Met de motorboot over de Oostzee naar Zweden.

Reisplanning

Het keerpunt van onze reis is op 1/3 van onze vakantie. Er zijn mogelijk veel vertragingen onderweg. Zoals de wind, getijden, sluizen en een enkele brug. De bedoeling is om op tijd bij de Kent club in Ossenzijl te zijn.

 

Woensdag 17 mei 2017

S’avonds na werk naar huis gereden om te eten en douchen. Hierna naar de haven gereden om te overnachten.

 

Donderdag 18 mei 2017

Vanmorgen om 07.30 vertrokken uit Beulaeke Haven te Wannerperveen richting Giethoorn. Via Steenwijk, Ossenzijl, Linthorst Homansluis, Vierhuizen, Tjeukermeer, Scharsterrijn, Langweer, Sneekermeer, Pr. Magrietkanaal naar een  aanlegsteiger in het Bergumermeer.

Bij Langweer kwamen we nog een andere Kent tegen. Even naast elkaar gevaren en met elkaar gepraat. Het waren mensen uit Oudega die de Kent 31 drie weken geleden hadden gekocht.

In de morgen regen, wind NW3 en 15°C. In de middag half bewolkt met zon wind N3 en 19°C. Vandaag 10 uur gevaren.

 

Vrijdag 19 mei 2017

Vanmorgen om 06.00 vertrokken vanaf het Bergumermeer richting Delfzijl. Over het van Stakenborgh kanaal naar Groningen en het Eemskanaal naar Delfzijl. Hierna door de zeesluis. Bij de zeesluis moesten we een tijdje wachten omdat een zeilboot zich had opgehangen in de sluis aan de preekstoel. Hierna konden we de kleine sluis in en zijn naar de Jachthaven Neptunus gevaren. Even een flinke rondwandeling gemaakt met wat cache’s om de benen te strekken.

 

In de morgen bewolkt wind Z4 en 14°C. In de middag half bewolkt wind W3 en 18°C. In de avond regen. 8 uur gevaren.

 

Zaterdag 20 mei 2017
De diesel tank gevuld en met laagwater 13.00 uur vertrokken uit jachthaven Neptunus met volop zon en wind Z3. Een uur later varen we tussen de havenpieren naar buiten. Op de Dollard was nog niets van de vloedstroom te merken. Op de Eems bij Emden kregen we een vloedstroom van 2 km mee. Het gasten vlaggetje van Duitsland gehesen. Bij het sperwerk in de Eems werd de vloedstroom 3 km. Daarna werd de Eems al snel smaller. Het leek erop dat we in een zandbak aan het varen waren. Het water in de rivier was zo verzadigd van zand dat de diepte meter af en toe niet meer werkte. Bij Sautersiel hadden we 6 km vloedstroom mee. Om 19.00 arriveerden we bij sluis Herbrum. We riepen de sluis aan in het Engels met de marifoon en hoorden dat we een half uur moesten wachten. Geen aanleg plek voor pleziervaart. Toen hebben we de boot aan een dukdalf vastgemaakt. Hierna geschut achter een vrachtschip. We zagen toen dat er bij de gele strepen op het damwandprofiel bolders zaten. Dus voor, midden en achter lijn om 1 bolder. De volgende bolder was wel 20 meter verder. Ging prima (0,8m). Twee kilometer verder op om 20.30 hebben we in een dode rivier arm afgemeerd naast een andere motorboot uit Groningen die aan een mini steigertje lag. Met de mensen van deze boot nog een gezellig babbeltje gemaakt.

In de morgen zon wind Z3 en 16°C. In de middag regenbui en hierna zon wind Z3 en 18°C. 7 uur gevaren.

 

Zondag 21 mei 2017
Vanmorgen om 06.00 uur vertrokken. Na een half uur arriveerden bij de sluis Bollingefarhsluis.
Aangeroepen met de marifoon en na een paar minuten werden we alleen geschut (1.8m). We wisten nu waar de bolders in de damwand moesten zitten. Daarna een uurtje naar de Dorpensluis gevaren. We mochten samen met een vrachtschip schutten. We hadden wel behoorlijk last van zijn schroefwater. Op het Kustenkanaal het vrachtschip ingehaald. Deze mocht niet harder dan 8 km/uur ivm diepgang. Na een lang stuk kanaal Kusten kanaal aangekomen in Oldenburg. Hier een plekje bij Hundsmuhle Marina (bestaande uit 2 ligplekken) ingenomen. Even een flinke wandeling gemaakt in de omgeving.

