zon in de namiddag half bewolkt–wind NO 3 Beaufort
Vanmorgen om 09.30 door de zelfbediening sluis in Lintig. Aan de boot steiger in Bad Bederkesa was nog een plekje vrij. Aan de steiger liggen nu allemaal woonboten. Op het infobord stond dat men in 2025 een nieuwe aanlegsteiger gaan bouwen voor de jachten. Even naar de bakker gelopen in Bad Bederkesa. Net een stukje voor Otterndorf moesten we stoppen omdat daar een roei regatta gaande was. Men had de vaarweg niet afgezet omdat ze dachten dat er geen boten zouden komen. Stukje terug gevaren en aan een andere boot langzij vast gemaakt. Hierna kwam er nog een Duits zeiljacht die naast ons heeft vastgemaakt. Ruim twee uur later om 17.15 uur konden we onze reis voortzetten. Aan de wachtsteiger voor de sluis vastgemaakt. De Duitser met het zeiljacht wat naast ons had gelegen nog even aan boord gehad voor een biertje. Hij is 86 jaar en wil in zijn eentje met zijn boot nog een rondje Oostzee maken. Een gezellige prater.
We konden niet door de sluis. Deze was gesloten. Volgens het infobord draait de sluis tussen 8.30 en 15.00 uur. We vroegen aan andere boten hoe de betaling moet voor de sluis. Niemand weet het. Een Duitser zei gewoon invaren dan horen we het wel of niet!
Zondag 19 Mei. Uren gevaren 3,5 – 22°C–In de ochtend regenbui daarna zon – wind NO 3 Beaufort
De sluis begon onverwacht om 08.00 uur te draaien. Er kwam een motorboot uit de sluis. We gingen samen met het Duitse zeiljacht de sluis in. Niemand vroeg of we wat hadden betaald. We kwamen naar buiten 2 uur na laag water. Voor ons liep het jachtje vast in de geul. Toen we bij hem kwamen met een sleeplijn kwam hij net los. Het jachtje ging richting Brunsbüttel en wij gingen door met stroom mee naar Glückstadt. Onderweg nog een korte regenbui. Aangemeerd in de buitenhaven zodat we morgen bij LW weg kunnen richting Hamburg. De binnenhaven wordt 2 uur voor tot na afgesloten door een deur zodat de binnenhaven niet droog valt.
Track's week 20 208km
Maandag 20 Mei. Uren gevaren 5,5 – 22°C–In de ochtend zon eind van de middag onweersbui– wind O 3 Beaufort
In de vroege ochtend naar de bakker. Om 08.30 uur vertrokken bij Laag Water. Het eerste gedeelte rustig water. Eenmaal in Hamburg begonnen de golven van de watertaxi’s en veerboten. Onderweg streek er een enorme grote vogel neer op een boomstronk. Nog geprobeerd om een foto te maken. Aangemeerd in de City sporthaven. Na een onweersbui een wandeling door de stad gemaakt en nog even de uitkijk op het Elbphilharmonie bezocht.
Dinsdag 21 Mei. Uren gevaren 7 – 24°C–zon – wind Oost4 Beaufort
Vanmorgen om 10.15 uur vertrokken met Laag Water. Eerst hadden we nog wat stroom tegen. Het was rustig op het water. Bij sluis Geesthacht moesten we even wachten. Twee grote binnenvaartschepen en wij met nog een jachtje werden geschut. Na de sluis hadden we 3 km stroom tegen op de Elbe. Tot net na de sluis gevaren in Lauenburg. Het jachthaventje voor de sluis was vol.
Woensdag 22 Mei. Uren gevaren 8 – 22°C–zon in de namiddag een omweersbui en regen – wind W3 Beaufort
Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken samen met een andere Nederlandse boot (Vikingsbank). Onderweg kwamen er nog 2 boten erbij - een motorboot en een zeilboot met de mast plat. De Vikingsbank is onderweg naar Stockholm in Zweden. De Vikingsbank ging naar Mölln (de stad van Tijl Uilenspiegel). Wij zijn doorgevaren in konvooi door 7 sluizen naar Lübeck. We zagen dat er goed weer aankomt voor de oversteek naar Denemarken. Aangemeerd in The Newport Marina in Lübeck in een hevige onweersbui. Onze buurman hielp gelukkig met aanleggen in de harde wind. Het heeft de hele nacht hard geregend.
Donderdag 23 Mei. Uren gevaren 1,5 – 22°C–half bewolkt – wind W2 Beaufort
Om 09.00 uur vertrokken. De bedoeling was om naar Travemünde te varen. Toen we langs de Dummersdorfer Ufer voeren zagen we een paar boten voor anker liggen. Omdat dit een mooie beschutte plek is hebben we hier ook maar het anker laten zakken. In 2019 hadden we hier ook al eens geankerd. Nog even wezen zwemmen (water 19 °C) en gekeken of er nog wat aan de schroef zat.
Vrijdag 24 Mei. Uren gevaren 7– 21°C–Zon– wind O2-3 Beaufort
Vanmorgen tijdens zon opkomst om 04.45 uur het anker opgehaald en vertrokken. In de vroege ochtend was er weinig wind voorspeld. In Travemünde sliep iedereen nog. Eenmaal op het grote water kwamen er nog een paar grote zeeschepen aan die een loods aan boord kregen. Deze schepen waren de enige veroorzakers van golven verder was de zee zo vlak als een spiegel. Onderweg nog een groep tuimelaars vlak bij ons gezien. Om 11.45 uur aangemeerd bij het tankstation in Burgstaaken op het eiland Fehmarn. Prijs per liter €2,20 onder de 50 liter, €2,10 onder de 100 liter en boven de 100 liter €2,05. Wij hadden op een paar liter na net geen 100 liter dus moesten we de prijs van €2,10 betalen. Hierna hebben we aangelegd in de haven van Burgstaaken. De fietsen uitgepakt en naar het mooie stadje Burg Auf Fehmarn gereden/ gelopen. Fietsen met onze 24” wielen was bijna niet mogelijk vanwege de kinderkopjes. Bij de super nog wat inkopen gedaan. Bij het betalen van het havengeld zei de havenmeester in het Duits zijn jullie die Hollanders? Onze NL vlag was gespot.
