Voorgenomen route zomer 2023
We starten met Pasen half april en zijn dan eind augustus terug.
We varen over rivieren en kanalen en ook weer op het ruime water.
Het wordt waarschijnlijk een 5 landen rondje.
Onze reis planning is om naar het zuiden te varen richting Frankrijk via Wallonie (Belgie). Afhankelijk van de stakingen in Frankrijk, waterstanden, waterplanten ed. zien we waar de reis verder naar toe gaat.
- Monaco?
- Rondje Maas, Moezel, Saar, Lahn en Rijn?
- Of we buigen af naar het noorden de Oostzee?
---------------------------------
Woensdag 12 april 2023 Uren gevaren 2 - 12°C–regen-wind ZO 4
Vanochtend de boot ingepakt met alle benodigdheden. Vanmiddag vertrokken uit Zwartsluis. Tot de Noorderkolk aan het Zwartewater gevaren en op een mooie aanleg plek afgemeerd.
---------------------------------
Donderdag 13 april Uren gevaren 8,25 – 12°C–wisselend bewolkt met regen–wind ZW 4
Vanmorgen om 06.45 uur vertrokken en via de Spooldersluis in Zwolle de IJssel opgevaren. Redelijk veel stroming tegen (4,5 km/uur) op de IJssel vanwege het hoge water. De kribben kwamen net boven het water uit. Tussen Olst en Deventer was er een militaire oefening gaande met grote pontons die zwaar materieel met duwboten over de IJssel heen en weer moesten brengen. Wij konden geen marifoon contact maken met de militairen. Tot in zandgat van Gorssel gevaren en het anker laten zakken.
---------------------------------
Vrijdag 14 april Uren gevaren 6 – 13°C–zon–wind Z 3
Vertrokken om 6.30 vanuit het zandgat in Gorssel en verder de IJssel op gevaren naar Giesbeek. Het was in de vroege ochtend hier en daar nog wat nevelig. Met de AIS ontvanger was het duidelijk te zien waar de grote schepen zaten. Onderweg hadden we af en toe dynamo storingen waarbij ook de accu spanning wat inzakte. Geen probleem van deze storingen ondervonden omdat de zonnepanelen het goed konden bijhouden. Op onze ligplaats de dynamo gedemonteerd en het inwendige bekeken. Koolborstels waren ok maar het schuifstekkertje naar een van de koolborstels was zwaar gecorrodeerd. Deze had een overgang weerstand. Stekkertje schoon geschuurd en ingesmeerd met watervast vet. Het geheel gemonteerd en de dynamo weer op de motor geplaatst. Alles werkte weer ok.
-----------------------------------
Zaterdag 15 april Uren gevaren 3,5 – 15°C–zon/bewolkt–wind Z 3
Geen dynamo storingen meer gehad onderweg en de accu spanning is weer normaal. Gevaren naar Loowaard aan het Pannerdenskanaal/Nederrijn.
----------------------------------
Zondag 16 april Uren gevaren 5 – 15°C–bewolkt–wind N2
8.45 uur vertrokken uit Loowaard en het Pannerdenskanaal verder opgevaren. Hierna de Waal af met een goede snelheid (stroom mee). Bij sluis Weurt in Nijmegen konden we met 2 vrachtschepen mee en hebben het Maas-Waal kanaal via de openstaande sluis Heusden afgevaren naar de Maas. We zijn de Maas iets afgevaren naar Cuijk. Boodschappen gedaan bij de Jumbo en getankt (60 liter diesel). Hierna een flinke wandeling gemaakt.
Track's week 15 - afstand gevaren 180km
-------------------------------------
Maandag 17 april Uren gevaren 7,5 – 15°C–zon/bewolkt–wind N3
8.30 uur vertrokken richting het zuiden de Maas op. 11.30 uur gingen we achter 2 vrachtschepen door sluis Sambeek. Het heuvelige landschap begint langzaam te komen. Aangemeerd net ten noorden van Venlo WSV de Maas. Super mooie jachthaven met alles erop voor €11,20
------------------------------------
Dinsdag 18 april Uren gevaren 5 – 15°C–zon/bewolkt–wind N4
Om 08.30 uur vertrokken. 10.15 uur alleen in sluis Belveld 3,2 m omhoog. Om 13.00 uur door sluis Heel achter een vrachtschip 6,7 m omhoog (drijvende bolder). Aangemeerd bij Panheel aan een steiger in het meer.
------------------------------------
Woensdag 19 april Uren gevaren 4,5 – 16°C–zon–wind NO4
Vertrokken om 07.15 uur. 08.15 sluis Maasbracht 11,8 m omhoog (drijvende bolder) naar het Juliana kanaal achter een klein vrachtschip. Bij sluis Born moesten we wachten. Er was maar 1 sluis van de 3 in werking. Samen met 2 vrachtschepen (11,3 m omhoog) geschud. Aangemeerd tussen de Servaasbrug en de Wilhelminabrug in Maastricht aan een aanmeerplek midden in de Maas. We liggen aan de aanmeerplek met 2 boten. Er was sinds de Romeinen geen onderhoud meer gedaan maar desondanks een mooie plek. Een flinke wandeling gemaakt door de oude stad.
----------------------------------
Door plotselinge ziekte in de familie breken we onze reis af. We gaan naar huis! In 2 dagen (donderdag 20 Maastricht-Cuijk en vrijdag 21 Cuijk-Zwartsluis) de boot weer naar de thuishaven gevaren.
Track's week 16 - afstand gevaren 423km
--------------------------------------
Vandaag 1 mei onze reis weer hervat. Gelukkig gaat het weer goed met ons familie lid
Maandag 1 mei Uren gevaren 9 – 17°C–zon/bewolkt–wind NW1
Vertrokken vanuit Zwartsluis en via het Zwartewater, sluis Spoolder de IJssel opgevaren naar Zutphen.
--------------------------------------
Dinsdag 2 mei Uren gevaren 9 – 14°C–zon/bewolkt–wind NW1
Om 06.00 uur vertrokken. Gevaren naar Loowaard aan het Pannerdenskanaal/Nederrijn.
--------------------------------------
Woensdag 3 mei Uren gevaren 6 – 17°C–zon–wind NO2
Om 06.00 uur vertrokken uit Loowaard via Pannerdenskanaal/Nederrijn, Waal, Maas-Waal kanaal en een stukje Maas naar Cuijk.
--------------------------------------
Donderdag 4 mei Uren gevaren 6 – 22°C–zon–wind NO2
Om 06.00 vertrokken en de Maas opgevaren. Aangemeerd net ten noorden van Venlo WSV de Maas.Hier waren we dit jaar al eerder geweest! Hele mooie haven!