In de morgen zon wind Z2 en 16°C. In de middag zon wind Z3 en 22°C. 7 uur gevaren.

Maandag 22 mei 2017
Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken. Volop zon 20 °C. Bij de sluis in Oldenburg 2,5 uur moeten wachten. Was niet duidelijk waarom. Na een paar keer aanroepen met de marifoon konden we achter een Nederlands vrachtschip uit Zwolle samen met 2 andere boten naar binnen. Helaas liet het vrachtschip de schroef draaien. Het was niet makkelijk om op de plek te blijven. Nadat we 5,5 meter waren gezakt ging de deur open. Goed vasthouden totdat het vrachtschip de sluis uit was. Bij de spoorbrug in Oldenburg moesten de andere schepen wachten. De brug was kapot. De doorvaart hoogte was 2,45 meter. Het water kwam nog steeds omhoog. Dus alles van dak af en met 2,5 cm ruimte rustig onder de brug doorgevaren. Gelukkig op dat moment geen trein waardoor de brug zou kunnen doorbuigen. Het riviertje de Hunte loopt door een mooi gebied. Niet breed maar wel diep. Hier varen ook kustvaarders doorheen naar Oldenburg. Na 2 uur de stroming mee van 3km. Na 2 uur varen komen we op de Weser bij Elsfleth. Precies op tijd bij het kenteren van het tij varen we Bremerhaven in. Het was een hele ervaring om het riviertje de Geeste op te varen. Veel boten liggen gewoon op het droge. In het midden van dit riviertje is het toch nog tussen de 3 en de 1,4 meter diep. We komen tot de sluis 1 uur voor sluitings tijd. Niemand te bekennen. De boot vastgelegd tussen 2 aanmeerpalen met een ruime lijn voor en achter. We gaan hier 4 meter op en neer. Volgens de borden draait de sluis morgen om 07.00 uur. Dus eten maken en een biertje en een wijntje.
Foto’s worden toegevoegd als we wifi hebben. We moeten het nu doen met de gsm.

In de morgen zon wind ZO2 en 20°C. In de middag zon wind ZZO2 en 22°C. 7 uur gevaren.

 

Dinsdag 23 mei 2017

Vanmorgen om 08.00 door de sluis in de Geeste bij Bremerhaven. De sluis zou om 07.00 uur gaan draaien. Er werd niet open gedaan ondanks dat daar iemand aanwezig was. Dus het telefoon nummer wat op de sluis stond een paar keer gebeld. Geen gehoor. Toen maar het aangegroeide trapje in de sluis muur omhoog geklommen en naar de man gelopen bij de sluis. Toen ik vroeg of de sluis bedient kon worden zij hij ok. Hierna door een mooi gebied gevaren. Rietvelden, graslanden en bossen. Het leek een beetje op de Overijsselse vecht. Aangekomen bij het zelfbediengs sluisje in Bad Bederkesa. Hier in een automaat €8,oo betaald en een kaartje gekregen. Toen ik wegliep en de knop van de sluis bediende vielen de 8 euro’s er ook weer uit. Tja deze maar weer in de zak gestopt. Onze reis voortgezet richting Otterndorf. Bij de sluis door de Elbe dijk was ook geen sluiswachter te bekennen. Er wordt hier geschut tussen 1.5 -4 uur na hoogwater. We waren ruim tussen deze 2 tijden aanwezig. Even rondgekeken en ja daar kwam iemand aan. Het bleek de sluiswachter te zijn. We werden vriendelijk geschut. Na de dijk hebben we aangemeerd in de Seglerhafen Nordseebad Otterndorf.

 

In de morgen zon wind Z3 en 20°C. In de middag  zon  wind NW5 en 22°C. 7 uur gevaren.

Woensdag 24 mei 2017

Vanmorgen om 09.45 naar het weerbericht geluisterd op marifoon kanaal 24. Op dit kanaal werd gewaarschuwd voor veel wind vandaag met uitschieters naar wk7 uit NW. Ook de kleine sluis bij Brunsbuttel is niet in werking. Hierbij wordt de sportvaart met de zeeschepen geschut. Hoe dan ook we konden op dat moment toch nog niet vertrekken omdat we droog waren komen te liggen. Dus besloten om  te blijven liggen. Fietsen uitgepakt en vandaag een bakker bezocht en de omgeving verkent. Mooie omgeving waar goed gefietst kan worden. Morgen weer luisteren naar kanaal 24.