Zaterdag 25 Mei. Uren gevaren 0– 18°C–half bewolkt– wind O3-4 Beaufort
Vandaag in Burgstaaken gebleven. De was gedaan en een mooie wandeling over het dijkje naar de punt gemaakt.
Zondag 26 Mei. Uren gevaren 7– 18°C–half bewolkt– wind NNO4 Beaufort
Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken richting Gedser in Denemarken. De vooruitzichten waren wind NNO2 – 3. Eenmaal de punt van Fehmarn Staberhuk voorbij bleek dat de meting op de vuurtoren NNO4 was. Doordat de wind NNO4 was hadden we de golven recht tegen wat onze snelheid niet bevorderde (8km/uur). Toen we halverwege waren kregen we via de marifoon op kanaal 16 te horen dat er onweersbuien mogelijk waren met 8 Beaufort wind. Omdat de lucht in de verte dichttrok hebben we alles aan dek inclusief de vlag opgeborgen. Ook alle losse spullen binnen in de boot hebben we in boodschappen tassen opgeborgen. De waarschuwing werd nog een paar keer herhaald en daarna hoorden we niets meer. Tussen de twee windmolen parken voor de Deense kust doorgevaren. Daarna zijn we aan hoger wal onder de zandbaken “Rødsand” doorgevaren. Boven de stad Gedser werd de lucht donker en het begon in de verte te donderden. Netjes in een box aangemeerd en betaald in de automaat 235 kronen exclusief sanitair (€30.00). Gelukkig geen storm onderweg gehad!!
Track's week 21 318km
Maandag 27 Mei. Uren gevaren 3– 21°C–half bewolkt in de middag zon– wind ZW3 Beaufort
Om 09.00 uur weggevaren uit de marina van Gedser door de Guldborg Sund naar Nykøbing Falster. Door de Sund loopt een vaargeul. De rest van de baai is erg ondiep met allemaal zeegras. Dit was een mooie tocht. Aangemeerd in een mooie haven van Nykøbing Falster 175 kronen (€22,75) inclusief sanitair. In de middag het mooie stadje bezocht.
Dinsdag 28 Mei. Uren gevaren 0– 16°C–bewolkt in de namiddag zon– wind ZW6 Beaufort
Vandaag in Nykøbing Falster gebleven vanwege de harde wind. In de morgen nog even bij de Lidl inkopen gedaan. In de middag nog een flinke wandeling gemaakt. Onderweg nog een mooie molen tegengekomen.
Woensdag 29 Mei. Uren gevaren 2– 14°C–buien– wind Z5 Beaufort
Vertrokken met de wind in de rug en stroom mee. Een mooie vaartocht door de Sund. Aangemeerd net voor de brug in Guldborg. Een mooie haven waar ook nog vissersboten liggen.
Donderdag 30 Mei. Uren gevaren 3,5– 18°C–half bewolkt– wind Z2 Beaufort
Om 08.40 zagen we een boot in de verte aankomen. Het was de Vikingbank. De mensen van de Vikingbank hebben we onderweg diverse keren ontmoet. Ik ben snel naar de brug gelopen om een foto te maken.
Om 10.00 uur vertrokken uit Guldborg. Het was rustig weer. Een eindje voor Vordingborg waren ze een nieuwe brug aan het bouwen. Aangemeerd aan een steiger in de haven. Hierna een rondwandeling door de stad gemaakt.
Vrijdag 31 Mei. Uren gevaren 3,5– 20°C–half bewolkt in de morgen in de middag zon – wind O4 Beaufort
Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken uit Vordingborg en gevaren tot in Stege. Wij zijn 2x eerder in Stege geweest en is een van onze favoriete bestemmingen. Stege is een prachtig plaatsje met veel oude gebouwen. Ook de haven ligt op een mooie locatie bij de uitgang van het Stege Nor. In de middag een wandeling gemaakt naar de oude stad en daarna even de brug over naar de Lidl. Bij terugkomst lekker gezwommen bij het drijvende badhuisje naast de haven tussen de lokale bevolking. Die waren naakt en half naakt met mooie lijven maar wij oude velletjes niet! Water was hier 20 °C.
Zaterdag 01 Juni. Uren gevaren 4,5– 27°C– Zon – wind O2 Beaufort
Om 09.00 uur vertrokken uit Stege. Het was prachtig weer en we hebben onderweg geankerd en rondjes boot gezwommen.Het water was 20°C. Tevens konden we ons wasgoed drogen aan de zeereling. In de middag het eiland Nyord aangedaan en een puzzel opdracht uitgevoerd. Hierna zijn we vertrokken richting Præstø. In de Præstø Fjord de nacht achter een ankerboei gelegen. In de nacht begon het te waaien en de boot begon te slingeren achter de boei wat niet prettig was. De lijn van de ankerboei aan de achter bolders van de boot vast gemaakt. Hierna lag de boot rustig en stabiel achter de ankerboei.
