21 april 2018 vertrokken voor de gehele zomer
21 april: 18° met veel zon
Van Wanneperveen naar het Tjeukemeer eiland gevaren.
22 april: 25° - zon - ZO3.
Op het eiland in het Tjeukemeer de BB motor, die ik van mijn collega's heb gekregen voor mijn pensioen afscheid, uitgeprobeerd.
23 april: 17° - zon - ZW4.
Van het Tjeukemeer naar een aanleg in de Vlakke Brekken bij Nijhuizum gevaren. In de omgeving een mooie wandeling gemaakt.
24 april: 16° - wisselend bewolkt-ZW4.
Van Nijhuizum via de sluis in Makkum naar de Watersport Vereniging gevaren.
25/26 april: 14° - buien - ZW5-6.
Bij de Watersport Vereniging in Makkum gebleven vanwege het weer
27 april: 9° - wisselend bewolkt - ZW3.
09.00 uur door de sluis bij Kornwerderzand naar Texel. Aankomst Oudeschild om 13.00 uur.
28/29 april: 15° - wisselend bewolkt - ZW3.
Onze zoon en schoondochter met 3 kinderen (0,2 en 4 jaar) zijn een weekend op bezoek. Zij hebben met zijn vijven in de punt geslapen. En wij op de tafel. Het was wel een organisatie. Iedereen moest op volgorde naar bed en visa versa. De oudste 2 meisjes hebben krabbetjes gevist in de haven. Dat was spannend! Daarna nog een bezoek aan het strand gebracht. De speeltuin naast de haven was ook een hit!
Krabbetjes vangen met de kleinkinderen die een weekend op visite waren.
Texel is nog een rustige haven
30 april 1/2/ mei: 16°- wisselend bewolkt-W4-7.
Ons bezoek was weer naar huis. De fietsen en wandel schoenen uitgepakt en het eiland verkent. Bij het fietsen wel af en toe de tong op de voorband vanwege de harde wind!
Onderstaand kaartje is van de maand April (20 uur gevaren 160 km)
3 mei: 13° - zon - NW4.
Om 6.00 uur vertrokken uit Oudeschild. Stroom en wind mee. 10.00 door de Lorenz sluis in Kornwerderzand en daarna naar Stavoren. Om 12.00 uur door de sluis bij Stavoren. In Stavoren boodschappen gedaan en diesel getankt. Hierna naar een mooie anker plek gevaren op De Geeuw bij Warns.
4 mei: 13° - zon - ZO2.
Naar een ankerplek gevaren op het Tjeukemeer vlakbij een nest van een Havik. Mooi om te zien hoe die grote vogels opstijgen en landen bij hun nest.
5 mei: 20° - zon - NO3-4.
S'middags naar de Grootte Brekken gevaren en vastgemaakt aan een ankerboei.
6 mei: 25° - zon - O2.
Door de grote sluis bij Lemmer via het IJsselmeer naar IJsseloog gevaren en voor anker gegaan. De rubberboot opgepompt en een vaartochtje door de kleine slootje op IJsseloog gemaakt.
7/8 mei: 25° - zon - O3.
Begin van de middag 7 mei naar een riviertje tussen Schokkerplaat en Kamperplaat in de IJsseldelta gevaren. Op deze plek van het mooie weer genoten.
9 mei: 26° - zon - ZO3-NW3.
Via Blokzijl en het Giethoornsche meer naar een eilandje in de Beulaker gevaren.
10 mei: 18° - regen/droog - NW3.
Gevaren naar Beulaeke Haven en met de auto boodschappen gedaan in Steenwijk. Hierna weer verder met de boot naar een vluchthaven Poldertje bij Genemuiden. Tijdens de wandeling vonden we een portemonnee met betaalpas, schoolpas, geld en sleutels. Via Facebook van jeugd die met hun ouders ook aangemeerd lagen kunnen achterhalen van wie het was. Zij hebben contact gemaakt met de eigenaar. Die kwam later zijn portemonnee met de fiets ophalen. Hij was blij!
11 mei: 20° - zon - Var1.
Via het Zwarte water naar de Noorderkolk ten zuiden van de Overijsselse Vecht monding. Aangemeerd met de punt op een strandje.
12 mei: 25° - zon - Var.
Via de sluis in Zwolle de IJssel stroomopwaarts naar het rustige mooie haventje in Veessen.
Nieuwe haven van Veessen aan de IJssel
13 mei: 20° - wisselend bewolkt - NW4.
Verder stroomopwaarts gevaren naar de jachthaven in Deventer. Hier blijven we meerdere dagen omdat we gaan oppassen op onze kleinkinderen. We gaan in de vroege ochtend en avond op onze fietsen heen en weer naar Epse.
20 mei: 24° - zon - O2-3.
Van Deventer stroomafwaarts naar de IJsseldelta gevaren. Voor anker gegaan bij Schokkerplaat.
21 mei: 26° - zon - O3-4.
Van de IJsseldelta over het IJsselmeer via de sluis gevaren naar Stavoren. In Stavoren diesel getankt. Daarna naar het eilandje Nieuwe Kruispolle op de Fluessen en aangemeerd.
22 mei: 24° - zon - O3.
Via de Fluessen, Sneekermeer, Bergumermeer via de sluis Dokkumer Nieuwe Zijlen naar een plek bij het Zuidelijke Ballastplaat.
20 mei: 28° - wisselend bewolkt - NO6.
Om 12.00 uur over een hobbelig Lauwersmeer richting Robbengatsluis. Om 14.30 door de sluis samen met een Spitsgatter . Toen de deur aan de waddenzeekant open ging zagen we allemaal schuimgolven. We kregen te horen dat de wind NO6 is. Dat was de voorspelling niet in de ochtend! We hadden dus geen goede reisvoorbereiding gemaakt. Gauw wat boodschappen tassen gepakt en alle losse spulletjes erin gedaan. Toen we de havenmonding uit kwamen was het goed vasthouden. Een voet tegen de zitplaats zodat je jezelf klem kan zetten. De Spitsgatter voor ons vroeg via de marifoon aan de sluiswachter of hij de sluis weer in mocht. Dat was oke. Toen we onder het eiland kwamen ging het een stuk beter. De havenmeester stond op de pier bij Schiermonnikoog en klapte met zijn handen. Gelukkig kregen we assistentie van de havenmeester en 2 andere mannen bij het aanleggen. Het bleek dat wij de enigste waren die de overtocht hadden gemaakt.
