Voorgenomen route zomer 2022
De planning is
De planning is om te vertrekken begin mei
Nederland:
- Van Zwartsluis naar Ter Apel.
Duitsland:
- Haren-Rütenbrocker-Kanal naar Haren
- Eemskanaal af naar Kustenkanal
- Kustenkanal naar Oldenburg
- Rivier de Hunte naar Elsfleth aan de Wezer
- Wezer af naar Bremerhaven
- Bij Bremerhaven de rivier de Geeste en de Schiffahrtsweg Elbe-Weser kanaal naar Otterndorf
- Door de nieuwe sluis (die geopend wordt in April 2022) de Elbe op tot de sluis bij Brunsbüttel
- Halverwege het Nord-Ostsee-Kanal naar de afslag van rivier de Eider
- De Eider af tot aan Tönning
- Van Tönning terug naar het Nord-Ostsee-Kanal richting sluis Kiel
- Kieler Förde naar Schleimündung
Het ziet ernaar uit dat de nieuwe sluis in Otterndorf aan het begin van de zomer nog niet klaar is.
Om van de Weser naar de Elbe te komen zouden we door de beruchte Duitse bocht moeten. Dit gaan we niet doen!
Dan wordt de route als volgt:
Duitsland:
- Haren-Rütenbrocker-Kanal naar Haren
- Dortmund-Ems-Kanal
- Mittellandkanal
- Elbe-Seitenkanal
- Elbe
- Elbe-Lübeck-Kanal
- Bij Travemünde de Oostzee op en onder het eiland Fehmarn langs de Duitse en Deense oostkust naar het noorden.
Hopelijk is de sluis op de terugweg open zodat wij via het Nord-Ostsee-Kanal terug kunnen.
Denemarken:
- Langs de Oostkust van Denemarken naar boven via Sønderborg, Middelfart, Grenaa en bij Hals de Limfjorden in
- Rond zwerven in de Limfjorden
===================================================================================
Zondag 08 mei 2022 Uren gevaren 2 - 17°C–zon-wind NNO 3
Vanochtend de boot ingepakt met alle benodigdheden. Vanmiddag vertrokken om 13.00 uur uit Zwartsluis. Tot aan de sluis in Rogat gevaren en hier net voor de sluis op een mooie aanleg plek afgemeerd. De sluis draait niet op zondag in de maand mei. Morgen kunnen we weer verder om 09.00 uur.
--------------------------------------------------------------------------
Maandag 09 mei 2022 Uren gevaren 5 - 22°C-zon-wind Z 2
De sluis in Rogat zou om 09.00 uur moeten starten met schutten. Het duurde tot 09.20 dat de dubbelrode lichten uitgingen. De verdere tocht werden de bruggen en sluizen snel bediend. Verder was het een rustige vaartocht. Nog niet veel boten onderweg. Wel waren er veel drijvende velden met waterplanten. Aangemeerd voor de nacht in Nieuw Amsterdam.
--------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 10 mei 2022 Uren gevaren 6 - 23°C-bewolkt-wind ZW 4
De bruggen gingen om 09.00 weer draaien dus vertrokken uit Nieuw Amsterdam. Een brug in Nieuw Amsterdam had problemen. Hier hebben we een half uurtje moeten wachten. Daarna naar Ter Apel gevaren. We waren om 15.00 uur bij grens van Duitsland. Dus mooi voor sluitingstijd (15.30 uur). De kosten voor de doorvaart van Haren-Rütenbrock-Kanal zijn nog steeds €5,00. Hierna klein stukje de Ems op en aangemeerd in de jachthaven km177,9 “Wassersport Haren (Ems) e.V.”
----------------------------------------------------------------------------
Woensdag 11 mei 2022 Uren gevaren 0 - 22°C-zon-wind W 4-5
We kregen gisteren te horen van een clubgenoot van de Kentenaren Michael dat de sluis in Hüntel gestremd is voor onderhoud van een dag (tot woensdag 17.00). Dus hebben wij besloten om een dag in Haren te blijven. Jachthaven is mooi met goede faciliteiten. Uiteindelijk was de reparatie eerder vandaag dag gereed om 13.00 uur. Morgen hervatten we onze reis en gaan we verder het Dortmund-Ems-Kanal op.
----------------------------------------------------------------------------
Donderdag 12 mei Uren gevaren 8 – 22°C–zon–wind W 3
Vanmorgen om 07.15 uur vertrokken en het Dortmund-Ems-Kanal opgevaren. De sluis bediening was prima. Korte wachttijden van +/- 15 min. Uiteindelijk bij sluis Alterrheine was een wacht rij van veel vrachtschepen dus hebben we besloten om hier de nacht door te brengen. Het was een soort buurthaventje met een eigen gemaakte steiger. We kregen toestemming van een van de bootliggers om hier te overnachten km118,0. Allemaal aardige en vriendelijke mensen.
Even wachten voor een sluis op de meldsteiger
Een soort plaatselijke zelfbouw steiger net voor de sluis Alterrheine
--------------------------------------------------------------------------
Vrijdag 13 mei Uren gevaren 6 – 22 – zon – W 5
Vanmorgen om 07.15 naar sluis Alterrheine. Hier hebben we lang moeten wachten omdat diverse vrachtschepen voorrang hadden. Uiteindelijk konden we achter 2 schepen in de sluis. Er was nog net ruimte vrij. De andere 2 sluizen konden we snel door. Na 35 km gevaren te hebben op het Mittellandkanal hebben we aangelegd bij het plaatsje Bramsche km33,0. Mooie plek om wat boodschappen te doen.
----------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 14 mei Uren gevaren 7 – 22°C – zon – W 3
Om 6.00 uur vertrokken. Er zijn veel mooie vergezichten van heuvelachtig landschap langs de open stukken van het Mittellandkanal. Gevaren tot Waterkruispunt Minden. Aangemeerd op een plek met zicht op de Schachtsluis km101,6.
Waterkruispunt Minden met het gemaal dat water uit de Elbe pompt naar het Mittellandkanal
----------------------------------------------------------------------------
Zondag 15 mei Uren gevaren 7,5 – 23°C – zon – O 2
Om 6.00 uur vertrokken uit Minden. Voor ons uit waren schepen die rond de 8,5 km/uur voeren. Dat hebben wij ook maar gedaan. Gevaren tot Liegehafen Hannover km163,7 . Nette haven.
-------------------------------------------------------------------------------
Track's week 19 2022
Maandag 16 mei Uren gevaren 6,5 – 28°C – zon/ later een drup regen – O 4
Wij zijn eerst even naar de bakker voor brood. Daarna om 8.00 uur vertrokken uit Hannover. Voor sluis Anderten (14,7m↑) hebben we een 1 uur gewacht. We gingen achter een tanker en een jacht aan naar binnen. Gevaren tot Braunschweig km222,2.
------------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 17 mei Uren gevaren 10 – 22°C – half bewolkt – O 2
Om 6.00 uur vertrokken. Om 07.00 uur draaiden we het Elbe-Seitenkanal op. Dit is een fijn kanaal om te varen. Het is een kanaal zonder een damwand (geen magnetische invloed) dus de boot wil dan prima op de autopiloot varen. Het kanaal gaat eerst door een bosrijk gebied en daarna veel heuvels en dalen. We hadden mooi weer tot aan de sluis Uelzen. Net bij het invaren hadden we een flinke korte stortbui. Voor ons was een duwvaart stel 160 meter en een ander vrachtschip van 80 meter. Het vrachtschip moest wachten. We gingen achter duwvaart stel aan die 160 meter lang was. De sluis is 190 meter lang dus we pasten net achter het duwvaart stel. We hadden de laatste drijvende bolder. De sluis ging in 4 stappen (spaarsluis) snel 23 meter omlaag. Aangemeerd in Bad Bevensen op km79,6. We liggen hier met 5 jachten.