In de morgen zon/bewolkt wind NW5/6 en 13°C. In de middag  zon/bewolkt  wind NW4 en 16°C.

Donderdag 25 mei 2017

Vandaag blijven liggen in Otterndorf. Nog steeds harde wind uit een verkeerde richting. De fietsen gepakt en de omgeving in geweest. Nog een mooie puzzel reeks op de fiets van geocachen gedaan.

 

Zon/bewolkt wind NW5 en 18°C.

Vrijdag 26 mei 2017

Het weer bericht op kanaal 24 was gunstig. De sluis in Brunsbuttel voor de pleziervaart draaide weer voor de kleine scheepvaart. Gewacht dat het water omhoog kwam zodat we niet meer droog lagen. Om 11.00 uur de motor gestart en de geul van de haven naar de Elbe uitgevaren.  Goed sturen want er was behoorlijk dwarsstroom in de geul. Na 1 uur lagen we voor de sluis in Brunsbuttel. We moesten nog even uitwijken voor een tanker van 300 meter lang. Nadat we de sluis hadden aangeroepen kregen we te horen dat we 15 min moesten wachten. Na deze 15 min kregen we  een wit licht. Dat betekende dat in mochten varen. In de sluis met een drijvende zijkant waren we aangemeerd met 6 zeiljachten en wij. Aan de andere zijde lag een groot binnenvaart schip. We zijn het kanaal 40 km opgevaren en hebben aangelegd bij een steiger bij de sluis Gieselaukanaal dat gaat naar de rivier de Eider. Onderweg vele zeeschepen tegengekomen. Ze varen zeer rustig. Lekker in het zonnetje kunnen varen met de stuurautomaat.

 

Zon wind NW3 en 24°C.6 uur gevaren.

Zaterdag 27 mei 2017

Vertrokken om 07.00 uur bij de aanlegplek bij de sluis in Gieselaukanaal. Onderweg nog oponthoud bij een zeeschip van Wagenborg die met motorproblemen bij km paal 54 dwars in het kanaal lag. Nadat de hulpboten het schip met  lijnen aan de wal hadden vast gemaakt mochten we langzaam voorbij varen. Hierna getankt in Rensburg bij een kleine scheepswerf. Vriendelijke mensen. Het heeft wel even geduurd totdat de juiste man ter plekke was om te tanken. Ongeveer 1 uur geduurd om 93 liter te tanken. Verder door een mooi gebied gevaren met graanvelden en kersen boomgaarden. Bij de sluis Holtenau bij Keil 2 uur moeten wachten, De kleine sluis is in reparatie tot 2025. We hebben geschut met een zeer groot zeeschip. De grote sluis bleek gratis te zijn. Geen goede trapjes om naar het kantoor te komen, Ging niet makkelijk om aan te leggen in de sluis doordat de schroef in bedrijf bleef van het grote zeeschip. Samen met 9 andere jachten aangelegd in de sluis. Hoogte verschil 20 cm. Hierna in een zon overgoten Kielerfjord naar de jachthaven van Strande gevaren. Hierna lekker gegeten bij restaurant de Kaiser een mixed gril met groente en frietjes uit een houten kruiwagentje.

 

Zon wind Z3/4 en 24°C. 8,5 uur gevaren.

Zondag 28 mei 2017

Om 05.15 vertrokken van Strande haven. De wind voorspelling in de ochtend Z4 draaiend later in de ochtend naar ZW in de middag W6. Na een mooie reis in het zonnetje aangekomen in de aanloop van de haven Marstal op eiland Aero. Bij het binnenlopen van de haven even een regenbui. In de haven waren bordjes groen en rood. Het plekje wat wij hadden uitgekozen hadden wel enorme lange lijnen nodig. De haven heeft geen vinger steigers maar 2 achter palen. Mooie oude haven met sport en visserij door elkaar. De eerste haven na Delfzijl die weer vrije wifi had. Vriendelijke mensen. Er was een groep mannen die een nieuwe vlaggenmast aan het plaatsen waren. Hierna hadden ze een feestje met veel drank. De wandel schoenen aan op zoek naar een pinautomaat voor wat Deense kronen. Hierna op zoek naar een bakker voor brood en een groente winkel voor wat fruit en tomaten.