24/25/26 mei: prachtig weer op Schier.
We kregen voor een paar dagen bezoek van vrienden die met de veerboot waren overgekomen. Samen hebben we Schier verkend op de fiets.
27 mei: 27° - zon - NO4.
Met zijn vieren zijn we via Lauwersoog naar Zoutkamp gevaren. Daar tussen de middag gegeten en terug gevaren naar Lauwersoog waar zij de auto hadden staan. Was weer een gezellig weekend!!
28 mei: 25° - zon - NO4.
07.00 door de Robbengatsluis naar Ameland. Prachtige vaartocht!
Fietsen uitgepakt en we hebben het eiland verkend.
En wat zeer bijzonder was is dat ons vorige bootje tegen kwamen. Zij woont nu op Ameland. Een briefje door een kier bij het luik naar binnen geduwd. Later hadden we E-mail contact met de nieuwe eigenaar die heel content met het bootje is. Hij had de romp wel een nieuw kleurtje van wit naar blauw gegeven.
29 mei: 25° - zon - NO5.
07.45 vertrokken uit Ameland richting Terschelling. Ondanks de vrij harde wind een redelijk rustig tochtje geworden. Om 13.00 op Terschelling aangekomen. We kregen van een paar zeilers te horen dat we verkeerd hadden aangelegd. We moesten van hen de boot omdraaien. Dus niet! Volgens hun moest de boeg altijd richting de uitgang liggen. We zijn vaker op Terschelling geweest en we hadden daarvan nooit van gehoord. De haven meester die aan het eind van de dag langs kwam zij ook niets.
Ook hier hebben we in de middag gefietst.
30 mei: 26° - zon - NO3.
12.00 vertrokken en naar Vlieland gevaren. Het was een warme dag. Aankomst Vlieland 13.30. De volgende dag de fietsen uitgepakt voor een rit over het eiland.
Onderstaand kaartje is van de maand mei (68 uur gevaren 700 km )
1 juni: 23° - geen zon - NW3.
08.15 vertrokken uit Vlieland richting Kornwerderzand. Net toen we ten noorden van de Richel bij boei Vs6 waren kwamen we in een zeer dikke mist terecht. Er voer vlak voor ons een zeilboot die ineens verdween in de mist. Zicht was ongeveer 30 meter. Gauw de radar reflector opgehangen. We zijn toen buiten de boeien gaan varen. Gelukkig konden we dit goed op de kaartplotter volgen. Na een dik uur trok de mist weer langzaam op net voor de boei IN1 bij het oude Inschot. Aangekomen bij Kornwerd bleek de draaibrug langdurig defect te zijn. Via de marifoon gevraagd of wij onder de brug mochten doorvaren naar de sluis. Dat was oke. We lieten alle boten met masten achter ons en hadden de sluis voor onszelf. Nog even geankerd achter de sluis met dit mooie weer en later op de dag naar Makkum.
2 juni: 20° - regen - W4.
10.30 vertrokken uit Makkum op weg naar Stavoren. Het was onderweg vrij hobbelig. Dus zijn we naar de sluis in Workum gevaren. Daarna doorgevaren naar een eiland Langehoekspol in de Fluessen.
Sluis Workum
3 juni: 24° - bewolkt - NW3.
Naar een ankerplekje op het Tjeukemeer. Rondjes boot gezwommen.
4 juni: 20° -half bewolkt - N3.
Naar de Tjonger gevaren via Vierhuis. Aangemeerd aan een steigertje. Een flinke wandeling gemaakt rond het Braandemeer.
5 juni: 21° -zon - N3.
Naar Steenwijk gevaren om boodschappen te doen. De Jumbo zit vlak aan het water. Bij Giethoorn waren 2 varende auto's te water/weg. Mooi gezicht!! Hierna naar onze haven om water te tanken. Ook nog een klein ritje met de auto gemaakt om de accu weer op pijl te brengen. Daarna naar een mooi anker plekje gevaren op de Beulaker. Het water was 28° dus heerlijk om in te zwemmen.
Onderweg nog droog
Onderweg nat in Giethoorn
6/7 juni: 27° -zon - NO2.
Op onze anker plek gebleven.
8 juni: 25° -regen - N2.
Eerst naar onze haven gevaren om de water meterstand op te nemen voor Vitens. Daarna naar via het Zwarte Water naar de Noorderkolk gevaren en aangelegd.
9 juni: 28° -zon - N2.
Via de Spooldersluis in Zwolle de IJssel op naar de haven van Veesen.
10 juni: 23° -bewolkt - NO2.
Verder de IJssel opgevaren naar de jachthaven in Deventer. Mooie jachthaven! Hier blijven we 7 dagen om op te passen op onze kleinkinderen in Epse. Er zijn regelmatig in de avond kennissen bij ons op de boot op bezoek geweest.
18 juni: 20° -bewolkt/regen - ZO3.
De IJssel afgevaren naar een haventje op Keteleiland. Op dit eiland nog een kleine rondwandeling gemaakt.
19 juni: 22° -bewolkt - ZW2.
Via het Zwarte Water en Blokzijl naar de Beulaker gevaren. Aangemeerd aan een steigertje achter bij het Ettenlandsch kanaal. Hier zijn we 2 dagen gebleven.
22 juni: 18° -bewolkt - NW5.
Terug gevaren naar onze haven. Met de auto boodschappen gehaald in Steenwijk.
23 juni: 22° -bewolkt/zon - NW4.
Van onze haven in Wanneperveen naar de haven in Vierhuis bij het Tjeukemeer gevaren. Gegeten in het Eetcafe.
24 juni: 22° -bewolkt - NW4.