----------------------------------------------------------------------------
Woensdag 18 mei Uren gevaren 5,5 – 27°C – zon – ZO 4
Om 06.00 uur opgestaan en eerst naar de bakker in Bad Bevensen geweest. Lekkere broodjes en overheerlijke koffiebroodjes. Om 07.30 vertrokken wij richting hefsluis Scharnebeck. Bij aankomst konden we gelijk met een vrachtschip mee van 86 meter. De hefbak is 100 meter lang dus onze boot paste precies erachter. Imposant bouwwerk met een grote bak water dat ons 35 meter naar beneden bracht. Daarna nog een klein stukje de Elbe op met stroom tegen van 2,5 km/uur naar Lauenburg. Bij sluis naar het Elbe-Lübeck-Kanal moesten we 40 min wachten ivm met de waterstand of zoiets. Daarna zijn we gevaren naar de Lanzer See waar we een mooi ankerplekje hebben opgezocht. Het water was 19,5 graden dus zwembaar. Paar rondjes boot gezwommen.
Hefwerk Scharnebeck
---------------------------------------------------------------------------
Donderdag 19 mei Uren gevaren 7,5 – 29°C – zon – Z 3
Om 06.40 zijn wij vertrokken. Onderweg hebben wij nog even een rondje boot gezwommen in het meertje bij Moellner See. Op dat moment kregen we een telefoontje van een Kent club lid. Zij lagen met hun Kent bij de Donnerschleuse en kregen te horen dat er nog een boot onderweg was. Zij hebben 1,5 uur op ons gewacht. We waren met 3 boten voor de volgende sluizen. We zijn gezamenlijk naar de haven “The Newport Marina” in Lubeck gevaren. Daarna hebben we een gezellige middag en avond gehad met hun. Nog even rond 19.00 uur was er een hevige stortbui met veel regen en wind.
Ontmoeting onderweg met Schollevaer. En samen in de haven van Lubeck.
---------------------------------------------------------------------------
Vrijdag 20 mei Uren gevaren 7 – 20°C – zon/half bewolkt – N 3
Vanmorgen om 10.15 zijn wij vertrokken uit Lubeck. We werden uitgezwaaid door onze kennissen van de Kent Club. We hadden op de rivier de Trave 2 km stroom mee. De bedoeling was om naar Travemunde te varen. Het was mooi weer met een zacht windje dus we dachten laten we maar wat doorvaren. Onderweg hebben wij diverse bruinvissen gezien. Uiteindelijk zijn we na een mooie tocht aangekomen in Grossenbrode. We zullen er morgen wel moeten blijven in Grossenbrode want het gaat hard waaien.
Travemunde
-----------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 21 mei Uren gevaren 0 – 16°C –half bewolkt – W 5-7
Vandaag niet verder gevaren vanwege de harde wind en hoge golfen. Dus de wandelschoenen aan en de omgeving verkend. Een mooie badplaats. Lekker uitwaaien langs het strand, pier en de boulevard.
Geen idee wat Kurabgabepflichtiger Strandbereich betekend. Waarschijnlijk betekend dit verboden om krabben te vangen.
---------------------------------------------------------------------------
Zondag 22 mei Uren gevaren 9 – 18°C –zon – NW 4-1
Om 08.00 uur vertrokken uit Grossenbrode. Onder de Fehmarnsundbrücke hadden we 3 km stroom tegen. De wind werd steeds minder maar de golven waren er nog. Op ¾ van de oversteek was behoorlijk hobbelig. Het laatste stukje werd het rustig. Aangemeerd in Marstal. Allemaal zeiljachten 99% Duits. Wat wel opvalt is dat zowel BB als SB geen zeiljacht naast ons ligt. Waarschijnlijk zijn de zeiljachten allergisch voor motorboten. Marstal is een mooie haven waar er veel gelegenheid is voor BBQ ed. Dus met dit mooie weer is het een gezellige boel.
Onderweg op scherm
Track's week 20 2022
Maandag 23 mei Uren gevaren 0 – 18°C –zon – ZO 6
Vandaag een dagje Marstal met prachtig weer. De omgeving verkent en wat boodschappen gedaan bij de Coöp. Er was te veel wind voor ons om verder te gaan. Zelfs in de haven liggen we behoorlijk te hobbelen.
------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 24 mei Uren gevaren 0 – 16°C –bewolkt – W 5
Vandaag in de haven van Marstal gebleven. Vandaag een wandeling gemaakt naar de kalkoven en terug. In de middag regen en tegen de avond kwam de zon weer uit. De boiler deed het niet meer op walstroom. Bleek dat de maximaal thermostaat (96°C) was uitgevallen. De thermostaat reset met het blauwe knopje en alles was weer ok.
Onderweg veel eetbare struikjes Zeekool op het strand (familie van broccoli)
----------------------------------------------------------------------------
Woensdag 25 mei Uren gevaren 4 – 16°C – zon – ZW 4-5
We hadden een bericht van Michael en Trixi die met hun Kent 28 op weg zijn van Travemünde naar het eiland Rügen dat de sluis in Otterndorf begin Juli opengaat. Dat is goed nieuws voor de terugweg.
Vanmorgen om 08.00 uur zijn wij vertrokken uit Marstal. Hier nog even getankt. Met de wind in de rug ging het voorspoedig. Onder de brug bij Rudkoebing hadden we 3 km stroom tegen. Hier stonden behoorlijke golven maar doordat we de wind in de rug hadden hadden we hiervan geen last. Bij de vuurtoren van Elsehoved kregen we een kortstondige regenbui en daarna kwam de zon weer tevoorschijn. Aangemeerd in de haven van Lundeborg. In deze haven waren we in het verleden al 2x geweest. We kregen een welkom van onze Deense buur boot in de haven.
Foto van de werkplaats op het haven terrein
-----------------------------------------------------------------------------
Donderdag 26 mei Uren gevaren 0 – 15°C – zon –W 5-6
We blijven in Lundeborg vanwege de harde wind. Eerst zijn wij even naar de bakker gelopen. Die had overheerlijke broodjes. Daarna de fietsen uitgepakt en de omgeving verkend met geocaching. De heenweg was dubbel moeilijk - heuvel op en wind tegen. Wij hebben gefietst langs een mooi kasteel. Onderweg nog even gebruik gemaakt van een wc midden in de bos. Super netjes (kan alleen in Denemarken) De terugweg ging zeer voorspoedig - wind mee en heuvel af. Bij terugkomst in de haven was de boot terug die op onze plek hoorde te liggen. Eerst zouden we het morgen doen maar omdat het morgen nog harder gaat waaien hebben we het vandaag gedaan.
-----------------------------------------------------------------------------
Vrijdag 27 mei Uren gevaren 0 – 14°C – half bewolkt – W 5-7
Eerst weer even lekkere harde broodjes gehaald bij de bakker. Vandaag nog te veel wind om te varen op groot water dus weer een stuk gefietst langs de kust in een bosrijke omgeving. Door de bomen hadden we minderlast van de wind. En langs de kust blijf je aardig op dezelfde hoogte. Onderweg zon, hagel en regenbuien wisselden elkaar af. Bij terugkomst de fietsen weer ingepakt want morgen vertrekken we weer.
-----------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 28 mei Uren gevaren 2,5 – 14°C – zon – NW 5
Wij zijn om 13.30 vertrokken. De wind was gezakt van NW6 naar NW5. We zijn vlak langs de kust in de luwte op de 4 meter diepte lijn gaan varen om geen last te hebben van de golven. Toen we bij Tårup Strand meer richting NW gingen kregen we de volle laag. Gelukkig is het servies heel gebleven. Hoe dichter we bij Nyborg kwamen hoe meer de golven afnamen. Aangemeerd in de gastenhaven en daarna de stad in om het oudste slot van Denemarken te bekijken. Mooie oude stad.