Zondag 02 Juni. Uren gevaren 1– 25°C– Zon – wind W3 Beaufort
Vanmorgen van onze ankerboei naar de haven van Præstø gevaren. De haven was net weer een paar weken open. Volgens onze Deense buurman was de haven zwaar beschadigd door storm Babet van afgelopen oktober. Het water was 2,5 meter hoger dan normaal bij hoog water. Hij had geluk met zijn zeilboot omdat deze was afgemeerd op een goede plek omdat hij een nieuwe motor kreeg. In de 2 supermarkten en een aantal huizen had een meter water gestaan. Ze zijn nu bezig met het havenkantoor en het tankstation. De steigers zien er nieuw uit. De laatste resten van bootonderdelen zijn afgelopen week van de bodem gehaald. In de middag hebben we langs het Præstø Fjord gefietst. Overal kun je nog schade zien van de overstroming.
Track's week 22 139km
Maandag 03 Juni. Uren gevaren 1– 20°C– Zon – wind W4-5 Beaufort
Vanmorgen uitgevaren naar een natuurhaventje Fed Havn in de Præstø Fjord. Volgens onze Deense buurman konden wij daar met de boot in. Diepgang haven ingang is 1 meter. In de haven is het 1,2 meter. Voor de ingang van deze haven zou wel wat blubber liggen. En inderdaad lag er een behoorlijke blubberlaag. We waren even bezig om hier door heen te komen. Terug was ook geen optie omdat we redelijke golven van achteren hadden. Eenmaal in de haven een plekje aan een redelijke steiger uitgezocht. De meeste aanlegplekken waren gemaakt van een beschoeiing van boomstammen. De bootjes die er lagen waren ook een stuk kleiner dan onze boot. Hierna de wandelschoenen aangetrokken en door de bossen naar het oude Fiskerhuset (vissershuisje) gelopen. Bij terugkomst gewacht tot het hoogwater was rond 19.00 uur en toen de haven uitgevaren. Hierbij toch weer even door wat blub gevaren. Volgens een windsurfer hadden we wat meer stuurboord moeten houden om de blubberlaag te ontwijken. De wind was aardig gaan liggen en een ankerboei in de buurt opgezocht voor de nacht. Dit hebben we gedaan om de volgende morgen op tijd te kunnen vertrekken in verband met het tij. Eb en vloed verschil is maar 10 cm maar het maakt het verschil op een ondiepte!!
Dinsdag 04 Juni. Uren gevaren 9– 19°C– Zon in de namiddag bewolkt – wind W2 Beaufort
Met de zon opkomst om 04.30 uur vertrokken. Omdat het na vandaag hard gaat waaien (voorspelling 6-7 Beaufort) hebben we een vroege start gemaakt. Onderweg in Kalverhavn bij de havenmeester 70 liter diesel getankt (€1,82 /liter). Daarna de tocht voortgezet over rustig water tot in de haven van Dybvig op het eiland Fejø. De lijnen lang en goed vastgemaakt voor komende nacht.
Woensdag 05 Juni. Uren gevaren 0– 17°C– Zon/half bewolkt – wind W5 Beaufort
Na een stormachtige nacht de fietsen uitgepakt. De haven lag vanmorgen helemaal vol schuim. Vandaag een fietsdag op het eiland Fejø.Het is een feestdag ofwel de dag van de grondwet in Denemarken. Het was af en toe wel even afzien met de harde wind en het heuvelachtig terrein. Het is een “zwaai eiland” dat wil zeggen dat zowel wandelaars, fietsers, trekkers en automobilisten allemaal de hand opsteken. In 2017 zijn we hier ook geweest. Dus net zo als in 2017 weer even op de oude wegen wals gezeten.
Donderdag 06 Juni. Uren gevaren 1– 18°C– Zon in de middag bewolkt – wind ZW5 Beaufort
Vanmorgen van het eiland Fejø naar Femø gevaren. Het was een knobbelig zeetje doordat de golven van 2 kanten kwamen om het eiland Femø heen. Gelukkig kregen we bij het aanmeren hulp. Je vaart tussen 2 palen door waar je de achterlijnen omheen doet en op de wal stonden geen bolders maar ringen. Dus je kunt je lijn er niet van een afstand erdoor halen. Na het aanmeren hebben we een flinke wandeling gemaakt. In de middag waren 2 mannen bezig met een hoogwerker om bij een zeilboot een rolfok te plaatsen. Op dat moment kwam er een gemene bui aan met zeer veel wind waardoor ze de werkzaamheden moesten staken.
Vrijdag 07 Juni. Uren gevaren 2– 16°C– Half bewolkt – wind ZW3 Beaufort
Vanmorgen vertrokken van Femø en naar Kragenæs op Lolland gevaren. Aangemeerd in een mooie haven. Hierna naar de Letkøb om brood en wat verse groente te halen. In de middag een wandeling gemaakt naar de nieuwe landmark op Lolland de “Dodekalitten” een kunst project van 12 granieten sculpturen van 10 meter hoog waarvan er nog een in de maak is. Er wordt een mysterieuze zachte muziek afgespeeld. Dit alles staat in een mooi heuvelig landschap.
Zaterdag 08Juni. Uren gevaren 0– 19°C– Half bewolkt – wind W5-6 Beaufort
Vandaag in Kragenæs gebleven vanwege de wind. Wandeling met mooi weer gemaakt en tussendoor naar de supermarkt. Onderweg nog een busbankje bekeken. Dit bankje was uitgevoerd met een zonnepaneeltje voor een usb aansluiting. Dan kun je tijdens het wachten op de bus je telefoon opladen. De bus bestel je doormiddel van een app. Is er meer dan 20 minuten tussen bestelling en aankomst van de bus dan is de busreis gratis.