--------------------------------------
Vrijdag 5 mei Uren gevaren 5 – 22°C–zon/in de middag bewolkt–wind NO2
06.40 uur vertrokken via sluis Belveld alleen om 08.00 uur 3,2m omhoog en daarna door sluis Heel (met drijvende bolders) samen met een duwstel 6,7 meter omhoog. We zijn aangemeerd in een natuurgebied in Panheel. Aan het eind van de middag veel regen en onweer.
--------------------------------------
Zaterdag 6 mei Uren gevaren 5 – 22°C–zon/in de middag bewolkt–wind ZW2
Om 06.15 uur vertrokken. Om 07.00 uur gingen we alleen door sluis Maasbracht 11,8 meter omhoog met drijvende bolders. Om 09.30 gingen we door sluis Born (drijvende bolders) samen met een vrachtschip 11,3 meter omhoog. Aangemeerd aan passanten steiger in Maastricht tussen de Wilhelmina brug en de St Servaasbrug met 15 boten. Waarvan enkele dubbel lagen. Wandeling gemaakt en inkopen gedaan bij de Jumbo.
--------------------------------------
Zondag 7 mei Uren gevaren 4 – 22°C–zon/in de middag bewolkt–wind ZW2
Om 08.15 vertrokken uit Maastricht richting sluis Lanaye die om 09.00 uur open ging. We moesten als eerste wachten bij de grote sluis no.4. Nadat er meer pleziervaart en rondvaartboten waren gearriveerd moest iedereen verhuizen naar sluis nummer 3. Uiteindelijk kon iedereen invaren wij als laatste (de eerste zal de laatste zijn). Gelukkig konden we nog een drijvende bolder bemachtigen achter in de sluis. Wij gingen 14 meter omhoog.
Hierna het Albert kanaal opgevaren naar de haven van Luik. Daarna hebben we een rondwandeling gemaakt in de stad waar een grote markt op dat moment was.
Track's week 18 - afstand gevaren 320km
--------------------------------------
Maandag 8 mei Uren gevaren 4 – 21°C–In de ochtend nevelig/in de middag zon–wind ZW2
Vanochtend eerst het havengeld (€8,47)betaald in het havenkantoor dit omdat zondags niemand aanwezig is. Om 08.45 uur vertrokken. Toen we kwamen aanvaren bij sluis Ivoz Ranet ging de deur opnieuw open. Er lagen al 3 vrachtschepen en een plezierboot in de sluis. De sluiswachter sprak Nederlands en vertelde ons dat de deuren niet volledig dicht gingen. Nadat wij er in lagen gingen de deuren achter ons ook niet volledig dicht. Er bleef een opening van 25cm. Door het inlaten van water aan de hoge kant werden de deuren gesloten door de water druk en het schutten (4,4m omhoog) begon. Even later zagen we mannen lopen met jerrycans met hydraulische olie. Bij de volgende sluis Ampsin Neuville (4,8m omhoog) hebben we 2.5 uur gewacht voordat we geschut werden. Hier waren grote werkzaamheden gaande en vrachtschepen gingen voor. Aangemeerd in een mooie jachthaven Port de Statte net de bocht om bij de kerncentrale.
--------------------------------------
Dinsdag 9 mei Uren gevaren 4 – 15°C–de hele dag regen–wind ZW1
Vanochtend om 07.30 uur vertrokken. Om 09.45 uur gingen we alleen door sluis Andenne-Seilles 5,25 meter omhoog. Het begon steeds harder te regenen. Om 11.45 uur waren we bij sluis Grand-Malades. We gingen 3,9 meter omhoog samen met een vrachtschip en een motorboot om 12.30 uur. We meerden aan in de haven van Namen aan BB kant om 12.45 uur. Even later meerden meerdere boten aan die we ook zagen in de jachthaven van Hoei. Door de regen brak er schuin tegenover ons een dikke tak van een boom af.
--------------------------------------
Woensdag 10 mei Uren gevaren 4 – 15°C–bewolkt–wind ZW2
Vanochtend om 09.15 uur vertrokken. Volgens buienradar zou er nog veel regen kunnen vallen in Namen en iets ten zuidelijker niet. Dit maakte dat we vertrokken. Nog geprobeerd om ergens een havenmeester te vinden om het havengeld te betalen. Er was in de capitainerie geen enkel leven te bekennen. Een mooie tocht door het droge Maasdal en via 6 sluizen (totaal 11,8 meter omhoog) aangemeerd in Dinant. Sluis Hun is volgens teletekst nog steeds gestremd maar werkt gewoon. Bij deze sluis was een tijd geleden een Nederlands vrachtschip tegen de sluisdeur gevaren wat nog steeds duidelijk te zien is. De deur lekte ook behoorlijk. De Maas begint ook weer behoorlijk te stromen na al die regen die er gevallen is. In Dinant waren we maar met 3 boten aan de lange aanleg steiger.
--------------------------------------
Donderdag 11 mei Uren gevaren 0 – 18°C–in de ochtend bewolkt/middag zon–wind NW2
Vandaag in Dinant gebleven en diesel en water getankt. Met de steekwagen 2x naar de pomp gelopen. De pomp was op 800 meter dus goed te doen. In de middag de stad ingegaan en een puzzeltocht over Adolphe Sax gedaan. Adolphe Sax is geboren in Dinant en heeft de saxofoon uitgevonden. Door de hele stad zijn er kunstwerken van saxofoons.
Vandaag een praatje gemaakt met onze achter buurman die ook zijn reizen bijhoud op een site.
De site is: https://www.varendooreuropa.nl/
--------------------------------------
Vrijdag 12 mei Uren gevaren 0 – 17°C–in de ochtend regen/in de middag bewolkt-wind NW1
Vandaag in Dinant gebleven vanwege het regenachtige weer. In de middag toen het weer wat beter was nog even gelopen naar Rocher Bayard een puntige hoge rots ten zuiden van Dinant aan de Maas.
Wij hadden al 5 jaar rubberen deurmatten in de boot liggen voor de Franse sluizen. Van de boot die voor ons is aangemeerd in Dinant geleerd dat je de mat moet oprollen en fixeren en voorzien van een touw. Dan kun je deze onderwaterstootwillen gebruiken in de sluizen voor als het water totaan de rand staat.
--------------------------------------
Zaterdag 13 mei Uren gevaren 5 – 22°C–in de vroege ochtend mist/in de middag half bewolkt - wind NW3
Vanmorgen om 06.00 uur opgestaan en toen we naar buiten keken was er dikke mist. Toen de mist optrok zijn we om 07.30 uur vertrokken. Bij de eerste sluis Anseremme vroeg de sluiswachter of we doorgingen naar Frankrijk. Ons antwoord was OUI. Na de sluis kregen we weer dikke mist. Gelukkig konden we op de digitale kaart goed zien waar we voeren. Bij Chateau de Freyr trok de mist weer weg. Op de Maas was de stroming toegenomen er stond iets meer dan 3 km.