------------------------------------------------------------------------------
Zondag 29 mei Uren gevaren 7,5 – 17°C – half bewolkt/middag zon –W 3
Vanmorgen om 06.00 uur vertrokken en richting de lange brug gevaren. Bij de brug hebben we de 2e opening (11 meter diep) vanaf de westkant genomen. Wij zij richting noorden gevaren tussen Maale en het onbewoonde eilandje Romsø door naar het eiland Samsø. Hier hadden we de hele weg 1km stroom mee. Waarschijnlijk komt het door het opgestuwde water van de laatste dagen wat terug stroomt via het Kattegat en het Skagerrak naar de Noordzee. In het open stuk hadden we deining vanuit het westen. Onderweg kwamen we het Amerikaanse oorlogsschip/bevoorradingsschip de USNS Patuxent tegen die richting het zuid-oosten ging. Aangemeerd in de haven van Ballen. Een mooie en gezellige haven.
Een vuilnisbak langs de weg waar je apart blikjes/flessen met statie geld in een rekje kunt zetten. De liefhebber kan het dan makkelijk meenemen en inleveren voor statie geld.
In Denemarken en Duitsland zie je veel mensen die de bakken langslopen om te kijken of er nog blikken of flesjes met statie geld zijn. Dat zal straks ook wel gebeuren in Nederland.
Ze hebben een soort stuk gereedschap om de blikjes uit te deuken.
Track's week 21 2022
--------------------------------------------------------------------------------
Maandag 30 mei Uren gevaren 7,5 – 15°C – half bewolkt – N1
Vanmorgen om 06.00 uur zijn wij vertrokken. Er is rustig weer voorspeld dus varen we naar Grenå. Vanuit Samsø zijn we door het eilanden natuurgebied richting het noorden gevaren. Hier zijn veel kleine onbewoonde eilandjes en het is uitkijken met ondieptes. Ten zuiden van het eiland Hjelm hadden we wat deining. Aangemeerd in Grenå. Een grote moderne haven niet knus.
------------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 31 mei Uren gevaren 9 – 17°C – zon – NW1-3
Voorspelling voor vandaag is gunstig zon en weinig wind. Vertrokken om 06.00 uit Grenå. De eerste 1.5 uur hadden we 1 km stroom mee maar toen we de punt bij Stokkebro ronden kregen we 3 km stroom tegen. De stroming nam geleidelijk af tot 30 km voor Halls en daarna kregen we geleidelijk de stroom weer mee. Deze stroming had te maken met eb en vloed 07.00 + 0,14 m en 13.00 uur – 0,11m in Frederikshavn. We hadden alleen wat deining onderweg hierdoor hebben we mooi de was kunnen doen en die droogde goed met dit mooie weer. Het was een mooie reisdag. Bij aankomst was wel even zoeken naar een plekje in de haven van Hals omdat onze boot te breed was om door de palen heen te varen. Uiteindelijk hebben wij een plekje gevonden in de haven. Morgen geen wekker om vroeg weg te varen.
Vuurtoren Gjerrild
Haven Hals
------------------------------------------------------------------------------
Woensdag 1 juni Uren gevaren 0 – 17°C – zon/ eind middag half bewolkt –W3
Vandaag uitgeslapen tot 07.30 eerst even een bak koffie gedronken en daarna naar de super Meny voor brood en kaas. Na het ontbijt hebben wij de wandelschoenen aan getrokken en de omgeving verkend met geocachen. Een cache was mooi verstopt in het Skanse museum van Hals. Hierdoor hebben we het museum ook mooi kunnen bekijken. Daarna een wandeling in de omgeving.
We waren van plan om morgen naar Gjøl Havn te varen (wind 4-6 W) maar aangezien de golfhoogte die tegen de 1,7 meter gaat oplopen blijven we denk ik maar in Hals Noord.
---------------------------------------------------------------------------
Donderdag 2 juni Uren gevaren 3,5 – 12°C – bewolkt –W4 later W6
Wij zijn toch vertrokken om 09.30. Volgens Windfinder hadden we om die tijd nog wat rustige uurtjes betreffende de wind (W4). Onderweg zagen we nog een windturbine met afgebroken wiek. Na een tijdje doemde het industrie gebied van Aalborg op. Een Kolencentrale, Cementindustrie en diverse andere activiteiten. Inmiddels neemt de wind toe. Toen we onder de spoorbrug van Aalborg door waren begonnen de golven toch behoorlijke afmetingen te krijgen en zijn we de eerste beste haven (Vestra havn)ingegaan. Ook hier hebben we weer het probleem met de Kent dat de boot niet door de 2 aanmeerpalen heen past (te breed). Uiteindelijk vonden we een plek aan een lange steiger.
Daarna hebben we een stevige maaltijd gemaakt want het is koud vandaag!
------------------------------------------------------------------------------
Vrijdag 3 juni Uren gevaren 0 – 14°C – bewolkt – W5
Vandaag blijven we in Aalborg de wind is te hard en de golf hoogte op het meer loopt tegen de 2 meter aan.
Toen we vanmorgen brood gingen halen lag er een zeehond/zeeleeuw op onze steiger naast de boot. Wij zijn er voorzichtig langs heen gelopen want we weten niet of die bijt. Een grommend geluid kwam er wel uit.
De bruggen hier hebben lampen waar wij geen kaas van hebben gegeten. Drie rode lampen boven elkaar die ook nog eens gaan knipperen. Ezelsbruggetje hiervoor is hoe roder hoe beter. Dus doorvaart bij 3 rode lampen denken we. Het blijkt dat je voor een brugbediening een blauw/wit geblokte vlag (N seinvlag) in het BB wand moet worden gehesen en een geluidsein Lang Kort moet worden gegeven. Gelukkig hebben wij hier niets mee te maken want we passen onder alle bruggen in de Limfjord.
Wat ons opvalt is dat de Denen hier in de grote stad Aalborg niet vriendelijk zijn zelf op de steiger kijken ze je niet aan en zeggen geen goede dag. De mensen zijn hier in de grote stad onzichtbaar en koel. De man en vrouw van de buurboot waren vriendelijk en klaar voor een praatje. Zij vonden dat we een stevige mooie boot hadden. Bij eerdere tochten in het zuiden en zuidoosten van Denemarken was dat wel anders. Daar zwaaiden zelfs de mensen die je in een auto tegen kwam.
-----------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 4 juni Uren gevaren 4.5 – 20°C – zon – W3
Wij zijn vanmorgen om 07.30 richting west gevaren met een stroming van 2km tegen. De zeehond lag weer op de steiger vanmorgen. Heel vreemd als je door een smal geultje moet varen midden in dit weidse water. Petje af voor mensen die op papieren kaarten varen met al die bochtige geulen midden in dit meren gebied. Die paar boeien die er zijn liggen meer dan 2 km uit elkaar en alleen in de bochten. Verder moet je dan op de rechte stukken varen op geleide borden. Deze zijn alleen te vinden met de verrekijker. Dit zijn ronde witte borden met een zwarte stip in het midden een hoge en een lage zodat je ze in een lijn kunt houden. Gelukkig gaat het met Navionics een stuk beter. Mocht je onverwachts in de mist terecht komen kun je de weg nog steeds vinden. Onderweg regelmatig zee honden gezien. Onderweg hebben we even voor anker gelegen achter een eilandje en daarna naar een mini haventje Attrup gevaren. Mooi klein haventje midden in de natuur.
------------------------------------------------------------------------------
Zondag 5 juni Uren gevaren 3.5 – 20°C – zon – NW4
Om 09.00 uur via de slingerende geul van Attrup naar de hoofdgeul richting de brug van Aggersund. Wij konden ruim onder de brug (5m) door en hierna door de smalle geul en tussen de zandplaten door bij Løgstør. Koers gezet naar het eilandje Livø waar we vandaag met het mooie weer een ankerboei hebben genomen. Morgen is het weer wat minder en dan is de planning om naar het mini haventje Livø te gaan en dan het eiland te verkennen te voet. Er zijn geen wegen en verharde paden. Dit eiland heeft een van de laatste oerbossen van Denemarken. Het eiland heeft 7 bewoners.