Zondag 09Juni. Uren gevaren 0– 17°C– Half bewolkt in de namiddag regen – wind W5-7 Beaufort
Vandaag ook in Kragenæs gebleven vanwege de harde wind (golfhoogte 1,2 m). Het was mooi weer om een wandeling te maken.
Track's week 23 116km
Maandag 10Juni. Uren gevaren 1– 16°C– Zon/half bewolkt– wind W6 Beaufort
In de ochtend een lange wandeling gemaakt 11km op de teller. De wandeling ging hoofdzakelijk tussen de glooiende graan - en druiven - velden door waar hier en daar een grafheuvel in stond. In de middag werd de wind minder W4. We zijn vertrokken naar het eiland Askø. In Askø haven zijn we ook in 2017 geweest. We liggen met 5 andere boten in de haven. Die boten zijn allemaal begroeid met mos. De eigenaren zijn hun boten vergeten denk ik. Het enigste wat in goede staat verkeerd zijn de wc’s, douches en de kantine. In de kantine mag je gebruik maken van de keuken. Hier kun je eigen eten koken en klaarmaken. In deze haven komt ook de veerboot!
Wel een dure haven zo. 235 kronen = €31,00 en dan de douches komen erbij van 5 kronen pp = €0.65
Dinsdag 11Juni. Uren gevaren 1– 17°C– Half bewolkt– wind W5 Beaufort
Vertrokken van het eiland Askø en terug gevaren naar Kragenæs. Het waait nog steeds te hard om het grote open water op te gaan. In Kragenæs is er in ieder geval een kleine supermarkt en is van alles gaande in de haven. Het ziet erna uit dat we vrijdag verder kunnen naar bv Nyborg, Lundeborg of Lohals.
Woensdag 12Juni. Uren gevaren 0– 16°C– Half bewolkt– wind W5-6 Beaufort
Een havendag vandaag. Te veel wind en uit de verkeerde richting om uit te varen! Dus de was gedaan. Een zeiljacht transport kwam om het zeiljacht te water te laten. Hiervan enkele foto’s gemaakt! Verzamelaars van oldtimers hadden trekkers op de eilanden Femø en Fejø gevonden en per veerboot naar Kragenæs gebracht. Was net te laat bij het uitladen van de veerboot! Jammer! Verder was het wel een mooie dag wat het weer betreft!
Donderdag 12Juni. Uren gevaren 0– 18°C– Half bewolkt– wind W5 Beaufort
Een havendag vandaag. Nog te veel wind om verder te gaan!
Vrijdag 13Juni. Uren gevaren 5,5 – 18°C– Half bewolkt– wind W4 Beaufort
Eerst nog even gewacht tot de wind wat afnam. Om 11.00 uur vertrokken. Tussen het eiland Rågø en Lolland doorgevaren. Daarna de Grote Belt schuin overgestoken. Hier loopt een shipping lane. Tussen 6 grote zeeschepen doorgevaren.We hadden redelijke golven achter ons. Daarna om de kop van Langeland gevaren naar Lundeborg op Funen. Hier zwommen een paar tuimelaars vlak naast ons. Mooi om te zien. De haven lag behoorlijk vol. Het eerste plekje wat we zagen met een groen bordje kwamen we vast te zitten tussen de achterste aanmeerpalen. We waren weer eens te breed! In het ronde middenstuk was ook nog een plekje vrij en hier pasten we wel in. In de haven Lundeborg zijn we al 3x eerder geweest. Echt een mooie haven.
Zaterdag 15Juni. Uren gevaren 0 – 18°C– Heel veel regen– wind ZO5-6 Beaufort
In de middag werd het even droog en toen hebben we een mooie wandeling gemaakt.
Zondag 16Juni. Uren gevaren 2,5 – 19°C– Half bewolkt– wind Z3-4 Beaufort
Rustig weer dus uitgevaren naar het mooie Thuroe fjord tegenover het plaatsje Troense en achter een DT boei gaan liggen.
Track's week 24 93km
Maandag 17Juni. Uren gevaren 3 – 19°C– Half bewolkt– wind Z2 Beaufort
Prachtig rustig weer vandaag. Gevaren naar het eiland Avernakø via de Svenborg Sund. In deze haven waren we nog niet eerder geweest. Een gedeelte van de haven is gerepareerd na de storm Babet van afgelopen oktober. Toen we aankwamen lagen er 3 boten. We hebben de fietsen uitgepakt en een gedeelte van het eiland rondgefietst. Ik kreeg onderweg nog een lekke band die we terplekke hebben geplakt. Een Deens echtpaar vroeg of ze ons konden helpen. De man had een werkplaats thuis om de band te plakken. Maar inmiddels hadden we de band net voorzien van een plakkertje. Er zat een stukje vuursteen in de band. Hierna hebben we onze tocht voortgezet. Bij terugkomst lag de haven voor een groot deel vol. Onze directe buren hadden denk ik niets met motorboten er kon geen goede dag vanaf. We hadden wel een band met een Deen die ook met een motorboot was.
Dinsdag 18Juni. Uren gevaren 0 – 19°C– Half bewolkt– wind NW2 Beaufort
Vandaag op de fiets over het eiland Avernakø via een dijkje naar het oostelijkste puntje van het eiland Korshavn gefietst. Meerdere keren moesten we de helling van de heuvels oplopen. Mooie fietstocht over het eiland. Op het oostelijke puntje was een prachtig strandje waar we heerlijk op een bankje hebben gezeten. Nog heel gesprek gehad met 3 Deense dames die hier op het eiland een wandel vakantie hielden.