Bij de 2e sluis Waulsort waren we ook nog alleen. Onderweg was er nog een andere boot die los ging en met ons optrok. Bij sluis Hastiere waren we nu met 2 boten. Bij sluis 59 was de sluis van de grens Belgie-Frankrijk. Na het schutten konden we naar het kantoor om het vignet te kopen. Het vignet is nodig om te kunnen varen over de Franse waterwegen. Wij hebben een vignet van 30 dagen voor €112,89. Het enigste wat we nodig hadden was het ICP (Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen). Uiterst vriendelijke ambtenaar. Tevens kregen we een afstandsbediening en uitleg voor de bediening van de sluizen. De eerste sluis no. 58 na de grens was bemand en met een haak werden onze lijnen door de sluiswachter om een bolder gelegd. Daarna gingen we de tunnel van Ham in (600 meter). De tunnel is onverlicht dus we hadden een schijnwerper op de plaats van het Geuzenvlaggetje gezet. Dit was onze eerste keer dat we door een tunnel gingen.
Aan het einde van de tunnel hadden we de laatste bemande sluis no. 57. Nu begrijp ik ook waarom de Fransen zoveel stootwillen aan de boot hebben. Schutting van de sluizen gaat niet zachtzinnig. Hierna sluis no. 56 die we bediend hebben met onze afstandsbediening. Aangemeerd om 14.15 uur in Vireux Wallerand. Havengeld €5,00.
--------------------------------------
Zondag 14 mei Uren gevaren 4 – 23°C–in de vroege ochtend nevelig/in de middag zon - wind NO3
Vanmorgen eerst naar de warme bakker, die al om 06.00 uur op zondag openging, croissants en een stokbrood gekocht. Om 08.45 uur vertrokken naar onze eerste sluis. De sluizen draaien van 09.00 uur tot 18.00 uur. Vandaag totaal 6 sluizen gehad en hiermee 16,4 meter omhoog gegaan. Bij de eerste sluis was iemand van de VNF alle drijfhout aan het verwijderen achter de deur. Bij 2 sluizen moesten we bellen doordat ze in storing gingen. De monteur was snel ter plekke met zijn service auto. We kregen ook een andere afstandbediening. die van ons zou niet goed werken volgens de monteur. Bij 1 sluis werd de storing veroorzaakt doordat er drijfhout achter de deur zat en bij een ander sluis moest het hydraulische systeem ontlucht worden. We hadden op advies van een Kent boten clubgenoot M.N. het telefoon nummer van de VNF gelijk bij de grens al in de telefoon gezet. Onderweg heel veel IJsvogels gezien. Ook moesten we onderweg veel uitwijken voor drijvende boomstammen. De Maas stroomde hard vandaag. Op sommige stukken was onze snelheid maar 4 km/uur. Na een klein tunneltje aangemeerd in een mooie haven van Revin.
In Frankrijk hebben ze een speciale koppeling voor het water tanken. Bij het insteken van de koppeling gaat het water stromen. Een koppeling geleend van de havenmeesteres en water getankt . Hiervan gelijk een schetsje gemaakt met de maten. Later heb ik er zelf een gemaakt met behulp van een boormachine, vijl en schuurpapier van een Gardena koppeling.
In de avond nog een mooie wandeling gemaakt langs de Maas.
Track's week 19 - afstand gevaren 156km
--------------------------------------
Maandag 15 mei Uren gevaren 5 – 18°C– zon - wind NW4
Vanmorgen om 08.45 uur vertrokken en door 5 sluizen als enigste gegaan zonder problemen totaal 12,65 meter omhoog. Er waren 2 sluizen bij dat leken wel champagne flessen waarvan de kurk werd afgetrokken. Bij deze 2 sluizen ging het instromen van het water wel heel hard. We waren zo boven. De Maas stroomde nog behoorlijk. Onze snelheid lag rond de 6 km/uur. Ook vandaag moesten we vaak uitwijken voor bomen en takken. We hebben 31 km rivier afgelegd maar met een rechtstreekse afstand van 14 km omdat de rivier meandert. Het was een mooie route tussen beboste hellingen en rotsen. We zijn als enigste aangemeerd in Joigny Sur Meuse met een mooie aanlegsteiger.
--------------------------------------
Dinsdag 16 mei Uren gevaren 5 – 16°C– half bewolkt - wind N5
Vanmorgen om 08.55 uur vertrokken en door 8 sluizen gegaan. Hierbij zijn wij 15,7 meter omhoog gegaan. Sluis 43 in de stad Charleville – Mezieres lag in storing. Er was al een Deense boot aangemeerd in de sluis. De Denen hadden al gebeld voor de storing. Even later konden we verder. Meestal gaan we alleen door een sluis. Dit is prettig dan kunnen wij de lijnen aan de trap vast maken bij de bediening. De sluisbolders liggen ver uit elkaar en 1,5 meter uit de rand. Ze zijn niet zichtbaar als de sluis beneden is. Bij sommige sluizen heeft men geprobeerd om een geel merkteken op de zijwand van de sluis te maken. Sluis 39 in Donchery was in storing (dubbel rood). Er was geen aanleg mogelijkheid. Dus het anker laten zaken, gebeld en rustig afgewacht tot de monteur kwam. Intussen was er een andere boot achter ons aangekomen die samen met ons verder ging. Aangemeerd in Sedan. De steiger was verdwenen dus lagen er 6 boten (2 uit New Zeeland, Duitser 3 Nederlanders) aan de betonnen zijkant en er waren verder geen voorzieningen meer (vergaande glorie).
Onderweg komen we steeds dezelfde boten tegen. Een Belg, Deen Nieuw Zeelanders en een paar Nederlanders.
Op de bruggen in de dorpen en steden staan vaak alle Europese vlaggen te wapperen.
De sluizen zijn op afstand te bedienen met een handzendertje naar een ontvang paal ongeveer 300 meter voor de sluis (zie foto).