Er was om 19.15 uur een nieuwe wind update die aangaf dat het morgenvroeg wind oost 4-7 bft zou worden. Dus niet zo’n goed idee om aan lager wal aan een boei te liggen. Dus zijn we naar het kleine haventje op het eiland Livø gevaren. Bij binnenkomst werd al gauw duidelijk dat je de achterlijn door het oog van een drijvende boei moet doen en met de boeg van de boot naar de kant. We werden geholpen door vriendelijke mensen.
Track's week 22 2022
---------------------------------------------------------------------------------
Maandag 6 juni Uren gevaren 0 – 18°C – buien – ZO4
Vanmorgen naar het winkeltje gelopen op het eiland en voor 2 nachten betaald. Daarna zijn we het hele eiland rondgelopen en wat geocaches gedaan. Er is mooie natuur op het eiland en na 12 km lopen waren we rond. Bij terugkomst in de haven was er niemand meer iedereen was weer naar huis na het pinkster weekend. In het haventje waren vanmorgen nog 8 zeilboten aanwezig.
------------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 7 juni Uren gevaren 2 – 18°C – buien – O4
Om 08.30 uur vertrokken wij en zijn om de lange staart van 5 km van het eiland Livø heen gevaren en daarna richting het eiland Fur. De lange staart van Livø is een natuur gebied waar veel zeehonden kunnen zijn. Wij hebben ze niet gezien vanwege de regenbuien. Aangemeerd in de haven van Nederby. Rondje stad gelopen toen het even droog was en naar de supermarkt Coöp voor wat inkopen. Verder viel er vandaag een bak water uit de lucht.
Veiligheid middelen voor de kinderen die krabben willen vangen.
------------------------------------------------------------------------------
Woensdag 8 juni Uren gevaren 4.5 – 16°C – bewolkt met af en toe zon – W3-4
Dit is de eerste keer dat we een havenmeester hebben gezien. Je betaald overal bij een automaat met pinpas. Je krijgt dan een stikker die je aan de zeereling moet hangen. Tevens staan de codes van sanitair en wifi op de bon. De havenmeester had vanmorgen de vlaggen gehesen van de gasten in de haven. Dus er werd een Engelse, Duitse en Nederlandse vlag gehesen naast de Deense vlag. Om 10.00 uur zijn we vertrokken uit Nederby. Onder de Sallingsund brug hadden we 3 km stroom mee en wind W4 tegen dus hier hadden we toch wel behoorlijke golven. Even de goede snelheid gekozen om niet in de golven te slaan met de boeg. Na een tijdje op het bredere stuk ging het een stuk beter. Het was een mooie vaardag over dit meer met de heuvelachtige landschappen. We overnachten in Oddesund vlak voor de brug. Morgen staat ons verste punt op het programma Thybarøn Havn aan de noord –zee.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Donderdag 9 juni Uren gevaren 3.5 – 14°C – regen in de namiddag zon – NO3
Om 04.45 zijn wij vertrokken om nog gebruik te kunnen maken van de stroming. Met de beugel naar beneden konden wij ruim onder de Oddesund brug door. Hierna koers gezet naar de smalle geul van het Thybarøn kanaal waar we de stroom meekregen van 3km/uur. Op de zandplaten naast de geul lagen veel zeehonden te rusten. We liggen hier in de haven met een groepje Nederlanders (4x) en Duitsers (2x). Wij hebben de wandelschoenen uitgepakt en een mooie wandeling gemaakt over het strand en langs de bunkers. Er is hier veel van de oorlogs historie te zien. Wat wel apart is dat ze op het strand kerstbomen in een rij hebben staan om wind en zand tegen te houden.
-----------------------------------------------------------------------------
Vrijdag 10 juni Uren gevaren 3 – 19°C –zon – NW4-5
Vanmorgen heb ik een misrekening gemaakt met onze vertrektijd. Volgens de Deense getijden zou om 06.50 het tij kenteren in het Thybarøn kanaal en dit gecontroleerd om over de storm kering te kijken naar de betonning. Ook Navionics gaf dit tijdstip aan dus nog een uurtje gewacht zodat ik dacht de stroom mee te hebben. Dit had ik mis. Toen we de haven uit waren bleek dat we 4 km stroom tegen hadden en toch maar doorgevaren. Er zwommen onderweg nog 4 zeehonden rond onze boot dat was leuk om te zien. Op een gegeven moment was het diep genoeg naast de betonning en hebben we koers gezet naar het plaatsje Lemvig. Een super leuk plaatsje in een heuvelachtige omgeving waar we hebben rondgewandeld. In de namiddag kwam de havenmeester langs voor een praatje dat gebeurd niet zo vaak (eerste keer).
----------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 11 juni Uren gevaren 4 – 21°C –zon – ZW5
Om 08.00 uur zijn we vertrokken uit Lemvig en het waaide behoorlijk. Het eerste stuk uit de baai hadden we de wind achter. Dit was geen probleem. Toen we op het grote meer van de Limfjord kwamen zijn we zoveel mogelijk langs de zuidkust gevaren zodat we aan hoger wal zaten. Het enigste was dat hier veel visnetten waren geplaatst door de vissers dus het was even goed opletten. Het laatste stuk zijn we NW gevaren naar de brug zodat we de wind weer achter ons hadden. Bij de Oddesund brug hebben we de beugel naar beneden gedaan (doorvaart hoogte 4m) en zijn we met hoge golven achter ons onder de brug doorgesurft. Net na de brug hebben we veel zeehonden gezien. Daarna zijn we in NWestelijke richting naar het eiland Jegindø met een mooi klein jachthaventje gegaan. Na de Lunch hebben wij een prachtige wandeling gemaakt langs de kust met zijn kliffen in de zon. Onderweg hebben we van de uitzichten genoten. Bij terugkomst in de haven kwam de havenmeester langs. We konden niet pinnen. Dit is de eerste keer dat dit niet kon dus hebben we de man met euro’s betaald. Eind van de middag kwam er nog een zeilboot met Nederlanders binnen.
-----------------------------------------------------------------------------
Zondag 12 juni Uren gevaren 5 – 20°C –zon – ZW4-6
Om 07.30 zijn wij vertrokken uit Jegindø met ZW4 later op de dag werd het ZW6. Doordat we de goede richting uitgingen hadden we totaal geen last van de wind. Eerst zijn we naar het plaatsje Doverodde gevaren. Mooi plaatsje maar niemand te zien op straat of in de haven. Alles was dicht. Wij konden geen gebruik meer maken van de haven betaal automaat en er was ook geen pinautomaat . De Denen gebruiken heel veel Mobiel Pay van Denemarken waarmee je de QR code van de haven kunt scannen en betalen. En wij konden de 120 kronen ook niet in een de daarvoor bestemde envelop doen. Het klein geld aan euro’s was inmiddels ook op. Dus zijn we hierna verder gevaren naar Vilsund Vest. Onderweg veel zeehonden gezien die aan het uitrusten waren op de strandjes. Dit was een mooie tocht door dit heuvelachtige landschap. Op het grote meer hadden we de golven met schuimkoppen van achter wat prima te varen was. In Vilsund Vest haven konden we ook niet betalen. Op 100m was er een pinautomaat waar we wat Deense kronen hebben gepind.
Track's week 23 2022
------------------------------------------------------------------
Maandag 13 juni Uren gevaren 1 – 15°C –half bewolkt –WNW5
Wij zijn om 08.00 vertrokken uit Vilsund Vest. We zijn eerst onder de brug gegaan en daarna aan hoger wal onder de kliffen gevaren door naar Thysted haven. Wij vinden de het vaarwater boven het eiland Mors mooiste stuk van de Limfjord. Het is een mooie haven waar we moesten betalen met QR code. Dit is weer een andere betaling methode als Mobile Pay. Het lukte ons in eerste instantie niet maar een van de mensen die rondliep heeft ons erbij geholpen. Het moet met een credit card en niet met een bankpas. Dan ontvang je een sms’je met de codes van de wc en wifi. Hij vertelde ons dat ze deze betaling methode pas 1 maand hadden. Daarna hebben we boodschappen gedaan en een wandeling in de stad gemaakt. We denken dat we hier nog wel een dag blijven want morgen wordt er W7 verwacht.