Van het Tjeukemeer naar een aanlegplek aan de Noorder Oudeweg bij Broek. Een rondje Zwettepoel gelopen. Later op de avond regen.
25 juni: 22° -zon – NW3.
Eerst nog een flinke rondwandeling gemaakt via het dorpje Broek. S’middags vertrokken naar de Gauster Hoppen aan de noord kant van het Sneekermeer.
26 juni: 21° -zon – N3.
In de ochtend begonnen met wat onderhouds werkzaamheden. De binnenkant van een deurtje geschuurd en in de lak gezet. Later in de middag naar het Heegermeer gevaren en aangemeerd aan een ankerboei. We hadden een afspraak gemaakt met een Kent vaartster. Zij heeft de boot op de Loosdrechtse plassen liggen. Ze had wat technische vragen. We hadden afgesproken dat wij op zaterdag 30 juni bij haar in de jachthaven zouden zijn.
27 juni: 24° -zon – NO3.
In de ochtend naar Stavoren gevaren. In Stavoren boodschappen gedaan en diesel getankt. Hierna door de sluis en het IJsselmeer overgestoken naar Enkhuizen. Bij Enkhuizen door de sluis . Ten zuiden van de sluis geankerd.
28 juni: 27° -zon – NO3.
Vroeg in de ochtend over het Markermeer gevaren naar Pampushaven ook hier hebben we geankerd. Met dit weer is het op deze plek goed zwemmen.
29 juni: 27° -zon – NO3.
In de ochtend door de sluis in Muiden de Vecht opgevaren. Toen we bij de brug in Loenen aan de Vecht aankwamen bleek deze niet te draaien. De brug was de hele ochtend al defect. Er werd ons verteld dat de brug misschien voor een paar dagen niet zal draaien. Een stukje terug gevaren naar een aanleg plek en op deze plek de waterkaart bestudeerd.
Er bleek nog een andere route naar de Loosdrechtse plassen te zijn. Klein stukje de Vecht af en dan via de sluis Hemeltje het Hilversums kanaal op tot een zij kanaaltje de 's-Gravelandsche Vaart die met een zelfbedienings sluis bereikt kon worden. De laagste brug zou volgens de kaart 2,3 meter t.o.v NAP zijn. De waterstand op het meer is iets meer dan 1 meter. De hoogte van 2,3 m met daarbij de waterstand van -1m NAP= brughoogte is dan 3,3 meter. De diepte van het Vaartje zou 1 meter zijn volgens de kaart. Dus geen probleem.
Na het puzzelen via de sluis Hemeltje net na fort Kijkuit de Weide Blik opgevaren en aan de noord zijde dicht bij de kant voor anker gegaan. In het midden is het 30 meter diep. Mooi helder water waar ook lekker gezwommen kon worden.
30 juni: 28° -zon – NO3.
In de ochtend verder de Hilversums Kanaal opgevaren. Onder de brug door naar de 's-Gravelandsche Vaart met zelfbedienings sluis. Het kleine sluisje was makkelijk te bedienen. Rustig doorgevaren naar de WV Watervogels. Bij aankomst bleek dat er al een aanlegplaats was gereserveerd voor ons. Ontmoeting gehad met de Kent-28 eigenaresse. Wat technische onderwerpen doorgenomen op haar boot. We hebben een gezellige dag gehad!
Onderstaand kaartje is van de maand juni (65 uur gevaren 595 km)
1 juli: 27° - zon – O4.
In de ochtend door de Mijndense sluis de Vecht op gevaren. Bij aankomst bij de Temeerbrug in Maarssen was er oponthoud. De brug was defect. Aangelegd aan een muurtje. Na een uurtje konden we weer verder. Even later het Amsterdams Rijn kanaal op. Gelukkig niet druk op zondag. Via de Zuidersluis het Merwedekanaal op. De boot begon te schudden en de snelheid liep ver terug. Om 15.00 bij de Koninginne sluis, die pas om 19.00 uur kon draaien ivm het getij, overboord gegaan en een grote plastik zak uit de schroef gehaald. Om 19.45 door de sluis. Hierna de Lek overgestoken en aangemeerd voor de nacht achter de sluis bij Vianen.
2 juli: 26° - zon – NO4.
Boodschappen gedaan in Vianen. Hierna de Lek en de Nederrijn opgevaren naar het Eiland van Maurik. Op het meer het anker laten zakken op een mooi plekje. Hier zijn we nog een dagje extra gebleven. Ook dit was een mooie zonnige dag
Voor anker bij het eiland van Maurik (30 meter diep)
4 juli: 26° - zon – NO2.
Om 06.00 vertrokken via sluis Amerongen verder de Nederrijn opgevaren en daarna de IJssel af tot de Valeplas tegenover de plaats De Steeg. Ook hier een mooie ankerplek gevonden. Ook hier zijn we nog een dagje extra gebleven. Mooie zonnige en warme dag 25°.
6 juli: 24° - halfbewolkt – N2.
Vertrokken en naar de Vispoorthaven in Zutphen gevaren. Avonds nog een oud collega met zijn vrouw op bezoek gehad.
Oude haven van Zutphen
7 juli: 25° - zon – N2.
Verder de IJssel afgevaren naar het Zandgat in bij Gorssel en het anker laten zakken. In het zandgat bij Gorssel kregen we bezoek van onze kinderen schoondochter en kleinkinderen. Ze brachten een EL BB mee die ik via internet had besteld met het geld wat ik ook bij mijn collega’s bij mijn afscheid had gekregen. Die kon ik gelijk uitproberen. Verder hebben we de dag zandkastelen gemaakt en gezwommen. Onze oudste kleindochter blijft bij ons aan boord en blijft vannacht bij ons slapen.
8 juli: 24° - zon – N2.
Eerst diverse rondjes gevaren met de rubberboot. In de middag verder de IJssel afgevaren naar de jachthaven van Deventer. Onze kleindochter vond het best leuk om onder de bruggen door te varen waar zij anders overheen ging.
Spelevaren met kleindochter in de Zandgat bij Gorssel.