Op het paaltje naast het schuurtje kun je zien hoe hoog het water in het verleden heeft gestaan
--------------------------------------
Woensdag 17 mei Uren gevaren 6,5 – 16°C– zon - wind N3
Vanmorgen om 06.45 uur opgestaan en met de steekwagen diesel gehaald. Ook hebben we croissants en stokbrood gehaald. We proberen de dieseltank zo vol mogelijk te houden omdat we niet zeker weten waar we kunnen tanken. Vertrokken om 8.30 uur door 6 sluizen gegaan en 15,7 meter totaal omhoog. Ook vandaag waren we elke keer alleen in de sluis. Na sluis 32 erg veel waterplanten in een ondiep gedeelte van 1 meter waardoor onze snelheid terug ging naar 4 km/uur. Na 5 km werd het dieper en waren er minder waterplanten. Proberen aan te meren in Stenay maar de haven lag vol met landgenoten. Er werd bij 3 boten aangeboden om langzij te komen liggen. Op Google Earth hadden we gezien dat na de sluis nog een aanlegplek was dus door de sluis hierheen gevaren. 200 meter na de sluis lag een dikke boom half onder water tot over de helft van de vaarweg. Bij de aanlegplek was niemand. Mooie plek net tegenover de dam. Kaye vond extra lijnen nodig dat we niet onverwachts over de dam zouden gaan. De dammen in de Franse maas zijn niet beveiligd door een afzetting met gele ballen.
--------------------------------------
Donderdag 18 mei Uren gevaren 2 – 18°C– zon - wind N2
Vertrokken om 8.30 uur door 2 sluizen gegaan met 5,4 meter totaal omhoog. Ook vandaag waren we alle 2 keer alleen in de sluis. Gevaren naar de aanlegsteiger in Dun Sur Meuse, een gezellige haven/camper plek. Aan het einde van de dag lagen we met 2 Nederlandse, 1 Duitse boot en 11 campers. Morgen hebben we nog 1 automatische sluis en daarna handbediende sluizen. Deze handbediende sluizen moeten een dag van te voren telefonisch worden besteld zodat iemand van het VNF aanwezig is. Dit hebben we voor alle 3 boten gedaan. Het zijn 9 handbediende sluizen naar Verdun.
--------------------------------------
Vrijdag 19 mei Uren gevaren 6,5 – 19°C– zon/in de middag bewolkt - wind NO2
Vertrokken om 8.55 uur samen met 2 andere boten: de Sirius en de SeaYou2. We hadden morgens met elkaar afgesproken dat de SeaYou2, Enjoy en de Sirius op deze volgorde de sluizen in zouden varen. Samen zijn we door 9 sluizen gegaan met 22,8 meter totaal omhoog. De eerste sluis was nog automatisch. De sluizen erna hadden we met zijn drieën gisteren aangemeld voor vandaag. Bij de eerste handmatige sluis stonden 2 busjes van de VNF. De mevrouw en meneer hebben ons met de eerste 2 sluizen geholpen. Later werden we geschut door de mevrouw die we af en toe hebben geholpen met het losdraaien van de deuren. Bij de laatste sluizen werden we geholpen door een opvolger. Het was af en toe wel een dingetje om de lijnen om de bolders te krijgen. Ik ben meerdere malen de trap opgeklommen om de lijnen te plaatsen. Op meerdere plekken was er veel plantengroei (Cabomba planten) in het kanaal. Om de beurt moesten we proberen om het spul uit de schroef te krijgen als de snelheid terug liep (4 km/uur). Dit probeerden we door achteruit te slaan. Aangemeerd in het centrum van Verdun.
--------------------------------------
Zaterdag 20 mei Uren gevaren 0 – 22°C– zon met af en toe een wolkje - wind NO4
Vandaag in Verdun gebleven. We liggen aan een gratis steiger met EL en water naast de terrasjes. In de ochtend kwam er een medewerker van het VNF langs de boten om te vragen wie er zondag verder wilde varen. We hebben ons met 5 boten aangemeld. Eerst wat verse etenswaren gekocht bij de Lidl. Daarna de stad bekeken. In de middag was er feest in de stad. Er was een carnaval optocht van de ”Stad van de Doges” in de stad. Er waren 200 gemaskerde en verklede mensen. Een paar liepen zelfs over de steiger. De terrasjes zaten bomvol met mensen en wij zaten op ons eigen terrasje op de boot er naast!
Onze achter buren die naar hun thuishaven in Basel willen varen met de "Lady L" hadden gehoord dat het Meuse kanaal niet lang open zal blijven vanwege de waterplantengroei. Tja afwachten dus!
--------------------------------------
Zondag 21 mei Uren gevaren 9 – 24°C– zon - wind N2
Om 8.50 uur uit Verdun vertrokken met 3 boten: de SeeYou2, Sirius en wij. De eerste sluis nr. 19 stond al open voor ons. De bediening van de sluizen was goed geregeld. We hadden vandaag twee verschillende sluiswachters die goed hielpen met de aanleglijnen. Bij een aantal sluizen gingen de deuren niet vergenoeg open door al de waterplanten. Deze waterplanten moesten eerst weggehaald worden. Bij een vijftal sluizen lag er een deken van wel een meter dik bij de uitgang. Omdat we vandaag hadden afgesproken dat wij vooraan zouden varen moesten wij proberen door deze deken heen te komen. Vol gas geven en dan ging het nog moeilijk. Als we er daar doorheen waren hadden we geen koelwater meer dus moesten we stoppen om de wierpot schoon te maken en de aanzuig van de wierpot door te blazen met de rubberboot pomp. Dus het leek meer op een expeditie dan recreatie varen. Uiteindelijk hebben we aangemeerd in St-Mihiel. We moesten wel dubbel gaan liggen want de steiger was al volledig bezet door een aantal grote platbodems. De SeeYou2 is een stukje terug gevaren naar een camping omdat ze een hond bij zich hadden die aan de kant moet kunnen komen. Verschillende bevers gezien en veel IJsvogels. Vandaag 9 sluizen en 23,2 meter omhoog gegaan. We zitten nu op 217 meter boven zeeniveau.
Track's week 20 - afstand gevaren 205km
--------------------------------------
Maandag 22 mei Uren gevaren 4 – 24°C– zon - wind N2
Om 8.50 uur vertrokken met 4 boten de Frya, SeaYou2 en de Sirius en wij. Vijf sluizen totaal 16 meter omhoog. De eerste sluis zijn we met Frya doorheen gegaan. In deze sluis zaten we voorin en dat was behoorlijk heftig. Bij de 2e sluis waren we alleen en bij de 3e sluis waren we weer samen met Frya. Daarna zijn we een paar keer vast gelopen in de waterplanten en hadden ook geen koeling meer van de motor. Dus om de paar kilometer de wierpot schoonmaken en de aanzuigpijp doorgeblazen. Ook ben ik een keer van de zwemtrap afgeweest om de schroef en het roer waterplanten vrij te maken. De SeaYou2 en de Sirius kwamen een uurtje achter ons aan. Onderweg werden ook de waterplanten gemaaid door een maaiboot. Uiteindelijk zijn we met zijn allen aangemeerd in Commercy. Op uitnodiging van de bemanning van Sirius hebben we genoten van een Oostenrijks drankje (Marillen) en koffie met cake. Dit was een gezellige bijeenkomst.