------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 14 juni Uren gevaren 0 – 17°C –half bewolkt –W5-6
Vandaag zijn we in Thysted gebleven en een grote rondwandeling gemaakt. Morgen ziet het er goed uit met het weer om naar Løgster te gaan.
-------------------------------------------------------------------------
Woensdag 15 juni Uren gevaren 6 – 17°C –zon –W5
Vanmorgen zijn wij om 07.00 uur vertrokken uit Thysted. Toen we op het grote meer kwamen hadden we serieuze golven van achter. Løgster haven aangedaan om te tanken maar helaas was de pomp defect. Er was al een man bezig om het te repareren. De man zei dat het waarschijnlijk in 2 uur gerepareerd zou zijn. Dus hebben wij in de kanaal haven aangelegd en een rondwandeling gemaakt in Løgster. Dus rond 13.00 uur weer geprobeerd om te tanken. De man met zijn bus zagen we niet meer. Helaas geen diesel. Hierna zijn we richting de haven van Haverslev gevaren. Op een geven moment hebben wij de vaargeul verlaten om naar de haven te varen. Volgens de kaart moest dat kunnen met 1.20 meter diepte maar helaas kwamen we op een zandplaat terecht. De diepte meter liep al behoorlijk terug en op een gegeven moment gaf deze 1 meter aan en even daarna lagen we stil. Tja wat nu? Volgens de kaart was het niet ver naar dieper water dus met de motor stationair en met de achterop komende golven is het ons toch gelukt om in dieper water terecht te komen. Wij zijn toen maar naar Attrup ipv Haverslev gevaren. Dat is een haven waar we 1e pinksterdag al waren geweest. Het was toen erg druk. Wij hebben toen betaald en gegeten in het restaurant aan de haven. Nu was alles dicht en wij konden zelf het geld (160 kronen) niet in een envelop doen want deze zat achter een gesloten deur. Dus wachten we op de havenmeester.
--------------------------------------------------------------------
Donderdag 16 juni Uren gevaren 7 – 21°C –zon –W5
Afgelopen nacht was er geen bewolking waardoor het de hele nacht licht bleef. Wij hebben ook geen havenmeester gezien in Attrup dus zijn we vanmorgen vertrokken richting Hals. De wind zat in de goede hoek (achter) waardoor we geen hinder van de redelijk hoge golven hadden. Het was een bijzonder mooie dag met hoge temperatuur van wel 21° C en met een blauwe hemel. In deze 7 uur varen hebben we 3 boten gezien. In de gehele Limfjord hebben we weinig boten gezien en meestal waren wij alleen in deze wereld. Het is best wel een groot water (vergelijk IJsselmeer) waar golven en wind een grote rol spelen. In Hals hebben wij getankt en aangemeerd. Morgen is windkracht W4 voorspeld en staat de Mariager fjord op het programma. We gaan bij Hals het Kattegat op en na 32 km gaan we het Mariager fjord landinwaarts.
---------------------------------------------------------------------
Vrijdag 17 juni Uren gevaren 5 – 20°C –zon, in de middag bewolkt –W4
Vanmorgen hebben we eerst even boodschappen gehaald bij de super in Hals. Wij zijn om 08.00 uur weggevaren uit de haven. Daarna zijn we via de uitgang van de Limfjord tussen de zandplaten met een lengte van 4 km het Kattegat opgevaren. Nadat we de zandplaten voorbij waren zijn we naar het zuiden en dichter bij de kust gaan varen ivm de dwarsgolven. Het was een mooi gezicht toen wij de ingang van de Mariager fjord invoeren met de zandplaten net onder water en de zonneschijn. Wij hadden een stroom van 2 km mee. Het is een mooie omgeving langs het slingerende fjord. Onderweg een mooi plekje gevonden om aan te leggen.
---------------------------------------------------------------------
Zaterdag 18 juni Uren gevaren 8 – 20°C –in de ochtend bewolkt middags zon–W4
Vanmorgen zijn we richting Hadsund gevaren met de stroom van 3 km tegen. Wij konden ruim onder de brug door met de beugel naar beneden. Daarna zijn we naar Hobro gevaren aangelegd in de stad. Wij hebben een flinke rondwandeling door de stad gemaakt. Inmiddels was de bewolking verdwenen en deze had plaats gemaakt voor de zon. Toen zijn we een stukje terug gevaren door dit mooie fjord naar een ankerplek achter een ankerbal die wij onderweg hadden gezien. We konden in de verte al zien dat deze bezet was. Toen we dichter bij kwamen zagen we de mensen heen en weer op het dek liepen. Dus wij dachten die gaan weg. Maar op korte afstand zagen we dat de lijn en de ankerbal onder de zeilboot terecht was gekomen. Waarschijnlijk verward geraakt door stroom tegen wind. Uiteindelijk hebben ze de lijn moeten doorsnijden en zijn vertrokken. Inmiddels waren wij al gepasseerd maar toen we zagen dat ze weg gingen zijn we omgedraaid en hebben wij aan de boei zonder problemen vastgelegd. Het is een prachtige avond in dit mooie gebied.
----------------------------------------------------------------------
Zondag 19 juni Uren gevaren 12 – 19°C –in de ochtend bewolkt middags zon–W3-4
Wij zijn om 04.00 uur vertrokken van onze ankerboei in de Mariager fjord en hadden de stroom 3 km mee naar zee. Onderweg zaten er 15 zeehonden van verschillende grote op een zandplaat en totaal niet bang voor ons. Er is voor de komende dagen veel wind voorspeld in de regio rond Grenaa. De zee bij Grenaa staat ook bekent als een ruw gebied dus wij hadden zoiets als laten we hier met goed weer maar doorheen varen. De zee bij Grenaa was best wel warrig ondanks dat we met weinig wind aan hoger wal voeren. Om 16.00 uur zijn we in het middeleeuwse stadje Ebeltoft aangekomen in de gasten haven. Er waren nog 3 Nederlandse boten. Wij hadden via geocaching een paar leuke opdrachten in deze mooie oude stad en zo kwamen we op de mooie oude plekken waaronder het oudste stadshuis terecht. Dit was een mooie wandeling met een heerlijk weertje.
Foto midden in de nacht genomen.
Track's week 24 2022
--------------------------------------------------------------------
Maandag 20 juni Uren gevaren 4 – 18°C –zon met af en toe een bui–W1
Wij zijn om 07.00 uur vertrokken uit Ebeltoft en gevaren naar het auto loze eiland Tunø. Onderweg hebben we groepen tuimelaars gezien op het gladde water. In de verte kwam er een dikke bui aan met een slurf naar beneden. Een windhoos. Wij hadden de stroom flink tegen. We hebben aangemeerd aan een lange steiger waar nog net een Kent 28 plekje over was. Wij hebben het halve eiland rondgewandeld en ook bij de kerkvuurtoren geweest. Het was een mooie wandeling door het dorp en langs de kliffen.
---------------------------------------------------------------------
Dinsdag 21 juni Uren gevaren 4 – 20°C –zon –W4-5
Wij zijn om 11.00 uur vertrokken uit de haven van Tunø om eerst wachten tot de wind afnam. Eerst hadden we de koers recht naar het eiland Hjarnø. Dit was met de vervelende golven niet zo plezierig en de koers verlegt naar Hou. Toen we voor het eilandje bij Hou kwamen zijn we langs de kust naar het zuiden gevaren met weinig golfslag. Het was prachtig weer onderweg. Op het kleine eilandje Hjarnø was in de haven nog maar een plek vrij. We hebben betaald met geld in een envelop die we in de haven brievenbus hebben gegooid. Daarna hebben we het hele eiland rondgelopen precies 10km.