Zwaan voeren in de jachthaven van Deventer.
9 juli: 22° - bewolkt – NW3.
In de ochtend op de fiets naar Epse om op onze kleinkinderen te passen. Dit doen we ook de komende dagen. S'avonds regelmatig visite van onze kennissen op de boot.
13 juli: 24° - zon – N2.
Om 10.00 uur weggevaren uit Deventer de IJssel af via Zwolle Zwarte Water terug naar de Beulaker. Hierna nog 3 dagen gebleven. Het was prachtig weer! Mooie tochtjes kunnen maken met de rubberboot.
Koeien hebben het warm aan de Gelderse IJssel
17 juli: 24° - zon – W3.
Even terug naar de haven gevaren. Boodschappen gedaan en terug de Beulaker op.
19 juli: 27° - zon – NO2.
Terug naar onze haven. Om 16.00 overleg over wat onderhouds werkzaamheden in de haven met een waterbouw bedrijf. Er zijn een paar gordingen slecht die vervangen moeten worden. Hierna een paar dagen in de haven gebleven om zelf wat onderhouds werkzaamheden te doen zoals nieuwe sensor plaatsen voor de steiger verlichting, snoei werkzaamheden bij de ingang om borden weer zichtbaar te maken en een bevestiging van een steigerlamp te herstellen. De boot opgeruimd, water en diesel getankt en weer boodschappen gedaan. We krijgen een vriendin voor een vaarweek op bezoek. De bedoeling is om naar Schiermonnikoog te gaan.
21 juli: 30° - zon – N2.
Om 08.00 uur met de auto vertrokken om onze vriendin op te halen. Daarna via Tjeukermeer naar de Gauwsterhoppen in het Sneekermeer gevaren. Onderweg in het Tjeukemeer nog even lekker gezwommen.
22 juli: 27° - zon – NW2.
Om 05.30 opgestaan en weg gevaren door Friesland. In het Lauwersmeer nog even gezwommen en toen naar Robbengatsluis. Het was druk in de sluis. We konden er nog net bij. Om 16.50 waren we door de sluis. Via de geul van Brakzand naar de haven van Schier gevaren. We waren de enigste die deze route namen. Hierdoor waren we de eerste van de sluislading die de haven van Schier bereikte.
We zijn hierna nog 2 dagen gebleven. Het was zonnig en warm.
Schiermonnikoog. Onze gast aan boord voor een weekje.
Dokkum
25 juli: 33° - zon – NO4.
Terug gevaren recht over het Brakzand. Er stond 1,1 m water op de plaat. Via de sluis naar het Stropersgat op het Lauwersmeer gevaren en het anker laten zakken. Tijdens het ankeren zag onze gast een ZEEHOND. We zeiden dat kan niet. Het is zoet water. Maar even later stak hij zijn dikke kop weer boven water. Nu alle 3 de zeehond gezien. Via de marifoon de Robbengat sluis aangeroepen en aan de sluiswachter een melding gemaakt van der zeehond. Hij wist al dat de zeehond op het Lauwersmeer was. Dit was door een paar mensen in de sluis een paar dagen geleden al gemeld bij een schutting. De sluiswachter vertelde ons dat de zeehond regelmatig even een paar dagen op het Lauwersmeer verbleef. Verder de dag al zwemmend doorgebracht.
26 juli: 35° - zon – O3.
Via de sluis Dokkumer Nieuwe Zijlen naar Dokkum gevaren. In Dokkum een rondwandeling gemaakt en onderweg een lunch gehad. Daarna via de Strobossertrekvaart, Petsloot en het Kuikhornstervaart naar het Bergummermeer. Ook hier snel het anker (14.45uur) naar beneden om te zwemmen. Het was zeer warme middag en het water was lekker. We hoorden via het nieuws dat de bruggen in Friesland nat werden gehouden. Er waren ook veel bruggen defect.
Last van muggen "wel nee" Wij niet en onze gast ook niet!
Onze Wallas 95D kookplaat heeft wel eens kuren.
27 juli: 35° - zon – O4.
Voor dat we vertrokken eerst gezwommen. Hierna naar het Sneekermeer gevaren en ook hier hebben we gezwommen. Daarna naar het Tjeukemeer gevaren. Gelukkig draaide de brug in Scharster Rijn. Dit was de enige brug die voor ons open moest. Ten ZW van het eilandje Tsjûkepolle geankerd. De IJsjes boot kwam nog even bij ons langs. Op zo’n warme dag is dat wel lekker. Om 22.00 uur de maansverduistering goed kunnen zien. Het weerbericht voorspelde harde wind voor de nacht. Om 03.00 kregen we ankeralarm. Het anker begon te krabben. Toen hebben we aangelegd aan aanlegbalk op het eiland.
28 juli: 27° - zon – ZW4.
Weersvoorspelling was onweer en regen aan het eind van de middag. In de vroege ochtend vertrokken en onderweg op het meer even gestopt om af te koelen in het water. Daarna zijn we doorgevaren naar de Beulaker. Ook weer een mooi anker plekje om te kunnen zwemmen. Bij het eten maken begon onze Wallas dieselkoker weer met keuren. Een rookgordijn buiten de boot. Toen er een onweersbui in aantocht was zijn we verhuisd naar een steigertje achter op de Beulaker.
29 juli: 28° - wisselend bewolkt – Z3.
In de ochtend terug gevaren naar onze haven en onze gast naar huis gebracht. In de middag weer uitgevaren de Beulaker op.
30 juli: 32° - halfbewolkt – Z2.
Ook weer een hang dag achter het anker.
31 juli: 30° - halfbewolkt – W2.