Ik ben nog 2 keer naar de pomp voor diesel gelopen en Kaye heeft wat inkopen gedaan bij Aldi.
--------------------------------------
Dinsdag 23 mei Uren gevaren 5 en uren onderweg 8.5 – 19°C– zon - wind N2
Om 8.30 uur vertrokken en door 5 sluizen en 15,2 meter omhoog gegaan tot en met sluis no. 1. Hierna zijn we afgeslagen naar het Canal de la Marne au Rhin. Tevens was dat het hoogste niveau van 250 meter boven de zeespiegel. Daarna hadden we een onverlichte tunnel van 866 meter. Na de tunnel gingen we met een sluizentrap van 12 sluizen 34,5 meter naar beneden gegaan. In sluis no.14 was het onduidelijk wat we moesten doen. Via het aangegeven kanaal 20 van de marifoon kregen we geen antwoord. Gebeld naar een telefoon nummer van de automatische sluizen bleek niet goed te zijn. Opeens kwam er een auto aan van de VNF en dat bleek de sluiswachter te zijn. Bij deze sluiswachter moesten we ook ons handzendertje inleveren van de automatische sluizen. Tijdens het wachten in sluis no. 14 kwam de boot “SeaYou2” uit de tunnel. Samen zijn we door 12 sluizen gegaan. Dit was relaxt schutten naar beneden. Ook bij deze sluizen moest de aanzuigpijp van de wierpot na elke sluis doorgeblazen worden. Na sluis no.25 hebben we aangemeerd in de jachthaven van Toul. We waren uitgenodigd bij de bemanning van “SeaYou2”. We kregen lekkere hapjes en een drankje. Even later kwam de boot “Sirius” de haven binnen. De bemanning van de “Sirius” kwam ook aan boord van de “SeaYou2” en samen hebben we genoten van een hapje en een drankje. Het was weer een gezellig samen zijn!
--------------------------------------
Woensdag 24 mei Uren gevaren 0 – 19°C– zon - wind NO3
Vandaag in Toul gebleven en een stads wandeling gemaakt. Toul is een oude vesting stad. De kathedraal is een imposante kerk.
--------------------------------------
Donderdag 25 mei Uren gevaren 3 – 25°C– zon - wind NO4
De boten Sirius en de SeaYou2 vertrokken om 09.30 uur. Kaye is nog even naar de bakker geweest. Wij vertrokken om 10.15 uur en zijn door sluizen 26, 27 en 27b totaal 8,8 meter naar beneden. We waren alleen en onderweg hadden we nog een beweegbare brug. Om 11.00 uur waren we op de Moezel. Op de Moezel geen waterplanten meer Hoera Hoera! We kwamen bij sluis Fontenoy en daar waren de Sirius en de SeaYou2. Ze moesten 45 minuten wachten van de sluiswachter op ons. Daarna gingen we alle 3 door sluis Aingeray 7,3 meter omlaag. Hierna zijn wij afgeslagen naar een inham en het anker laten zakken bij Liverdun om 13.00 uur. Later zijn we verhuisd naar een steigertje. We hebben genoten van het zonnetje.
--------------------------------------
Vrijdag 26 mei Uren gevaren 3 – 25°C– zon - wind NO3
Om 09.45 uur vertrokken en om 10.30 uur gevaren door sluis Pompey. Om 11.15 uur door sluis Custines gegaan. Daarna gevaren door sluis Blenod - totaal 12,2 meter omlaag. Was een mooie tocht door een prachtig gebied. Wat ook geweldig was dat we geen trillend stuurwiel en geen rammelende schroef hadden door de waterplanten. Vandaag geen waterplant gezien. Aangemeerd in de haven van Mousson. 2 passanten boten en 41 campers. In de namiddag de stad in geweest voor een wandeling.
--------------------------------------
Zaterdag 27 mei Uren gevaren 3 – 26°C– zon - wind NO3
Vertrokken om 09.15 uur. Eerst nog even naar de bakker geweest. 2 sluizen totaal 22,65 naar beneden. Onderweg nog een foto gemaakt van de restanten van het Romeinse Aquaduct. Om 12.00 uur voor anker gegaan in lus van de Moezel bij Selliere. Het water was 21°C dus lekker zwembaar. Hier kon ik de restanten van de waterplanten (handvol) uit het aanzuigrooster van de wierpot halen.
--------------------------------------
Zondag 28 mei Uren gevaren 4,5 – 28°C– zon - wind NO2
Anker omhoog om 08.45 uur. Eerst nog even gezwommen. Door 4 kleine sluizen gegaan totaal 16,38 meter naar beneden. Om 13.30 uur aangemeerd in Thionville.
Track's week 21 - afstand gevaren 185km
--------------------------------------
Maandag 29 mei Uren gevaren 4.5 – 27°C– zon - wind NO4
Om 08.45 uur vertrokken. 2 sluizen totaal 8,3 meter omlaag. Bij Schengen de grens overgegaan. Aan de ene kant Duitsland en aan de andere kant Luxemburg. Aangemeerd in de jachthaven van Port de Schwebsingen in Luxemburg. Diesel getankt voor €1,42 per liter. Tanken kan alleen op maandag, donderdag en zaterdag voor een paar uurtjes. Aan de pomp bij de het tankstation aan de straat kost de diesel €1,12. Voor ons in de haven ligt een Schotsman en zijn vrouw met zijn houten motorboot die al 20 jaar onderweg is. In 2003 is hij vanuit Edinburgh vertrokken. Zijn favoriete locatie was altijd Turkije. Maar door Brexet zijn er veranderingen voor EU en Turkije voor hun. Nu hebben ze een visum voor 5 jaar kunnen krijgen voor de Schengen landen.
Mooie rondwandeling gemaakt in de heuvelachtige omgeving met veel wijnstruiken op de hellingen.
--------------------------------------
Dinsdag 30 mei Uren gevaren 3 – 24°C– zon - wind NO5
Om 11.00 uur vertrokken. Eerst nog even wat informatie ingewonnen bij de haven meester over de sluiting van de Moezel en een gedeelte van de Saar ivm onderhoud sluizen. Hij vertelde ons dat de Franse en Duitse Moezel en een gedeelte van de Saar dicht is van 12 t/m 21 juni. We hadden juist het Marne au Rhin kanaal van Nancy naar de rivier de Saar overgeslagen vanwege de waterplanten die hier veelvuldig zouden groeien. We waren al lang blij dat we van het Maaskanaal af waren. Het was meer een expeditie dan varen. We waren blij om daar weg te zijn. Sommige stukken konden we niet sneller dan 3 km en om de 500 meter de wierpot schoonmaken. Bij uitvaren van sommige sluizen lag er een deken van 1 meter dik waar we meerdere pogingen moesten doen om doorheen te komen. Er waren bij sommige sluizen meerdere sluiswachters bij de sluizen om de waterplanten te verwijderen bij de deuren. Ze reden met een auto met ons mee. Boten met een kimkoelling hadden voordeel. Een Belgische boot moest stoppen omdat de motor defect raakte. Ook hoorden wij dat vorig jaar een bepaalde periode door de plantengroei het kanaal gesloten was. Wat wij niet wisten.