--------------------------------------------------------------------
Woensdag 22 juni Uren gevaren 1,5 – 20°C –half bewolkt –W3
Wij zijn om 09.00 uur vertrokken uit Hjarnø en naar het eiland Endelave gevaren. Onderweg net voor Endelave lagen wel 150 zeehonden op een droog liggende zandplaat. Bij aankomst was de haven bijna leeg. Het aanmeren was even hier anders. De achterste palen stonden wel 8 meter uit elkaar dus aangemeerd met hele lange lijnen. Later zagen we de Denen aanmeren met 1 achterlijn naar een paal. Even aan een Deen gevraagd wat de bedoeling was. Hij vertelde mij dat 1 lijn de bedoeling is dit omdat er dan veel meer boten naast elkaar kunnen liggen. In de haven hebben we de fietsen uitgepakt en hebben we een rondje eiland gemaakt. Endelave is een vlak eiland met bos, heide en boeren akkers.
--------------------------------------------------------------------
Donderdag 23 juni Uren gevaren 3 – 21°C –zon –ZW1
Wij zijn om 08.00 uur vertrokken uit Endelave en naar de haven van Bogense gevaren. De zee was glad. Bij Endelave zijn we tussen en om de zandbanken gevaren die weer benut werden door veel zeehonden en vogels. In Bogense hebben we de diesel tank gevuld met GTL. Andere keus was er niet. Dit is de eerste keer dat wij GTL tanken van Shell en de prijs was verrassend want het is goedkoper dan diesel aan de normale pomp. In het stadje kost de diesel aan de pomp 16,69 kronen en in de haven de GTL 16,42 kronen (€2,19). Bogense is een prachtig oud stadje met 2 havens, een moderne haven en een oud langgerekte haven die tot in de het stadje reikt. Wij liggen in de oude haven. In de haven zijn nog 2 Nederlandse boten, een zeiljacht en een motorboot waarmee we met beide een praatje hebben gemaakt.
--------------------------------------------------------------------
Vrijdag 24 juni Uren gevaren 0– 27°C –zon –ZO5-6
Vandaag zijn we in Bogense gebleven. Het was mooi weer met veel wind. Dus hebben wij een mooie rondwandeling gemaakt. Morgen is het de bedoeling om naar Middelfart te gaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 25 juni Uren gevaren 2,5 – 25°C –zon –ZO1
Wij zijn om 06.15 uur vertrokken uit Bogense op weg naar Middelfart maar toen we de bocht bij Røjle Klint omgingen was het zulk mooi weer dat we hebben besloten om het anker te laten zakken.
--------------------------------------------------------------------
Zondag 26 juni Uren gevaren 6 – 25°C –zon – Variabel
Wij zijn om 04.30 uur vertrokken vanaf onze ankerplek richting het eiland Aarø om de tegenstroom in de Lille Baelt bij Middelfart te ontlopen. Dit is niet geheel gelukt op een gegeven moment kregen we toch nog 4 km stroom tegen. Het was een mooie tocht die eerst nevelig begon. Onderweg veel tuimelaars gezien en ook mooie ankerplekken die door de weekenders werden benut. Op Aarø aangemeerd naast de reddingsboot. De reddingsboot is niet zo uitgebreid uitgerust als de boten van de KNRM. Wij hebben de fietsen uitgepakt en het gehele mooie eiland rondgefietst.
--------------------------------------------------------------------
Track's week 25 2022
Maandag 27 juni Uren gevaren 2,5 – 19°C –regen – N1-4
Wij zijn om 10.15 uur vertrokken vanaf het eiland Aarø en we gaan naar het eilandje Barsø. Onderweg veel regen gehad. Op Barsø wonen 20 mensen. Het haventje met een kleine steiger heeft stroom en wifi. Wij zijn de enigste passant. Toen we een rondwandeling op het eiland aan het maken waren en uitkijk op de haven hadden zagen we een grote boot in de haven binnen varen. Het bleek dat de boot steigerpalen ging vervangen. Wij hebben betaald met een envelop die we in een brievenbus hebben gedaan. Tijdens onze rondwandeling werden we overvallen door een enorme regenbui waardoor we doorweekt waren van de regen en het hoge gras op de paden. De wandelschoenen hebben we in het motorruim gezet zodat ze kunnen drogen door de warme omgeving. Morgen de natte broeken en sokken wassen en drogen aan de zeereling.
--------------------------------------------------------------------
Dinsdag 28 juni Uren gevaren 8,5 – 25°C –zon – N1
Wij zijn om 07.00 uur vertrokken vanaf het eiland Barsø en gevaren tot in de Sønderborg sund en om 09.30 uur op een mooi plekje voor anker gegaan. We hadden extra water mee om onze kleding te wassen dat snel droog was op deze mooie dag. Om 16.00 weer vertrokken ivm met de stroming in de sund en gevaren naar Maasholm in Schlei aankomst 21.00 uur. Dit was een mooie vaartocht door de sund en over de gladde zee! Onderweg nog een vreemde boot tegengekomen!
----------------------------------------------------------------------
Woensdag 29 juni Uren gevaren 7 – 26°C –zon – ZO3
Wij zijn om 04.00 uur vertrokken vanaf Maasholm om voor de aantrekkende wind ZO5 in het Kielerfjord te zijn. Onderweg zijn we nog een fergat en een onderzeeër tegengekomen van de Duitse marine. Om 09.00 uur op een ankerplek tegenover de sluis in het Kielerfjord het anker laten zakken. Daar hebben we wat gegeten en gedronken. Op een gegeven moment was het rustig bij de sluis dus hebben we besloten om maar naar de sluis te varen. De sluis via marifoon kanaal 12 aangeroepen maar geen respons. Er lag ook al een zeilboot voor de sluis te wachten en nadat het licht wit was geworden zijn we achter de zeilboot de sluis ingevaren met de stootwillen aan SB zo laag mogelijk. Het grote schip wat voor ons de sluis was ingevaren en had de schroef nog draaien waarschijnlijk in de vaanstand maar dit gaf nog al wat roering in de sluis. Met een redelijke snelheid langs het schip gevaren en vooraan in de sluis aangelegd aan de drijven vlonders. We kregen de melding van de sluiswachter via de luidsprekers dat als de schuifdeur opengaat gelijk door de opening te varen en niet wachten totdat de deur open is. Na de sluis hebben we €12,00 betaald in de automaat. Daarna zijn we naar een palen aanlegplek gevaren in een meer op km 85 en om 12.00 uur vastgemaakt.
---------------------------------------------------------------------
Donderdag 30 juni Uren gevaren 0 – 28°C –zon – ZO3
We zijn vandaag in de Flemhuder See km85 gebleven met prachtige weer en lekker kunnen zwemmen. Af en toe zagen we zeer grote schepen voorbijvaren. Ook 1 groot schip met windmolen wieken. Dit schip had een extra voortstuwing van 4 Flettner rotoren (4 cilindrische cilinders)
---------------------------------------------------------------------
Vrijdag 01 juli Uren gevaren 5 – 20°C –regen later in de middag zon – W4
Wij zijn om 07.30 uur vertrokken vanuit Flemhuder See en naar een afmeerplek bij de Gieselaukanal sluis naar de Eider . Onderweg hebben we veel regen gehad. In Rendsburg nog een paar mooie foto’s kunnen maken van de hangende pont onderaan de spoorbrug. De hangende pont ging tussen 2 grote schepen naar de overkant.