We hadden via de mail van de Kentclub te horen gekregen dat wij tijdens de bijeenkomst in Numansdorp een hoofd gerecht moesten maken voor 6 personen aan boord. We hadden bedacht om een stoofschotel en een Griekse salade en stokbrood te maken. Dus we gaan morgen naar de supermarkt en Blokker in Steenwijk. We gaan bij Blokker een El kookplaat halen. Stel je voor dat onze Wallas dieselkookplaat ons in de steek laat in Numansdorp dan hebben we een back-up met walstroom. In de middag was er veel wind en we zagen een kleine zeilboot in de verte met problemen. Naar de zielboot gevaren om hulp te bieden. Eerst wilden ze het zelf nog even proberen. Even later zijn ze bij ons aan boord gekomen en hebben we de zeilboot gesleept naar de trailerhelling bij de Ronduite.
Onderstaand kaartje is van de maand juli (70 uur gevaren 602 km )
1 Augustus: 28° - zon – N2.
Onderweg naar Steenwijk eerst getankt. Daarna doorgevaren naar Steenwijk. Boodschappen bij de Jumbo, hoge pannen en een elektrische kookplaat bij de Blokker gehaald voor het Kent-weekend. Terug gevaren naar de Beulake. Even zwemmen.
2 Augustus: 31° - zon – N2
Hangdag achter het anker. Aan het einde van de middag het “Running boat dinner” uitgeprobeerd.
3 Augustus: 32° - zon – N3
Terug naar de haven en daarna met de auto naar huis. Op onze kleinkinderen gepast tot en met 14 augustus.
14 Augustus: 23° - zon – W3
17 augustus moeten we in Numansdorp zijn voor het Kent-weekend.
Begin van de avond weg gevaren. Nog mooi op tijd voor de Beukerssluis. Tot IJsseloog gevaren en hier het anker laten zaken.
15 Augustus: 23° - zon – ZW3
Om 03.45 in de ochtend vertrokken vanaf IJsseloog richting Lelystad. Eerste stuk in donker gevaren. Bij Lelystad door de sluis naar Muiden. Bij Muiden door de sluis en de Vecht op naar het Amsterdam-Rijn kanaal. Op het Amsterdam-Rijn kanaal was het druk. Door de Beatrixsluis en de sluis bij Vianen gevaren. De sluis bij Vianen draaide maar eens in de 2 uur ivm de lage waterstand. Er waren geen aanleg plaatsen vrij bij Vianen. Dus maar doorgevaren tot Meerkerk.
16 Augustus: 22° - zon – ZW3
Om 07.30 vertrokken en gevaren door Merwede kanaal naar de sluis in Gorichem. Mooi stadje. Daarna over de Boven Merwede, Nieuwe Merwede en het Hollands diep naar de haven van Willemstad.
17 Augustus: 22° - zon – W3
Overgestoken over het Hollands Diep naar Numansdorp. De haven had zich klaar gemaakt voor alle Kent boten die op bezoek komen. Er waren al meerdere club leden in de haven. In de middag met zijn allen geborreld op de kade. In de avond met zijn allen een Captin’s Dinner in het Schippershuis. Een gezellige dag!!
Kent club bijeen in Numansdorp
18 Augustus: 23° - halfbewolkt – ZW3
We zijn met zijn allen naar het eiland 10 gemeten geweest. De meesten van ons met de fiets (10km) en een paar zijn met de auto gegaan. Met de veerboot naar het eiland. Ontvangen met een kop koffie en een cake. Het eiland rondgefietst en het landbouw museum bekeken. Halverwege de middag terug naar Numansdorp. Bij terugkomst geborreld op de kade. Hierna aan boord de maaltijd voor de “Running Boat Dinner” klaar gemaakt voor 6 personen. Ging gelukkig allemaal goed. Was weer een gezellige dag!!
Eiland Tien Gemeten
19 Augustus: 22° - bewolkt – ZW4
Om 10.00 uur met zijn allen koffie op de kade. Hierna was het einde Kent-Weekend. Wij zijn deze dag nog gebleven.
20 Augustus: 25° - halfbewolkt – NW3
Weggevaren over het Hollands Diep. Even gewacht in Goudswaard om op een goed tij te wachten en daarna via het Spui naar Oud Beijerland. Boegschroef gromt en doet niets. Een haak gemaakt en een plastik zak uit de opening verwijderd.
Haven Goudswaard
Oud Beijerland
Brielle
Middelharnis
21 Augustus: 22° - halfbewolkt – Z2
Naar Brielle gevaren
22 Augustus: 22° - zon – ZW2
Van Brielle gevaren naar de Vogelkreek aan de NW kant van het Brielsemeer. Hier schijnen veel bevers te zijn. Helaas geen bevers gezien.
23 Augustus: 22° - bewolkt – ZW2
Van de Vogelkreek naar Middelharnis gevaren. Hier zijn we 3 dagen gebleven. In de nacht veel regen gehad. Veel gewandeld in de omgeving.
27 Augustus: 20° - bewolkt – ZW4
Gevaren naar Bommel. In dit stadje een wandeling gemaakt. Daarna doorgevaren naar de Volkeraksluis. Aan de NW zijde van de sluis achter een ankerboei gelegen.
28 Augustus: 22° - halfbewolkt – Z2
Door de Volkeraksluis, Krammersluis en Grevelingensluis het Grevelingemeer op gevaren naar de eilandjes.
29 Augustus: 20° - regen/bewolkt – N2
Gevaren over de Oosterschelde naar het eiland de Haringvreter op Veersemeer. Onderweg nog een Bruinvis gespot. Het was druk op het eiland met herten.
Bruinvis in Oosterschelde bij de Zandkreeksluis.
Damherten op het eiland de Haringvreter in het Veerse meer.
30 Augustus: 20° - zon – NW2
Gevaren naar Middelburg. Dit was de duurste haven tot nu toe. Voor 1 nacht werd €21.00 gerekend
Middelburg
31 Augustus: 21° - halfbewolkt – N2
Gevaren met 2 andere motorboten “de blauwe golf” van Middelburg naar Vlissingen. Daarna de Westerschelde overgestoken voor de kentering naar Breskens.
Haven Breskens.
Mossel verkoopboot in de haven van Breskens.