Het is hier op de Moezel prachtig en goed varen tussen dorpen en wijngaarden op de hellingen. We zijn door 2 sluizen gegaan totaal 7,8 meter omlaag. Bij de eerste sluis hebben we 1 uur gewacht op een werkboot. Wij durfden niet door de kleine jachtsluis omdat die 3,3 meter breed is. Onze boot is 3,24 meter breed zonder stootwillen. We zijn aangemeerd in Grevenmacher. We gaan langzaam richting Koblenz en zorgen dat we daar op 12 juni door de laatste sluis zijn. Hierna is het de bedoeling om de Rijn een klein stukje op te varen naar de rivier de Lahn. Het schijnt een prachtige rivier in een bergdal te zijn. Er is geen vrachtvaart hooguit een rondvaartboot.
Nog een mooie wandeling gemaakt hier in het plaatsje.
--------------------------------------
Woensdag 31 mei Uren gevaren 0,5 – 28°C– zon - wind NO3
Om 10.30 uur vertrokken en een klein stukje naar Wasserbillig gevaren. Net toen we de lijnen vast hadden stopte er een auto naast de boot. Er stapte een jonge man uit met een baby. De man riep mij en vroeg in gebrekkig Engels of wij vandaag op de baby wilden passen. Dat kon volgens hem prima op de boot. Ik was best wel even stil van zijn vraag. Ons antwoord was gezamenlijk NEE dat gaan we niet doen. Daarna ging hij weer weg. Tja je gaat over allerlei dingen nadenken waarom hij de baby kwijt moest.
De bedoeling was om in Wasserbillig inkopen te doen bij de Lidl. Het was geen Lidl die wij gewend waren. We konden alleen maar een paar groenten kopen. Niet veel keus. Ik denk dat iedereen inkopen doet in Duitsland.
Wasserbillig is een mooi grens plaatsje waar veel Duitsers benzine en sigaretten kopen.
--------------------------------------
Donderdag 01 juni Uren gevaren 4,5 – 27°C– zon - wind NO2
Om 08.30 uur vertrokken. Eerst nog even naar de bakker. Om 10.25 bij sluis Trier samen met een vrachtboot en 2 andere jachten geschut. 7,25 meter naar beneden. Een mooie tocht over dit stukje Moezel. Onderweg een speedboot met motorpech op sleeptouw genomen naar hun haven. Wij hebben ook aangemeerd in hun haven WSC Mehring. Een prachtige plek tussen de heuvels/bergen in een bocht van de rivier.
--------------------------------------
Donderdag 02 juni Uren gevaren 4,5 – 23°C– zon - wind N2
Om 08.10 uur vertrokken. Twee sluizen samen met een vrachtboot totaal 16,5 meter omlaag. We zijn aangemeerd in de jachthaven van Bernkastel-Kues. Hier staat een mooi kasteel op de berg net in een grote lus van de Moezel. Keurige jachthaven met een gezellige eettent. Een wandeling gemaakt in het stadje. Het stadje ligt wel een eindje van de jachthaven. Er is een Wandel/Fietspad van 1,5 meter breed voor beide richtingen naar het stadje. Op de 1,5 meter gaan Wandelaars, Fietsen, Elektrische fietsen, Scootmbiels en Steppen in beide richtingen. Dit is nog gevaarlijker dan lopen op een snelweg!! Gelukkig zijn we er zonder kleerscheuren afgekomen.
--------------------------------------
Zaterdag 03 juni Uren gevaren 5 – 25°C– zon - wind NO4
Om 08.30 uur vertrokken. Twee sluizen eerste 10.15 uur en de 2e sluis 12.30 uur samen met een andere motorboot totaal 13,5 meter omlaag. Na een prachtige tocht aangemeerd in Zell am Mosel. Een mooie jachthaven bij een camping. We hebben vandaag weer een record verbroken. Aangemeerd in de duurste haven die we ooit hebben gehad in heel Europa (€38,00). Zelfs het eiland Schiermonnikoog is goedkoper!
Onder een brug doorgevaren van 158 meter hoog!
--------------------------------------
Zondag 04 juni Uren gevaren 4,5 – 25°C– zon - wind N3
Om 08.15 uur vertrokken. Twee sluizen eerste 09.45 uur en de 2e sluis Bruttig-Fenkel 12.00 uur samen met de Sirius totaal 14 meter omlaag. De Sirius lag al met een vrachtschip te wachten in deze sluis. Na een mooie tocht aangemeerd in Cochem om 13.00 uur. Een rustige jachthaven onder het mooie kasteel Reichsburg Cochem. Nog een mooie wandeling gemaakt door Cochem waar overal kraampjes stonden met 2e hands spul.
De Sirius vaart Cochem binnen.
Track's week 22 - afstand gevaren 225km
--------------------------------------
Maandag 05 juni Uren gevaren 3 – 26°C– zon - wind NO3
Om 09.00 uur vertrokken. Een sluis om 10.30 uur alleen in de sluis totaal 6,5 meter omlaag. Dit was sluis 120 voor ons dit jaar. In een leuk klein haventje in het dorpje Löf bij een yachtclub aangemeerd. Ook hier betaalden we hetzelfde als in Cochem €11,50. Nog een rondwandeling gemaakt rond het dorp.
--------------------------------------
Dinsdag 06 juni Uren gevaren 3,5 – 27°C– zon - wind N3
Om 08.30 uur vertrokken. Door 2 sluizen alleen gegaan totaal 14,5 meter naar beneden. Na de laatste sluis in Koblenz kwamen we op de Rijn. Het was druk met rondvaartboten. Klein stukje de Rijn opgevaren naar een inham met Yachthavens. Aangemeerd bij Yachtclub Rhein-Lacke met een vriendelijke havenmeester. We hadden een hint gehad van M.N. een Kentenaren clubgenoot dat het een goede aanlegplek was. Eerst een wandeling gemaakt naar Deutsches Eck waar de Moezel in de Rijn komt. Daar staat een giga standbeeld van Keizer Wilhelm. Onderweg kwamen we nog langs een oud Pegelhaus. Op de terugweg inkopen gedaan bij de Edeka.