Woensdag 19Juni. Uren gevaren 0 – 18°C– Half bewolkt– wind NW5-6 Beaufort
Vandaag op Avernakø gebleven. Mooi weer maar veel wind en beste golven. Diverse zeilboten geholpen met het aanmeren vanwege de wind. Kaye zei tegen mij “je lijkt wel een havenmeester”. In de middag naar de supermarktje gelopen om wat brood en verse groenten te kopen en een ijsje na. Nog wat foto's gemaakt van de stormschade in de haven.
Donderdag 20Juni. Uren gevaren 3 – 22°C– Zon– wind W3-4 Beaufort
Gevaren van Avernakø naar het piepkleine eilandje Birkholm met een paar huisjes. Bij aankomst was de kleine haven bijna vol met boten. Wij waren bezig met het aanmeren met behulp van een Deen toen er een grote Nederlandse motorboot binnenkwam met een noodgang. Hij stond te schreeuwen dat wij moesten verhuizen zodat hij op ons plekje kon aanmeren, want wij waren klein. Arrogantie! Een Duitser van een zeiljacht zei hem dat hij maar een grotere haven moest zoeken. En daarna is hij weer weggevaren. Pff! We liggen nu tussen vriendelijke Duitse en Deense mensen!
Ook dit kleine haventje heeft een betaal automaat. Wij hebben al die tijd dat we in Denemarken zijn geen havenmeester gezien. Zodra je betaald hebt krijg je een smsje met alle gegevens zoals wifi code en locatie van sanitaire. Op dit eiland staat de douche (5 kronen voor 1,5 min) op 400 meter lopen vanaf de haven naast een zelfbediening winkel zonder personeel waar je zelf het geld in een potje moet doen. Birkholm heeft met de storm Babet geheel onder water gestaan. Ze zijn nog bezig om de schade te herstellen. De huizen die laag stonden worden aan de binnenkant vernieuwd. Ook nog foto's gemaakt van de brandweerkazerne.
Havengeld in Denemarken is tussen de €20,00 en €35,00 voor boten tot 9 meter. Elektrisch tussen de €2,60 en €3,50. Water is overal gratis. Douches zijn €0,65 voor 1,5 tot 3 minuten.
Vrijdag 21Juni. Uren gevaren 1,5 – 19°C– Zon in de morgen en later in de middag regen– wind O4-6 Beaufort
Vanmorgen met O4 vertrokken naar Marstal. Bij de ingang van de haven hebben we ouderwetse diesel getankt. We zijn meerdere keren in Marstal geweest en het blijft een leuke plek. Een wandeling langs de haven en door de mooie oude stad gemaakt. In het havengebied zijn ze nog herstelwerkzaamheden aan het verrichten door de storm Babet. In de loop van de middag ging het steeds harder waaien met veel regen. Iedereen hielp elkaar omdat de wind van zij kwam was het niet makkelijk om aan te meren. Het wordt steeds drukker in de havens doordat er veel Duitsers met vakantie zijn. Volgende week krijgen de Denen vakantie. De haven ligt in een open gebied. Vannacht wordt het windkracht 7. Dus hebben we de touwtjes goed vast gemaakt.
Zaterdag 22Juni. Uren gevaren 0 – 19°C– Half bewolkt– wind W6 Beaufort
Ondanks een hobbelige nacht met harde wind goed kunnen slapen. Dus vandaag de touwtjes maar vast laten zitten. Inkopen gedaan bij de bakker en de supermarkt. Hierna een wandeling door de stad gemaakt. Morgen en overmorgen is er een matige wind uit het westen. Hierna draait de wind naar het oosten en wordt ook hard wat voor ons niet gunstig is. We zitten te denken om terug te gaan naar Duitsland.
Zondag 23Juni. Uren gevaren 8 – 20°C– Zon– wind W4 Beaufort
Om 04.30 uur met zonsopkomst opgestaan. Na de koffie en een broodje vertrokken. Van Marstal tot de zuidelijke punt van Langeland (20 km) hadden we de stroom mee maar wel lastige zijgolven. Eenmaal tussen Langeland en Fehmarn (50 km) kregen we golven schuin van achteren. Onderweg kregen we nog een bui waar veel wind in zat en dat kon je goed aan de golven merken. Deze golven hadden af en toe aardige schuimkoppen. Kaye zat overdwars in de achterste zithoek met een kussen in de rug en ik zat overdwars op de stuurstoel ook met een kussen in de rug en de voeten op de zit bank. Gelukkig hadden we alle losse spullen al opgeruimd. De stuurautomaat hield de boot netjes op koers. Eenmaal onder de brug door kwamen we aan hoger wal bij Grossenbroderfähre. Gevaren tot in de Grossenbroder Binnensee. Hier hebben we het anker laten zakken voor de middag met prachtig weer. Het anker hield het uiteindelijk niet zo goed door de vele waterplanten. In de avond zijn we naar jachthaven Wassersportzentrum Großenbrode gegaan. Hier zijn we vaker geweest.
Track's week 25 150km
Maandag 24Juni. Uren gevaren 6– 20°C– Zon– wind NW2-3 Beaufort
Met een vlak zeetje naar Travemünde gevaren. Een heel verschil met de vorige dag. Onderweg veel tuimelaars gezien. Leuk plekje gezocht.
Dinsdag 25Juni. Uren gevaren 1– 24°C– Zon– wind N4 Beaufort
Omdat er warme dagen aankomen gaan we naar ons favoriete ankerplek onder de Stülper Huk. Mooi beschut plekje met heuvels en bossen om je heen. Bij aankomst bleek het water 20° te zijn. Afhankelijk van vloed of eb is het water zout of zoet.