Onderstaand kaartje is van de maand augustus (58 uur gevaren 504 km)
1 september: 21° - zon – N2
Eerst boodschappen gedaan bij de Plus. De Westerschelde overgestoken en weer door de sluis naar het Kanaal van Walcheren. In de sluis naar het Veersemeer kon een grote zeilboot zijn motor niet meer starten in de sluis. De zeilboot uit de sluis gesleept naar een aanlegplek ten noorden van de sluis.Daarna voor anker gegaan ten ZO van het eiland de Haringvreter.
2 september: 23° - zon – NO3
Gevaren naar de Zandkreeksluis. Het was druk in de sluis. Over de Oosterschelde, het Mastgat, Krammersluis en het Volkerak naar een aanlegplaats ten zuiden van de Volkeraksluis gevaren. Later op de avond kwam er een grote platbodem boot. Ze zeiden dat hun op onze plaats wilden liggen. Dan konden wij weer naast hun aanleggen. Dan kon hun hond beter van boord. Ik heb niets gezegd en de andere kant opgekeken. Even later zijn ze naast een grote platbodemboot verderop gaan liggen.
Volkeraksluis aanlegplaats
Groot contrast Biesbosch en een kolen centrale
3 september: 22° - bewolkt – N2
Via de sluis naar het Hollands Diep. Eerst gevaren naar Lage Zwaluwe om diesel te tanken. Hierna naar een anker plekje in de Biesbosch gevaren.
4 september: 24° - halfbewolkt – N2
Onderweg in de Biesbosch nog een zeearend gespot. Via Geertruidenberg en het Wilhelmina kanaal gevaren via Tilburg naar Oirschot. Onderweg 4 sluizen. Allen omhoog (totaal 20.5 meter). Aangemeerd aan een aanlegplek.
5 september: 24° - halfbewolkt – N2
Via Helmond en Weert richting Belgische grens. Net voor de grens nog even diesel getankt. Doorgevaren over de grens tot net voor de sluis in Lozen. We hadden aangemeerd net voor een pannenkoekhuis. Dus maar even op het terrasje gaan zitten voor pannenkoek, glaasje wijn en bier. Onderweg 6 sluizen. Allen omhoog (totaal 23.2 meter).
Onze eerste sluis in België
6 september: 24° - halfbewolkt – N2
Onze eerste sluis in België. Vriendelijke sluiswachter. Hij liet een haak zakken voor de aanleglijnen. De bolders stonden ver op de zijkant van de sluis. Hij vertelde ons dat wij bij de volgende sluis een vignet moesten kopen voor Vlaanderen. Ook bij aankomst in sluis Bocholt gregen we ook een haak van de sluiswachter. Toen we boven waren moesten we mee naar zijn sluiswachters gebouw. Hier werden we ingeschreven en kregen een vignet voor €40,- met een tijdsbestek van 18-08-2018 tot 15-11-2018. Dus we hadden ruim 2 maanden om in Vlaanderen te varen. Hierna nog 45km gevaren naar het Bassin in Maastricht. Mooie route. We zijn nog een dag extra gebleven om Maastricht te verkennen. Mooie stad!
Bassin haven in Maastricht
8 september: 21° - halfbewolkt – Z3
Via de sluis het Bassin uit de Maas op. We moesten in de grote sluis bij Ternaaien. We waren alleen. Het ging prima met de drijvende bolders. Gevaren over het Albert kanaal met veel industrie onderweg. Aangemeerd in Luik. De boot naast ons had een Nieuw-Zeelandse vlag. Het bleken mensen uit Nieuw Zeeland te zijn die in de zomer in Europa aan het varen waren met hun boot. Avonds nog even met hun geborreld.
Sluis Lanaye 15 meter omhoog
Luik
Oude industrie langs de Maas
Citadel van Hoei
9 september: 25° - zon – Z2
Om 08.30 uur vertrokken. De sluis Ivoz Ramet aangeroepen via de marifoon in half Frans en Engels. Het antwoord was in het Nederlands. We moesten achter een Nederlands vrachtschip de sluis in. Bij de 2e sluis moesten we aan BB zijde aanleggen dit ivm reparatie aan SB zijde van de sluis. Even later kwam er nog een vrachtschip. Deze moest ook aan SB zijde aanleggen. Wij konden niet verder naar voren. Er waren geen aanleg bolders meer in de sluis. De sluiswachter kwam met een pikhaak en heeft onze midden lijn ergens aan de bovenzijde van de sluis om een bolder gelegd. De man op het voordek van de vrachtboot zei dat we verder naar voren moesten. Helaas kon dat niet. Er zat tussen ons en de vrachtboot niet meer dan 50cm. De sluis schutte heel langzaam. Gelukkig ging alles goed. Gevaren naar een haven in Hoei.
Royal Yacht club Hoei
10 september: 25° - zon – ZW2
Vandaag 2 sluizen. De d'Andenne-Seilles samen met een binnenvaartschip. Hierna de sluis Grands Malades. Daarna in de jachthaven Le Port de plaisance Henri Hallet van Namen aangemeerd. Mooie rondwandeling gemaakt naar het kasteel boven op de berg. Nog een tip gehad van een Engelsman dat we Frankrijk niet in moesten gaan. Hij vertelde dat er veel stremmingen zijn vanwege het slechte onderhoud en de lage waterstand.