Morgen nog een klein stukje de Rijn op naar Lahnstein en dan de rivier de Lahn op.
--------------------------------------
Woensdag 07 juni Uren gevaren 3 – 24°C– zon/ in de avond een onweersbui - wind NO2
Om 09.00 uur vertrokken. Eerst een stukje de Rijn op gevaren naar Lahnstein. Dit ging met een slakkengangetje. Bij de eerste sluis in de Lahn waren de deuren dicht. Er stond een man te schreeuwen naar ons. Later bleek die man de sluiswachter te zijn . Wij konden niets van maken wat hij zei. Toen de deuren open gingen en de lampen groen waren zijn we naar binnen gevaren. De man stond nog steeds briesend met zijn ontblote bovenlijf en een sigaret hangend uit zijn mondhoek op de sluis muur. Hij had het over wasserpolizei. Uiteindelijk bleek dat ik het bordje “Anhalten” een stukje voorbij was gevaren. We kregen een boekje over de Lahn en daarin staan de verkeersregels. Hij had het bordje “Anhalten‘’ met een groene stift omcirkeld. Hij stond nog met zijn wijsvinger te wijzen op het cirkeltje met een rood hoofd. Wij hielden ons stil. Bij sluis nr.4 kwamen we net om 12.00 uur aan. Deze was gesloten voor de middag pauze. Er waren geen aanlegplekken dus hebben we het anker maar laten zakken en een broodje gegeten. Door de stroming bleven we netjes op onze plek liggen. De andere 3 sluiswachters waren vriendelijk. Ook hier een met een ontbloot bovenlijf. Aangemeerd in Bad Ems. Een mooie plaats. Dit Bad plaatsje staat op de UNESCO lijst. Een mooie wandeling door het stadje gemaakt.
--------------------------------------
Donderdag 08 juni Uren gevaren 2,5 – 28°C– zon/ in de namiddag een onweersbui - wind O2
Om 09.30 uur vertrokken. Vandaag 3 sluizen met vriendelijke jonge sluiswachters (studenten?). Het was een feestdag in Duitsland (sacramentendag) en gelijk een lang weekend. Het was gezellig druk op de Lahn met kano’s en andere kleine bootjes. Als de sluis open ging kwam er een vloot aan bootjes uit. Deze gingen allemaal met de stroom (1,2km/uur) mee. Het meeste water gaat bij de dammen door de energie centrale’s en een klein beetje over de dam. Het was warm weer vandaag. Onderweg op een breed stuk nog het anker laten zakken en een paar rondjes boot gezwommen om wat af te koelen. Het water was 21° C. Na een mooie tocht aangemeerd in Obernhof aan een klein steigertje naast de ijsalon. Het liggeld van €5,00 in een zakje in het geldkistje onder de brug in een kast gedaan. Obernhof is een leuk gezellig stadje. De moerasbevers zwemmen hier gewoon rond en niet bang voor mensen
We kregen vanmorgen een mailtje van M.N. van de Kentenaren club die ook deze tocht op de Lahn in 2018 hadden gemaakt met hun “Kent-28”. Hij beschreef in zijn mailtje dat hun dezelfde ervaring met de eerste sluiswachter in Lahnstein hadden. Zij kregen ook een lesje van de sluiswachter.
--------------------------------------
Vrijdag 09 juni Uren gevaren 3,5 – 28°C– zon - wind O3
Om 09.30 uur vertrokken. De eerste sluis (sluis uit 1880) had geen bolders in de sluismuur. De sluiswachter gooide lijnen naar beneden. We waren met 3 boten en wij lagen voorin. De lijnen waren veel te kort. We moesten de eerste meters dat de sluis omhoog ging de lijnen vasthouden in de handen. Dit was niet makkelijk. De 2e sluis konden we niet voor 12.00 uur halen dus hebben we onderweg het anker laten zakken en een paar rondjes boot gezwommen. De twee sluizen hierna hadden weer bolders. Aangemeerd bij de yachtclub MYC Schaumburg.
--------------------------------------
Zaterdag 10 juni Uren gevaren 2,5 – 30°C– zon - wind O2
Om 09.00 uur vertrokken. Door 2 sluizen gegaan en door de stad Limburg gevaren. Aangemeerd in Dehrn bij een watersport vereniging. Onderweg net na Limburg op een breed stuk van de Lahn het anker laten zakken. Op dit stuk waren meerdere boten die voor anker lagen. De meesten waren aan het zwemmen. Het water was 22 °C Er kwamen ook veel suppers en kano’s voorbij. We hebben ons eindpunt van de Lahn bereikt. We kunnen niet verder. Alleen kano’s enz. kunnen verder. Morgen de stad Limburg ontdekken. De Lahn meandert door een diep dal. Het is een prachtige omgeving met veel ijsvogels, moerasbevers, reigers en roofvogels. Op de terugweg pakken we zoveel mogelijk de plaatsen waar we heenweg niet zijn gestopt.
--------------------------------------
Zondag 11 juni Uren gevaren 2,5 – 30°C– zon - wind ZO2
Vandaag een bezoek gebracht aan de prachtige stad Limburg am Lahn. Het was wel een warme dag. De oude stad is opgebouwd mat prachtige vakwerkhuizen. De Dom aan de buitenkant bekeken. Omdat we in korte broeken waren zijn we niet in de Domkerk geweest. Morgen varen we in alle vroegte weg en willen net voor de sluis parkeren. De sluis gaat open om 10.00 uur. De Domkerk is open om 08.00 uur. Dan kunnen we nog de Domkerk bezichtigen.
Track's week 23 - afstand gevaren 138km
--------------------------------------
Maandag 12 juni Uren gevaren 3,5 – 30°C– zon - wind O2
Vanochtend om 06.00 uur vertrokken uit Dehrn en tot de aanlegplek net voor de sluis in Limburg gevaren. Om 07.45 uur richting de oude stad gelopen. De Domkerk was open dus een bezoekje gebracht met de lange broeken aan. Daarna naar de bakker die gehuisvest was in een prachtig vakwerkhuis in de oude stad. Limburg is een prachtige oude stad. Om 10.00 uur zijn we door de sluis in Limburg gevaren naar een aanlegplek vlakbij sluis Scheidt.
Onderweg wordt ons vaak gevraagd hoe die Hollanders met hun boot op de Lahn zijn gekomen. Volgens de mensen zien ze niet vaak boten uit andere landen. Wat ons wel opviel is dat de folder met informatie over de Lahn een Nederlandse boot op de voorpagina staat.