Woensdag 26Juni. Uren gevaren 1– 28°C– Zon– wind NO3 Beaufort
Er wordt goed geoefend in Duitsland met artillerie. De zware dreunen gaan de hele morgen door. Het oefen gebied ligt op zo’n 60 km afstand. Later in de dag naar de Pötenitzer Wiek gevaren ivm de draaiing en de kracht aankomende nacht van de wind. Dit is een groot meer ten oosten van Travemünde. Mooi ankerplekje in de beschutting gezocht zodat we morgen als het zeer warm wordt kunnen zwemmen.
Donderdag 27Juni. Uren gevaren 3– 32°C– Zon in de avond regen– wind W2-4 Beaufort
In de ochtend was er een vissersbootje die de paling netten leeg maakte. Ik als leek moet zeggen dat hij veel en grote paling had gevangen. De speciekuipen had hij snel vol. Lekker rondjes boot gezwommen en ook het logwieltje ontdaan van schelpjes. Om 13.30 uur zijn we vertrokken richting Lübeck omdat de weers vooruitzichten onweer voorspelden. Onderweg kwamen we een rondvaartboot tegen met Caroline van der Plas en haar boeren. Net voor Lübeck begon het hard te waaien. Toch nog droog kunnen aanmeren in “Lanchwehr Wasserfahrer Lübeck e.v”. Leuke haven met vriendelijke mensen.
Vrijdag 28Juni. Uren gevaren 6 – 27°C– Zon – wind W3 Beaufort
Eerst boodschappen gedaan en daarna naar de eerste sluis gevaren. Voor deze sluis lag al een boot te wachten en na ons kwamen er nog 2. Met zijn vieren in konvooi verder over het mooie Elbe- Lübeck gevaren. In de Lanzesee even het anker laten zakken. Duikbril op en met een mes de schelpjes verwijderd uit de boegschroef. Deze schelpjes waren aangegroeid in de Oostzee. Ook het peddelwieltje van het log schoongemaakt. Aangemeerd voor de sluis in Lauenburg.
Zaterdag 29Juni. Uren gevaren 5,5 – 27°C– Zon – wind W2 Beaufort
Om 08.30 uur door de sluis en over een mooi stukje van de Elbe gevaren. Bij Lauenburg waren ze net de peddelwielboot Kaizer Wilhelm aan het opstoken met sissende geluiden van stoom. Daarna de afslag naar het Elbe-Seitenkanal genomen. We waren om 09.30 uur bij de scheepslift Scharnebeck. Om 11.30 waren we erdoorheen. Er lag een vrachtschip te wachten van 80 meter lang. De bak is 106 meter dus bleef er nog ruimte over voor wat kleine bootjes. We gingen met twee pleziervaart boten mee. De scheepslift is de komende dagen dicht voor onderhoud. Het is een mooi stukje kanaal waar je het eerste stuk door naaldbossen vaart. Gevaren naar Bad Bevensen en hier aangemeerd.
Zondag 30Juni. Uren gevaren 0 – 17°C– Regen – wind W2 Beaufort
Wij blijven nog een dag. Tussen de buien door een wandeling gemaakt door het bos.
Track's week 26 190km
Maandag 01Juli. Uren gevaren 3,5 – 16°C– buien – wind W2 Beaufort
Veel regen onderweg. Bij sluis Uelzen was het gelukkig even droog. Samen met een ander jacht werden we 23 meter omhoog gebracht. Er was geen vrachtvaart die dezelfde kant opging omdat de scheepslift voor 2 dagen in onderhoud is. Het blijft een indrukwekkende sluis. Het is voor ons de 3e keer dat we erdoor heen varen. Aangemeerd in Bad Bodenteich. In de middag door het plaatsje gewandeld.
Dinsdag 02Juli. Uren gevaren 8 – 16°C– regen – wind W3 Beaufort
Eerst naar de bakker en vertrokken om 09.30 uur. Bijna de hele dag regen. Gevaren tot Sophiental aan het Mittellandkanal. Daar is een korte inham voor pleziervaart. Bij aankomst lagen er 3 Belgische en 1 Duitse boot. Er was nog 6 meter over die ze hebben vergroot door de boten iets op te schuiven. Dat was heel aardig van hun. Zij zijn opweg naar Berlijn. We werden aan alle kanten geholpen. De vlag eraf gehaald en het paste precies.
Woensdag 03Juli. Uren gevaren 5.,5 – 16°C– bewolkt/regen – wind W3 Beaufort
Om 06.15 uur vertrokken richting Hannover. We hebben alleen scheepvaart in tegengestelde richting gehad. Bij de sluis in Anderten laggen heel veel vrachtschepen te wachten. Alleen de oostersluis werd bediend. Bij aankomst mochten we gelijk met een ander jachtje de sluis in achter een enorme duwboot op 2 meter afstand. Helaas geen drijvende bolder dus elke keer de lijnen overzetten. We gingen 14,5 meter naar beneden zonder problemen. Bij het uitvaren gaf de duwboot zoveel waterbeweging dat we aan alle lijnen vast moesten houden. Hij pompte de achterzijde van de sluis vol water. We gingen wel een meter omhoog. Gewacht tot het duwstel bijna de sluis uit was. Gevaren tot de jachthaven in Hannover. 120 liter diesel gehaald met de steek wagen bij een benzine pomp. 1 liter voor €1,59 terwijl je in de haven betaal je €2,35 (GTL). Heen en terug naar de pomp is 2,2 km. Dus 3 keer heen en terug is 6,6 km lopen. Heb ik €91,20 bespaard. Kaye heeft verse groente, fruit en brood gekocht bij Aldi.
Donderdag 04Juli. Uren gevaren 7 – 16°C– bewolkt/regen/zon – wind W5 Beaufort
Vertrokken om 07.00 uur toen de vrachtschepen die uit de sluis kwamen voorbij waren gevaren. Onderweg geen oplopers gehad alleen wel veel tegenliggers. Gevaren tot waterkruispunt Minden. Aangemeerd op de sportboot plek. Hier hadden we een mooi uitzicht en waren alle vaarbewegingen goed te zien. In de middag een rondje Schachtsluizen complex gelopen.