Namen
Citadelle de Namur
11 september: 28° - zon – ZW3
Vandaag vertrokken via de sluis de La Plante verder de Maas op. Onderweg op een pad langs de rivier zagen we een bepakte 3 wielrolstoel ook dezelfde kant opgaan als wij. In de sluis de Riviere arriveerde ook de 3 wielrolstoel op het zijpad. We hebben een leuk praatje gemaakt. Ze vertelde ons dat ze bezig is met een pelgrimstocht. Zij doet elk jaar in de zomer een stuk van deze tocht. Je kunt haar volgen op haar reis blog https://rolstoelpelgrim.nl/
Aangemeerd aan de kade van Dinant. Een mooie gezellige plek. Het havenkantoor en de douches waren aan de overkant en te bereiken via de saxofoon brug. Op de brug waren veel grote saxofonen geplaatst
Nog een andere reiziger onderweg ontmoet. Laura is bezig met een pelgrim tocht. https://rolstoelpelgrim.nl/
Dinant
Brug met de saxofoons
12 september: 24° - halfbewolkt– N3
In de ochtend stroomafwaarts gevaren. Frankrijk was geen optie. We waren allen in de 2 sluizen. Sluis La Plante hadden we wat vertraging omdat de sluiswachter een ton uit de sluis moest weghalen. We hebben de sluiswachter verteld dat we onderweg ook nog een 3 tonnen zagen drijven. In Namen zijn we BB afgeslagen om de rivier La Sambre op te varen. Bij sluis Floriffoux hadden we wat problemen om aan te leggen achter een vrachtschip. Er waren geen goede bereikbare bolders. Eerst BB achter het vrachtschip en daarna SB in de sluis waar we een stuk uitstekend betonijzer in de wand vonden om de midden lijn er omheen te haken. Terwijl we met al deze bezigheden bezig waren stonden er ook nog 2 politie mannen aan de kant die onze bootpapieren (eigendomsbewijs, vaarbewijs, marifooncertificaat en de hoeveelheid diesel) wilden controleren. We zijn eerst naar boven geschut. Een van de agenten kon iets Nederlands. Alles oké en we mochten verder. Hierna sluis de Floriffoux en daarna sluis de Mornimont. Bij deze sluis moesten we de stoot willen zo laag mogelijk hangen. Het water kwam tot aan de bovenkant. Na de spoorbrug Pont-rails d'Auvelais aangemeerd. Hier was een aanlegplaats.
Varen tussen de gieterijen van Charleroi
13 september: 22° - bewolkt/regen – N2
Verder gevaren over La Sambre. Bij sluis de Marcinelle ging tijdens het schutten de lijnen los. Bovenste deel van de sluis had geen bolders. Toen achteruit gevaren naar een trap waaraan we vast konden maken. Bij Charleroi het Canal Charleroi-Bruxelles op gevaren. Onderweg veel nevel en regen. Heel veel zware industrie onderweg. In Charleroi vaar je als het ware dwars door een ijzergieterij heen. Onderweg ook veel troep in het water. In het Canal Charleroi-Bruxelles waren de sluizen voorzien van drijvende bolders. Aangemeerd in de haven SNEF Branche de Bellecourt. Mooie omgeving waar we een flinke wandeling hebben gemaakt.
14 september: 23° - zon – ZW2
Het was koud (10°) en nevelig in de ochtend. Vertrokken naar het Canal du Centre Historique. Duidelijk werden we gesignaleerd toen we op weg waren naar de eerste bootlift. Er kwamen 2 auto’s aanrijden met 4 mannen in blauwe shirts die ons de gehele weg hebben begeleid met het bedienen van de installaties. Een van de mannen was een gewezen Iranees die goed Engels sprak. Hij vertelde ons dat we de eerste boot die dag waren. Ze waren blij dat de liften bediend konden worden. Een van de redenen was dat er elke keer treintjes langs de liften reden met toeristen en die konden dankzij ons de liften zien werken. We werden als het ware op handen gedragen. Om 12.00 uur hadden de mannen pauze. We hebben toen het hydraulisch pompstation bezocht. In het pompstation worden de pompen hydraulisch door waterkracht aangedreven. Het water hiervoor komt van een hoger gelegen meer wat door buizen naar het pompstation wordt gebracht. Deze pompen zorgden ervoor via een lang leiding systeem ervoor dat de bakken van de 3 liften elk 17 m omhoog en naar beneden worden gebracht op een grote hydraulische cilinders. Indrukwekkende installatie van meer dan 100 jaar geleden. Het laatste stuk was een 1 sluis met een verschil van 22 meter. Totaal hoogte verschil is 73 meter. Om 14.30 uur waren we door het kanaal heen. Hierna zijn we weer naar boven gegaan met de scheepslift Strépy-Thieu (1 bak was in onderhoud) samen met een vrachtschip en nog een andere motorboot weer 73 meter naar beneden. We kregen te horen dat het Hellend vlak van Ronquières de volgende dag dicht ging ivm onderhoud. Dus gevaren naar het Hellend vlak van Ronquières. Ook hier was al 1 bak in onderhoud. We zijn hier ook met een vrachtboot naar beneden gegaan. Onderweg op de kant van de bak nog een praatje gemaakt de vrachtboot kapitein. Hem gevraagd waar we konden aanleggen voor de nacht. Volgens hem was er een goede plek onderaan het Hellend vlak bij een sluis die s’nachts niet draaide. Wel veel lawaai van water wat over deze sluisdeur naar beneden viel. Het was een volle maar indrukwekkende dag.
Historische lift met hydro water cilinder met een diameter van 110 cm die ons naar beneden bracht. Een overbrugging van 73 meter met 4 liftbakken en een sluis
Moet hier geen hoogte vrees hebben.
Op waterkracht aangedreven hydropompen voor de lift bakken
Nieuwe scheepslift in aantocht
Scheepslift van Strepy-Thieu 73 meter omhoog in een grote bak met water hangend aan 144 kabels.
Hellendvlak schuine baan met waterbak 1,4 km lang met hoogte verschil van 68 meter
Op weg naar beneden
Sluis met waterval over de sluisdeur drempel
Wijk Molenbeek Brussel
15 september: 24° - zon – ZW2
Vandaag om 07.30 vertrokken omdat de sluis in de rivier de Nete bij Duffel voor 3 weken dicht gaat. Via Canal Charleroi-Bruxelles naar Brussel. Dwars door Brussel gevaren. Daarna via het Kanaal Brussel-Schelde. Meeste bruggen konden wij onderdoor. De rest van de bruggen die voor ons open moesten draaiden snel. Na 7 sluizen kregen we de sluis Zemst die alleen voor pleziervaart draait samen met een vrachtschip. We hadden geluk bij aankomst lag er net een groot vrachtschip in de sluis er werd gewacht op ons. Bij sluis Klein Willebroek hebben we 3 uur gewacht bij de sluis ivm het getij van de rivier de Nete. Hierna met de stroom mee naar sluis Duffel. Net buiten de plaats Lier aan een mooie lange aanlegsteiger overnacht. Een praatje gemaakt met de havenmeester.