---------------------------------------------------------------------
Zaterdag 02 juli Uren gevaren 2,5 – 24°C –zon – W4
Vanmorgen om 08.00 uur naar de sluiswachter gelopen om te vragen of wij door de sluis Gieselau mochten om de Eider af te varen. Hij moest eerst kijken op het scherm of er geen grote schepen voorbij kwamen op het Nord-Ostsee kanaal want anders zou hij een vloedgolf in de sluis krijgen. Er zijn in totaal 4 sluizen in de Eider voordat deze in de Noordzee uitkomt. Een paar jaar geleden koste elke sluis €14,00 maar nu zijn ze gratis. Op een mooi plekje bij Tielen aangemeerd. Onderweg nog even geankerd en gezwommen. De rechtstreekse afstand tussen het Nord-Ostsee kanaal en Tönning is 40 km maar over de Eider is het 78 km. Het is een mooie slingerende rivier die tussen weiland- en akkerland doorstroomd.
--------------------------------------------------------------------
Zondag 03 juli Uren gevaren 8 – 25°C –zon – W1
Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken en onderweg nog op een mooi plekje geankerd. Het water was heerlijk om te zwemmen wel met een lijn bij de hand want de rivier stroomde. Aan het eind van de middag naar sluis Nordfeld gevaren. De sluis werd snel bediend nadat we aan een koord hadden getrokken voor een bediening. Na de sluis kwamen we op getijdewater. Een paar km voor Tönning kregen we onderweg kregen we stroom tegen van 4 km. Wij konden met hoog water de haven van Tönning invaren. De haven lag behoorlijk vol maar naar aanwijzingen van een Duitse ligplaatshouder konden we de boot naast hun steiger vast maken. Eb en vloed in de haven is zo ongeveer 2,7 meter maar omdat we aan een drijvende steiger liggen hebben we hier geen last van.
--------------------------------------------------------------------
Track's week 26 2022
Maandag 04 juli Uren gevaren 0 – 21°C –zon – W5
Vandaag zijn we in de mooie stad Tönning gebleven. Vanmorgen lagen er al een paar boten op het droge. Wij hebben boodschappen en diesel gehaald met ons steekwagentje. Toen ik nogmaals diesel wilde halen stopte er een busje voor de boot. De Duitse man bood mij aan om mij naar het pompstation te brengen. Hij had de Nederlandse vlag op de boot gezien. Dit aanbod heb ik niet afgeslagen. Bleek dat deze man veel technisch werk deed in Nederlandse kaasfabrieken. Verder een mooie wandeling gemaakt door de stad. Diesel tank is vol. Boodschappen is op peil. En we hebben de benen gestrekt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 05 juli Uren gevaren 6 – 19°C –halfbewolkt – W5
In de ochtend hebben wij nog wat boodschappen gedaan en vrouwlief is naar de kapper geweest. Wij zijn om 14.45 uur vertrokken uit Tönning toen er genoeg water in de haven stond. 2 Duitse motorboten gingen ook mee de Eider op. We hadden de stroming van 4 km mee naar de sluis Nordfield. Doorgevaren richting sluis Lexfahre die om 19.00 stopte met draaien. Een paar km voor de sluis op een mooi plekje het anker uitgegooid en overnacht.
--------------------------------------------------------------------
Woensdag 06 juli Uren gevaren 10 – 18°C –halfbewolkt – W4
Wij zijn om 06.45 vertrokken richting sluis Lexfahre die om 08.00 uur ging draaien. Bij aankomst was het precies 08.00 uur en de deuren gingen voor ons open. Sluis Gieselau stond al ook al voor ons klaar. Er ging gelijk met ons een zeiljacht mee. De sluiswachter kwam naar ons toe om geld te innen voor het Nord-Ostsee kanaal. Ik liet het bonnetje zien met het bedrag van €12 wat wij hebben betaald bij Kiel. Toen zei hij dat is niet meer geldig. Het bleek dat het bonnetje maar 3 dagen geldig is voor een doorvaart door het kanaal met sluizen Kiel en Brunsbüttel. Dit wisten wij niet. Omdat wij een afslag gemaakt hadden om de Eider af en op te varen waren de 3 dagen verstreken. Dus wat wij eigenlijk hadden moeten doen is eerst €7 betalen bij Kiel en daarna €7 Gieselau. Toen zei de sluiswachter “het is wel goed”. Onderweg zagen we dat de wind de volgende dagen behoorlijk zal toenemen. Dus hebben we besloten om bij Brunsbüttel door de sluis te gaan en richting Otterndorf te varen. Windvoorspelling voor vandaag NW 4. We zouden dan wel een stukje de stroom tegen hebben op de Elbe. We hebben voor de sluis ongeveer 2 uren lang rondjes moeten draaien met de andere wachtende sportboten. Er is hier geen mogelijkheid om op een wachtsteiger te liggen. Op een gegeven moment werd het licht wit en mochten we met zijn allen (6 zeilboten en wij) mee de kleine sluis in met een zeeschip. We kwamen precies naast het achterschip van de grote schip te liggen die de schroef nog in de vaanstand liet draaien. Dus er was veel roering in het water. De drijvende vlonder stak maar 10cm boven het water waardoor de stootwillen steeds omhoog kwamen. Een grote zeilboot die het laatste de sluis inkwam riep tegen iedereen dat ze naar voren moesten maar nog paste de boot niet en is de sluis weer uit gegaan. Na het schutten gingen alle boten de Elbe op en wij gingen de Elbe af richting Otterndorf. Maar toen we in open water kwamen kregen we enorme golven tegen. Enjoy en wij hebben ze nog nooit zo hoog gezien. Dit werd erg onplezierig dus hebben we op een gegeven moment het roer 180 graden omgegooid en zijn we de Elbe op gevaren naar Glückstadt. En elke keer denk je die golf valt achterin maar dan werd de achterkant van de boot opgebeurd en kreeg je het surfgevoel. Onderweg nog een zeehond in de Elbe. Aangemeerd in Glückstadt waar we in het verleden ook al eens geweest. Het is een mooie stad.
--------------------------------------------------------------------
Donderdag 07 juli Uren gevaren 0 – 20°C –halfbewolkt – ZW6
De nieuwe sluis in Otterndorf wordt officieel maandag de 11e juli geopend en zal dan onder voorbehoud 12 juli gaan draaien voor de sportboten. Een aantal mensen die we hebben gesproken en ook ons contact met de havenmeester in Otterndorf zijn onzeker van de zaak. Dus gaan we eerst de Elbe op naar Hamburg. Vandaag zijn wij in Glückstadt gebleven vanwege de harde wind. We weten nu ook waarom we gisteren zulke hoge golven hadden bij Brunsbüttel. De windmeter in Brunsbüttel is defect dus hadden we misschien wel meer wind dan we dachten. Vandaag een flinke rondwandeling gemaakt in en rond de stad. Als de verwachting van de wind NW4-5 zo blijft gaan we morgen 1 uur na laag water (05.30 uur) richting Hamburg. Later in de dag gaat het nog harder waaien dus we kunnen niet met hoogwater richting Otterndorf varen. We beslissen later wel of we nog via Otterndorf varen of dat we terug gaan via Elbe- ElbeSeitenkanal- Mittellandkanal-Weser-Hunte- Küstenkanal- Ems- HarenRütenbrock Kanal naar Nederland. Dit is een 400 km verder dan over Otterndorf.
-------------------------------------------------------------------
Vrijdag 08 juli Uren gevaren 4 – 22°C –zon regen zon – NW4
Wij zijn om 06.00 uur uit Glückstadt vertrokken. Dit was 1 uur na laag water. Om 10.10 meerden we af in de City Sportboot Hafen in Hamburg. Nadat we de haven betaald hadden zijn we gelijk naar Elbphilharmonie gebouw gegaan om kaartjes te regelen voor rondwandeling op de plaza. We konden gelijk door en met een enorme roltrap zijn we naar boven gegaan. Helaas kwam er op dat moment een bui over zodat het uitzicht een beetje mistig was. Mooi uitzicht over de haven en een gedeelte van de stad. Toen we terug waren bij de boot om een broodje te eten kwam de zon weer tevoorschijn. We hebben een mooie wandeling door de stad gemaakt. De grachten en kanalen stonden bijna droog vanwege eb. Nog bij de St. Nicolai toren geweest die overgebleven was van de kerk in de 2e wereldoorlog. Hamburg is wel een stad met veel bruggen en moderne gebouwen.