Vrijdag 05Juli. Uren gevaren 3,5 – 18°C– bewolkt – wind W5 Beaufort
We zagen onze Duitse achterburen vanmorgen richting de schachtsluis varen. Zij komen vanaf Brieselang bij Berlijn en gaan naar Groningen/Friesland. Wij zijn erachter aan gevaren en zijn zo 3 sluizen met hun door gevaren tot in Stolzenau. We zijn veel meters naar beneden gegaan: Schachtsluis 13,2 meter naar beneden, Petershagen 6 meter naar beneden en Schlüsselburg 4,5 m naar beneden. Stolzenau heeft een klein haventje met mooie steigers en elektra. De vriendelijke havenmeester kwam gelijk langs. Volgens ons was het een gepensioneerde wiskunde leraar. Hij leek een beetje op Einstein en had een zeer ingewikkelde formule om het liggeld te berekenen. Er kwam in de formule worteltrekkingen, machten, keer en delen, plussen en minnen enz. De uitkomst was €7,40 voor een nacht.
Waterpeilstation
Zaterdag 06Juli. Uren gevaren 4 – 25°C– Half bewolkt/Zon – wind ZW5-6 Beaufort
Vanmorgen om 08.15 uur vertrokken. De eerste sluis die wij tegen kwamen was Landesbergen (5,5 m ↓ ). De deuren stonden open en de lichten op rood. Wij kregen geen antwoord op de marifoon. Dus toen hebben we gebeld. We kregen een uitermate onvriendelijke sluiswachter aan de telefoon die ons vertelde dat hij ons niet kon verstaan. Hij gooide de hoorn erop. Dus wij zijn aangemeerd aan de wachtsteiger. En na een goed uur kwamen er 2 Duitse plezier jachten aan en toen sprongen de lichten op groen. Met deze 2 boten hebben we de volgende sluis Drakenburg (6,4 m ↓) ook samen gedaan. Ze deden het praten aan de marifoon. Aangemeerd in Hoya aan een steiger van de watersport vereniging aan hoger wal. Het is een leuke en nette haven met vriendelijke mensen. We hebben een kleine wandeling gemaakt. Hierna zaten we in de kuip met warm en zonnig weer. Gelukkig zaten we in de luwte want het waaide vandaag hard. Vanavond en vannacht wordt windkracht 8 voorspeld.
Zondag 07Juli. Uren gevaren 1,5 - 23°C -Zon - wind ZW3 Beaufort
08.45 uur vertrokken en door sluis Dörverden (4,6m ↓ ). Samen met een jachtje uit Bruinisse door de sluis. Na de sluis de oude Weser arm opgevaren richting dam en voor anker gegaan. Rondje boot zwemmen was niet mogelijk i.v.m. de stroming. Dus een lijn achter de boot om aan vast te kunnen pakken.
Track's week 27 309km
Maandag 08Juli. Uren gevaren 3 – 25°C– Zon – wind ZW3 Beaufort
Vetrokken om 09.30 uur. Bij het wegvaren zwom er een ree over het water. Mooi om te zien. Net voor de sluis kwam de zijrivier de Aller uit in de Weser. Hierna was het water in de Weser niet meer zo mooi helder. De Aller stroomde hard en bracht bruin water met zich mee. Alleen door sluis Langwedel (5,5 m ↓). De sluiswachter sprak perfect Engels. Hierna zijn we de oude rivier arm ingevaren naar een mooi ankerplekje. Rond om ons heen mooie zandstrandjes. Er staat een behoorlijke stroming van 4 km/uur. Het water is ook een stuk kouder dan ons vorige ankerplekje. We blijven hier een paar dagen omdat het warm en zonnig wordt. De schroef vastgezet met een stuk plakband. Deze bleef draaien in de stroming.
Dinsdag 09Juli. Uren gevaren 0 – 30°C– Zon – wind ZW4 Beaufort
Dagje voor anker gelegen met dit warme weer. We waren niet de enigen die hier verbleven. Ook kanovaarders zetten hun tentje op. Er waren mooie strandjes. In de nacht nog even flinke wind met een onweersbui in de verte. Het ankertje bleef goed zitten! Het anker alarm ging niet af.
Woensdag 10Juli. Uren gevaren 3,5 – 24°C– In de ochtend wat regen daarna zon – wind ZW3 Beaufort
We hadden de stroom goed mee. De spotboot zelf bedienings sluis was defect. De monteur kwam ons vertellen dat het even kon duren. Uiteindelijk bleek er 1 van de 3 signaal lampen kapot te zijn. Na een kwartiertje konden we de sluis weer bedienen. Er was een behoorlijk verschil doordat het eb was. Aangemeerd in de Marina Landesverband Motorboot Bremen. Deze haven is een mooie lange steiger in de Unter Weser voor het stadscentrum. In de middag een wandeling gemaakt naar het stadscentrum en nog een bezoek gebracht aan de “Stads muziekanten” en “Das Bremer Loch”. Bij de Das Bremer Loch (Wilhelm-Kaizer-Buergerhilfe) een euro muntje in de gleuf gegooid en we kregen de ezel te horen. Hierna nog even naar de Lidl en daarna genieten van het mooie weer in de kuip.