16 september: 25° - zon – Z2
Gevaren naar de NO kant van Lier de Jachthaven Emblem. Vanhier uit een mooie stadswandeling gemaakt in het mooie stadje. Er waren die dag schapenkudde drijf racen. Schapen werden van buiten de stad naar het marktplein gebracht. Het marktplein was in een veemarkt veranderd. De bijnaam van een inwoners van Lier is Schapenkoppen. Dankzij hun Veemarkt.
17 september: 28° - zon – Z2
Eerst boodschappen gedaan in Lier. Daarna over het Netekanaal, Albertkanaal en het kanaal Bocholt-Herentals met 9 sluizen naar Lommel gevaren. Bij 3 sluizen werd er gewacht op een vrachtboot. Bij alle sluizen werd er ons een haak aangeboden door een vriendelijke sluiswachter om de midden lijn om een bolder te krijgen. Het vignet werd onderweg nog gecontroleerd. Langs het kanaal Bocholt-Herentals hadden we een sluiswachter die mee fietst op een elektrische fiets. Bij sluis Lommel werd ons verteld dat de sluiswachters vanaf overmorgen 3 dagen gaan staken. Oeps, morgen nog 2 sluizen en dan zijn we in Nederland. Aan een steigertje net aan het begin van het Kanaal Naar Beverlo aangemeerd.
Vreemde boot op de Waal bij Nijmegen
Lage waterstand op de Waal
18 september: 31° - zon – ZW3
S’morgens werd ons verteld door de havenmeester dat de sluiswachters vandaag gingen staken. Een dag eerder dus. Toch weggevaren. De eerste sluis Sluis Bocholt bleek gewoon te draaien. Bij navraag bleek dat ze om 14.00 uur dicht gaan voor een staking. Dus we hadden nog 1,5 uur de tijd om door sluis Lozen te komen. Om half een waren we door de sluis in de Zuid-Willemsvaart. Net over de grens met Nederland getankt. Aan het einde van het Kanaal Wessem-Nederweert een grindgat bij Heel ingevaren en aangemeerd. Veel alg in het water.
19 september: 27° - zon – ZW3
Vanmorgen weggevaren en via sluis Linne naar de Oolderplas gevaren bij Merum en Herten. Hier zijn we voor anker gegaan. Goed water om te zwemmen. Heerlijk!
20 september: 26° - zon – Z3
Volgens de weersvoorspelling is dit de laatste dag met mooi weer. In de middag om 15.30 uur vertrokken naar Roermond. De wind wakkert aan. Aangemeerd bij de Roermondse Watersport Vereniging Nautilus. In Roermond een mooie wandeling gemaakt.
21 september: 20° - regen – ZW4
Boodschappen gedaan en naar de Asseltse plassen gevaren. Aangemeerd aan een steiger vlakbij Asselt.
22 september: 16° - bewolkt/regen – ZW3
Verder de Maas afgevaren naar het Leukermeer tegenover Venray.
23 september: 12° - bewolkt/regen – ZW3
Gevaren van het Leukermeer naar de Kraaijenbergse Plassen bij Cuijk
24 september: 15° - zon – W2
Gevaren naar de boodschappen steiger in Cuijk. Hierna een klein stukje Maas op naar het Maas-Waalkanaal. Via het Maas-Waalkanaal en door 2 sluizen de Waal op. Het was druk met scheepvaart op de Waal. Een duwbak combinatie ging zo langzaam stroomopwaarts, waarschijnlijk door de lage waterstand, dat wij even de Lindenberghaven van Nijmegen in zijn gegaan. Inhalen met deze drukte was geen optie. Na een half uurtje zijn we weer verder gevaren de Waal op. Onze snelheid was rond de 6 km/uur. Afgeslagen en via Pannerdensch Kanaal naar het grindgat de Loowaard gevaren.
25 september: 16° - zon – Z1
Gevaren via Pannerdensch Kanaal naar de Gelderse IJssel. Geankerd in de Vale plas tegenover de plaats Rheden.
26 september: 19° - zon – ZW2
De IJssel weer een stukje op gevaren naar Jachthaven Watersportvereniging de Engel in Rheden. Ze hadden bijna geen aanleg gelegenheid ivm met de lage waterstand. Omdat we maar 1 nacht bleven en in de vroege ochtend weer vertrokken was er 1 plek beschikbaar. Hier hebben we de fietsen uitgepakt en zijn op bezoek geweest bij vrienden in Dieren.
27 september: 23° - zon – ZW2
Verder de IJssel afgevaren naar het zandgat in Gorssel. Hier hebben we bezoek gehad van onze kinderen en kleinkinderen.
28 september: 16° - halfbewolkt – N2
Verder de IJssel afgevaren en bij IJsselmuiden door de sluis naar het haven ’t Poldertje gevaren bij Genemuiden.
29 september: 17° - zon – ZW1
Via Blokzijl naar de Beulaker gevaren. Geankerd achter een eilandje.
30 september: 18° - halfbewolkt – ZW1
Terug naar onze ligplaats Beulaeke Haven. Helaas het einde van een mooie zomer.
Bijna weer thuis.
Zon's ondergang boven Kampereiland
Onderstaand kaartje is van de maand september (149 uur gevaren 1097 km)
1 oktober weer thuis.
Track's zomer 2018.
Aantal dagen dat we onderweg zijn geweest is 163
Totaal afgelegde afstand over het water 3658 km
Totaal aantal motoruren gevaren 456 uur
Hoeveelheid brandstof verbruikt 1015 liter diesel
Verbruik motorolie 1,5 liter
In Nederland 81 sluizen
In België 54 sluizen + 5 Scheepsliften + 1 Hellendvlak
Hoogste sluis Ternaaien in de Maas onder Maastricht verval 15 meter
Laagste sluis Ganzendiep bij Kampen verval 5 centimeter
Maak jouw eigen website met JouwWeb