--------------------------------------
Dinsdag 13 juni Uren gevaren 0 – 28°C– zon - wind O1
Vanmorgen gingen onze Duitse achterburen die ook aangemeerd waren weg. Zij wonen in Lahnstein. Ze vertelden ons dat het in deze tijd van het jaar normaal veel drukker is op de Lahn. Ook waar we nu zijn aangemeerd liggen we alleen wat uitzonderlijk is.
Kaye was aan het stotteren aan de telefoon met een kapper in Bad Ems om een afspraak te maken. Ze denkt dat ze een afspraak heeft op donderdag om 14.00 uur. We gaan het zien! Vandaag de fietsen weer eens uitgepakt en in de mooie omgeving rondgefietst. Het was wel bergje op en bergje af. Bergje op was lopen naast de fiets. Bij terugkomst nog lekker gezwommen.
Naast ons staat een boom waar een gezin spechten woont. Leuk om te zien hoe ze met zijn allen door de boom struinen.
--------------------------------------
Woensdag 14 juni Uren gevaren 3 – 28°C– zon - wind NO4
Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken en we hebben 4 sluizen gehad. De bedoeling was om aan te meren in Nassau maar door de lage waterstand zag de rotsachtige schuine kant er niet erg uitnodigend uit. Doorgevaren naar Dausenau en aangemeerd aan een gastensteigertje onder de stadsmuur uit de middeleeuwen. Onderweg nog 2 aangemeerde boten gezien die bij ons in Verdun aan de steiger lagen.
--------------------------------------
Donderdag 14 juni Uren gevaren 1 – 28°C– zon - wind NO4
Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken en door 1 sluis gegaan. Aangemeerd in Bad Ems waar Kaye een afspraak heeft bij een kapper. Tja dat was een ervaring op zich maar uiteindelijk wel gelukt. Er zijn nog 2 landgenoten aangemeerd die we onderweg in Frankrijk al eens ontmoet hebben. In Bad Ems zijn ze de boel aan het opzetten voor het Rheinland-Pfalz-Dag Festival voor aankomende weekend. De waterpolitie kwam ook nog even voorbijvaren.
--------------------------------------
Vrijdag 16 juni Uren gevaren 3 – 28°C– zon - wind NO3
Vanmorgen om 09.50 uur vertrokken en door 4 sluizen gegaan. De sluis in Lahnstein was voorlopig de laatste van de 145 sluizen die we gehad hadden. We kunnen in principe terug varen naar onze jachthaven zonder sluizen. Na Lahnstein hebben we nog een klein stukje Rijn afgevaren met een super gang (15 km/uur) naar een jachthaven in Koblenz. In deze haven waren we ook al eerder geweest. Na het aanleggen inkopen gedaan bij de Edeka.
--------------------------------------
Zaterdag 17 juni Uren gevaren 6,5 – 31°C– zon - wind NNW3
Vanmorgen om 07.30 uur vertrokken en de Rijn afgevaren. Wij zijn aangemeerd om 14.15 uur in de jachthaven van Köln. Het was druk in de stad. Er was het “Bootshaus Sommerfest” gaande.
--------------------------------------
Zondag 18 juni Uren gevaren 7 – 29°C– zon - wind NW3
Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken en de Rijn verder afgevaren. Aangemeerd om 15.30 uur in de jachthaven van Duisburg.
Track's week 24 - afstand gevaren 254km
--------------------------------------
Maandag 19 juni Uren gevaren 3 – 30°C– halfbewolkt - wind W2
Wij werden vanochtend wakker en we zeiden tegen elkaar wat was het warm vannacht. Na enig onderzoek kwamen wij er achter dat we bij een koelwater uitloop lagen. Het buitenboord water was ruim 32°C. Waarschijnlijk kwam het koelwater van "Kraftwerk Hermann Wenzel".
Vanmorgen om 08.15 uur vertrokken. Eerst boodschappen gedaan in de Kaufmarkt. Onderweg zagen wij door de verrekijker een drijvende speedboot met 2 heren onder de motorkap. Ik had het vermoeden dat ze pech hadden. Toen we dichterbij kwamen begonnen ze te zwaaien. De drijflijn weer tevoorschijn gehaald en de boot op sleep genomen. Afgezet bij een haventje achterin de oude rivierarm Fluener-Altrhein. Anker om 11.45 uur laten zaken in deze oude rivierarm. Deze plek staat in ons boek beschreven als een mooie ankerplek. Op deze plek ook 2 bevers gespot.
--------------------------------------
Dinsdag 20 juni Uren gevaren 2 – 30°C– zon - wind W3
Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken. Het was een mooie ankerplek met veel dieren om ons heen. De moerasbevers waren weer veelvuldig aanwezig, reigers, ooievaars, ijsvogels en ganzen. De vooruitzichten waren dat er in de namiddag onweersbuien op komst waren. Dus een stukje de Rijn afgevaren en aangemeerd in Emmirich. Geen onweer gehad maar wel een paar regenbuien.
--------------------------------------
Woensdag 21 juni Uren gevaren 2 – 29°C– zon - wind W3
Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken. De grens overgevaren naar Nederland.
Hier stopt onze dagelijks verslag van ons “rondje Maas-Moezel-Lahn-Rijn” omdat we weer in Nederland zijn. De rest van de zomer zwerven we door NL.
We waren altijd al van plan om een rondje Maas, Moezel en Rijn te maken. Wij vonden de rivieren Moezel, Lahn en de Rijn prachtig. De rivieren zijn gelegen in diepe dalen. Het Maaskanaal in Frankrijk is een ander verhaal. We hebben ons door het waterplanten begroeiing (tussen Givet en Toul) heen geworsteld. Gelukkig is Enjoy heel gebleven. Volgens de sluiswachters wordt het probleem elk jaar groter. Dit stukje was niet leuk.
Track's week 25 - afstand gevaren 127km
--------------------------------------
Voor het rondje Maas-Moezel-Lahn-Rijn:
71 dagen onderweg geweest.
Afstand over het water 2213 km
Aantal motoruren gevaren 273,5 uur
Hoeveelheid brandstof 695 liter diesel
Verbruik motorolie 1 liter
Bruggen die voor ons open moesten 3
Hoogste sluis Lanaye verval 14 meter
Aantal sluizen op deze route 144
--------------------------------------
Vanaf nu zwerven we verder door Nederland
Track's in Nederland van week 26 t/m 40 - afstand gevaren 826km
Deze zomer zijn we:
Gevaren door Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland
166 dagen onderweg geweest.
Afstand over het water 3059 km
Aantal motoruren gevaren 429 uur
Hoeveelheid brandstof 1101 liter diesel
Verbruik motorolie 2 liter
Maak jouw eigen website met JouwWeb