Donderdag 11Juli. Uren gevaren 6 – 22°C–zon – wind W3 Beaufort
Eerst wat info over het Haren-Rütenbrock-Kanal proberen te vinden. Waterkaarten Live gebruikt gegevens van RWS. Hierop staat dat sluis 1 van het Haren-Rütenbrock-Kanal gestremd is vanaf 06-06-2024 tot nader bericht. Ik heb gebeld naar de RWS in Stadskanaal 0599-583711 en kreeg als antwoord dat het kanaal inderdaad gestremd is vanaf 06-06-2024 tot nader bericht. Een andere bootvaarder bij ons in de haven van Bremen heeft gebeld naar Nederlandse sluiswachter op 0623966716. Die vertelde dat het kanaal gewoon open is. Ook heeft een Duitser hier in de haven gebeld naar de Duitse haven in Haren en kreeg als antwoord dat het open is. Dus we gaan richting Haren. We vertrokken om 10.30 uur de Weser af zodat we bij Elsfleth de kentering van het getij kregen. Toen we door de keersluizen bij Elsfleth de Hunte op gingen sloten de 2e rij deuren door de verandering in stroomrichting . De timing was perfect. Even een half uurtje in Elsfleth aangemeerd om te wachten voor meer stroming op de Hunte. Helaas gingen we achter 2 vrachtschepen aan richting Oldenburg. Door hun schroefwerking moesten wij veel bijsturen. Aangemeerd in de jachthaven naast de sluis waar we op heenweg ook waren geweest.
Vrijdag 12Juli. Uren gevaren 10 – 17°C–Heel heel veel regen – wind W4 Beaufort
Omdat het in de ochtend nog mooi weer werd voorspeld en in de middag veel regen zijn we vroeg op pad gegaan. De sluis in Oldenburg zou om 06.00 uur draaien. Bij aankomst was deze in storing. Van de sluiswachter moesten wij Duits praten omdat hij ons niet verstond. Om 08.00 uur ging de sluis weer draaien maar voor ons duurde het tot 09.15 uur omdat er 3 grote vrachtschepen door heen gingen. Gelukkig gingen we met een Duits jacht door de sluis. We lieten hem het praten doen via de marifoon. De sluiswachter vertelde hem dat wij ons niet hadden aangemeld. Wij hebben maar niets gezegd en gewoon meegevaren. Het Duitse jacht ging naar Haren. We zijn samen door sluis Dorpen gevaren. Doordat het veel regende ook met hun doorgevaren op het Eemskanaal door sluis Duthe en Hilter. We lieten hun maar steeds het praten doen met de sluiswachters. In de laatste 2 sluizen en onderweg hadden heel veel stortregen met onweer. De emmer stond halfvol met water achter op het achterdek. Om 20.00 uur aangemeerd in jachthaven Haren die behoorlijk vol was met passanten. Al onze kleding en schoenen waren klets nat. De schoenen in motorruim gezet om te drogen. Eigenlijk hebben we de afgelopen 9 weken best wel goed weer gehad wel veel wind in Denemarken. Maar nu wordt het misschien anders.
Zaterdag 13Juli. Uren gevaren 6 – 17°C– Buien – wind W4 Beaufort
Vanochtend om 07.00 uur op weg naar de eerste sluis in het Haren-Rütenbrock-Kanal. Steigertje voor maar 1 boot was nog leeg. We konden nergens een bordje vinden met de openings tijden. Dus afwachten maar. Om 08.00 uur stond er een auto bij het sluishuisje. Aangeklopt op de deur en daar zat de sluiswachter achter heel veel pc schermen. Hij zei dat ik binnen moest komen. Hij had een elektrische probleem met een van de sluizen. Doorvaartkosten van €5,- betaald en we mochten als enigste de sluis invaren. Bij de Holterbrucke stopte een auto te laat voor de stoplichten. Toen reed hij achteruit en kreeg de slagboom op de motorkap en tevens ramde hij de auto die achter hem stond. Een hele consternatie. Kanaal is 13,4 km lang met 4 sluizen, 10 beweegbare bruggen en 2 vaste bruggen. Deze worden allemaal bediend vanaf Haren. Diesel getankt bij Potze (€1,62/liter) net over de grens in Nederland. We lagen aangemeerd in een oude sluis en hebben gebeld voor de volgende sluizen en bruggen ook voor onze Duitse Bootburen. Aangemeerd bij het Veen museum.
Hier stopt ons reisverhaal omdat we weer in Nederland zijn na 65 dagen. Wel zetten we onze reis verder door in Nederland en zijn met het Kentenaren weekeind in Sloten Friesland.
Track's week 28 288km
Track's week 29 288km
Track's in Nederland
Onderweg kregen we bilge alarm van het motorruim. Er stond ongeveer 3 cm water in de bilge. Dit water kwam door een lekkende seal van de impellerpomp. De pomp had ook al 5000 uur gedraaid. Normaal gaat een seal bij ongeveer 3500 uur beginnen te lekken. Omdat we hier al ruim over waren hadden we een reserve pomp bij ons. Pomp uitgewisseld en we konden weer verder.
Marken bij dag en nacht
Onderweg bij Zwartsluis. Nieuwe romp is onderweg.
Dikke bui bij Durgerdam.
Sixhaven Amsterdam
De Bel is al jaren buiten dienst in Broek op Waterland
Smalle slootjes in Broek op Waterland
Lente voor 2 zwarte zwanen op de Vinkeveense plassen eind september.
Operatie Market Garden 2024 Arnhem
Track's in Duitsland
Track's in Denemarken
2891km totale track's 2024
Deze zomer zijn we:
Gevaren door Nederland, Duitsland en Denemarken
151 dagen onderweg geweest.
Afstand over het water 2891 km
Aantal motoruren gevaren 367 uur
Hoeveelheid brandstof 917 liter diesel
Verbruik motorolie 1 liter
Maak jouw eigen website met JouwWeb