-----------------------------------------------------------------
Zaterdag 09 juli Uren gevaren 0 – 20°C –zon– NNW5
Wij zijn vandaag nog een dag in Hamburg gebleven. Het was prachtig weer vandaag.
Zo te zien is Hamburg ook net als Amsterdam op houten palen gebouwd.
------------------------------------------------------------------
Zondag 10 juli Uren gevaren 2,5 – 21°C –zon– NNW5
We hebben gehoord dat Otterndorf dinsdag echt gaat schutten voor plezier vaart. Dus we gaan de Elbe weer af. Wij zijn om 13.00 uur vertrokken uit de City Sportboot Hafen in Hamburg. Dit was een half uur voor hoog water. Zo veel mogelijk onderweg de hoge wal aangehouden ivm de golven. Het eerste stuk veerboten links, snelboten rechts, en rondvaartboten overal en dan heb je nog de grote zeeschepen. Toen we bij de EL centrale in Wedel kwamen kregen we serieuze golven recht van voren doordat we stroom van 4 km mee hadden en NNW5 schuin van voren. We hebben de laatste half uur gelaveerd om de golven schuin te kunnen pakken. Daarna de haven van Wedel ingevaren en aangemeerd. Het is een jachthaven met 1950 ligplaatsen en met 4,6 km steiger.
Morgen gaan we naar de buitenhaven van Brunsbüttel. Er is rustig weer voorspeld. Deze haven is alleen in te varen met 1 uur voor laagwater. De afstand van Wedel naar de buitenhaven van Brunsbüttel is net te ver om zeker te zijn dat we 1 uur voor laagwater aankomen. Dus gaan we morgenvroeg om 04.30 uur weg zodat we de stroom nog mee kunnen hebben tot aan Glückstadt LW 07.38 uur en wachten tot HW 13.12 uur zodat we weer kunnen vertrekken om naar de buitenhaven van Brunsbüttel te gaan.
------------------------------------------------------------------
Track's week 27 2022
Maandag 11 juli Uren gevaren 6 – 23°C –zon– NNW2-4
Wij zijn om 04.40 uur vertrokken uit Wedel. De zon kwam precies om 05.00 uur op. Om 07.15 meerden we af in Glückstadt net voor laag water. Wij zijn nog even brood wezen inkopen en weer vertrokken om 11.30 uur richting Brunsbüttel Alter hafen en aangekomen om 14.45 uur. Wij zijn netjes tussen de prikken doorgevaren naar de haven. Niet iedereen is dat zo goed gelukt. Achter in de haven ligt een Kent 28 te koop. We liggen nu met de boot op de bodem van de haven. We hoorden van mensen in de haven dat sluis Otterndorf feestelijk was geopend met de doortocht van wat boten die daar in de haven liggen. Morgen gaan wij het zien. Er ligt een boot naast ons die ook door de sluis wil. Ook ligt er nog een andere Kent 28 Cruiser in de haven met de naam "Kurt"
------------------------------------------------------------------
Dinsdag 12 juli Uren gevaren 4 – 22°C –zon–W1
Wij zijn om 12.30 vertrokken uit de Brunsbüttel Alter Hafen samen met de Duitse buurman en zijn Doerak. Dit was 45 min voor HW. Het was zeer rustig weer. Om 15.00 waren we bij de nieuwe sluis die voor de eerste dag draaide aangekomen. We moesten 15 min wachten voordat we in konden varen. Daar was een enthousiaste sluiswachter die het plezierig vond om de sluis te draaien. Normaal zijn de kanaal en sluiskosten sinds de nieuwe sluis €20,-. Maar omdat het project nog niet klaar is wordt er geen geld ingenomen. Na de sluis kan men aanleggen voor 3 dagen. Alleen de steiger was al vol. We zijn een stuk doorgevaren naar een mooi nieuw steigertje aan het kanaal waar je kunt aanleggen.
Wat ons opviel was dat de wachtplaats voor boten aan de Elbe kant nog steeds een paar oude palen zijn van hout en staal en dat bij een miljoenen project.
----------------------------------------------------------------
Woensdag 13 juli Uren gevaren 6 – 24°C –zon–W4
Wij zijn om 09.00 uur vertrokken en onderweg gestopt in Bad Bederkesa om wat boodschappen te doen. Daarna zijn wij verder gevaren, door 2 sluizen en uiteindelijk aangemeerd in de Geeste in Bremerhaven. Na een paar uur lagen we droog.
----------------------------------------------------------------
Donderdag 14 juli Uren gevaren 11 – 23°C –zon–W4
Wij zijn om 09.30 uur vertrokken toen we weer water onder de boot hadden. De Geeste afgevaren en de Weser opgegaan. We kregen 5 km stroom mee en ook op de Hunte was de stroom ons gunstig gestemd. De sluis in Oldenburg stond op groen dus voor we het wisten zaten we op het Küstenkanal. Er zijn weinig aanleg plaatsen op dit kanaal en de aanleg plaatsen die er waren lagen al boten. Doorgevaren tot de jachthaven in Suwald. Een prachtig kleine haven met vriendelijke mensen en goede faciliteiten.
----------------------------------------------------------------
Vrijdag 15 juli Uren gevaren 11 – 22°C –bewolkt/buien – WNW3
Wij zijn om 09.30 uur vertrokken uit Suwald met nog 3 Duitse sluizen voor de boeg. Omdat het weer wat minder is gaan we wat uurtjes varen. Bij sluis Herbrum hebben we een uurtje moeten wachten vanwege de vrachtschepen die voorrang hadden. Wij konden met een lang vrachtschip mee. Van de hefdeuren viel veel zand naar beneden en in de sluis was het moeilijk vastmaken vanwege de stroming in de sluis (waarschijnlijk van zoet en zout water). Op de Eems kregen we bij Leer veel stroming mee. Bij het Duitse sperwerk kregen we wind tegen stroom wat toch wel wat golven veroorzaakte. Onderweg nog zeehonden gezien. Gevaren naar de jachthaven in Delfzeil.
Hier stopt ons dagelijkse verslag omdat we weer in Nederland zijn.
We blijven de rest van dit jaar in Nederland.
----------------------------------------------------------------
Track's week 28 2022
Track's week 29 2022
Track's week 30 2022
Track's week 31 2022
Track's week 32 2022
Track's week 33 2022
Track's week 34 2022
Track's week 35 2022
Track's week 36 2022
Track's week 37 2022
Track's week 38 2022
2022 tot wk39 3842km
Navigatie
Navigatie die we hebben gebruikt:
- Een Android tablet met “Navionics Boating HD” die via wifi in verbinding staat met een wireless AIS+GPS receiver.
- Een Windows tablet met “Garmin nRoute” en “OpenCPN” met AIS en GPS ontvanger. En voor back-up nog een Garmin GPSmap 60CSx.
Gebruikte kaarten zijn:
- Navionics -Central & West Europe en Skagerrak & Kattegat
- Garmin -Garmin Nordic Europe Sea
- OpenCPN -Binnenwater kaarten Nederland, Duitsland en Oostzee
157 dagen onderweg geweest.
Totaal afgelegde afstand over het water 3862 km
Totaal aantal motoruren gevaren 460 uur
Hoeveelheid brandstof verbruikt 1144 liter diesel
Verbruik motorolie 2 liter
Bruggen die voor ons open moesten in Nederland 53
Sluizen in Nederland 29
Bruggen die voor ons open moesten in Duitsland 8
Sluizen in Duitsland 34
Scheepsliften in Duitsland 1
Hoogste sluis Uelzen in het Elbe-Seiten kanaal verval 23,4 meter
Laagste sluis in het Ganzendiep verval 3 centimeter
Maak jouw eigen website met JouwWeb