Nadat we de inkopen weer bij de boot hadden gebracht de omgeving verkend. Mooi oud stadje.

 

Zon wind Z/ZW4 en 20°C. 6,5 uur gevaren.

Maandag 29 mei 2017

Vanmorgen om 08.30 vertrokken uit de haven van Marstal. Onderweg goed de dieptes op de kaart in de gaten houden. Sommige stukken op dit water zijn maar 60 cm diep. Bij de brug bij Rudkobing op Langeland kregen we 3km stroom mee. Even laten wat waterplanten in de schroef hiermee nam de snelheid snel af. Even gaan stilliggen, de motor in zijn achteruit en weer vooruit en toen kwamen de gele bloemkoolstruiken boven water die in de schroef zaten. Hierna ging het weer op normale snelheid verder. Netjes langs het onderwater rif in het Smorstakke Lob gevaren tot een doorsteek ten hoogte van Lohals. Even laten arriveerden we in de haven van Lohals. Mooie kleine haven met visserij bootjes en pleziervaart. Hier kregen we niet meer het idee dat we de enigste motorboot waren tussen de zeiljachten. Nadat we hadden afgemeerd en met een bakje koffie in het flauwe zonnetje zaten te drinken kwam er een klein bootje binnen met 3 mannen met hengels terug van een dagje vissen. Ze hadden zo te zien een goede vangst. Een mini specie kuip vol met vissen van 30 tot 50 cm. In de namiddag een flinke wandeling gemaakt door vissersdorp, strand en het bos. Onderweg nog een mooie Multi cache uitgepuzzeld. Bij een klein eettentje een plate van de dag genomen. We hebben wel geleerd om te vragen of ze geen zout op de patat doen. Die is namelijk erg zout in Denemarken.

 

Nevel, beetje zon en wolkenvelden eerst W4 later ZW3 en 17°C. 5 uur gevaren.

Dinsdag 30 mei 2017

Vanmorgen om 05.30 vertrokken. Er werd harde wind later op de dag voorspeld. Vandaar vroeg vertrokken. We hadden een oversteek gepland van ruim 53km van Lohals op het eiland Langeland naar Dybvig op het eiland Fejo. De eerste 1,5 uur glad water totaal geen wind. We waren net de scheepvaartroute over aan de oost zijde van Langeland en het zicht werd slecht (mist). Via een app op de telefoon “FindShip”en internet konden we zien of er nog grote schepen bij ons in de buurt kwamen. Dit was niet het geval. De Omo Stalgrund heeft vele ondiepe stukken. Diep genoeg om overheen te varen behalve als hier waterplanten groeien. Dus way points uitgezet over de diepe gedeelten. Een paar uur later begon het hard te regenen met af en toe een klap onweer in de verte. Tussen het eiland Vejro en Rago bij de visfarms kregen we behoorlijk wind, golven en stroom tegen. De snelheid nam af naar 5,5km/uur. Toen we ten westen van het eilandje Skalo voeren stopte de regen. De wind nam af en de zon kwam te voorschijn. We hadden alleen de stroom nog tegen. Snelheid ging al weer wat omhoog naar 7,5km/uur. Eenmaal de zuidelijkste punt ruim gerond van Fejo kwamen we snel aan in het haventje Dybvig. Klein en mooi haventje met goede faciliteiten. Fietsen uitgepakt en eerst maar eens gekeken of we een baker konden vinden. We vonden de enige winkel op het eiland. Ze verkopen hier van alles van brood tot potgrond.

Windstil, mist, regen zon, nevel, beetje zon eerst W0 later ZO4 en 18°C. 6,5 uur gevaren.

Woensdag 31 mei 2017

 Vandaag een havendag. Harde wind met uitschieters naar W7. Van morgen eerst naar het enigste winkel op het eiland. Alle brood gekocht wat ze hadden. 2 harde bolletjes, 3 vierkante harde broodjes en 2 koffie broodjes. Meer was er niet. Gisteren hadden we een ijsje gekocht er was niet veel keus. Het bleek een ijsje te zijn met een dropsmaak. De broodjes smaakten goed. Hierna de fietsen gepakt om de 6 geocaches te doen die op het hele eiland liggen.  Een weg van wel 2 km lang niet te hoeven trappen. We moesten af en toe bij remmen zo snel ging het met de wind in de rug. Terugweg hebben we moeten lopen. We konden niet tegen de wind in komen. Op 1 weg waren er in de knotwilgen allemaal teddyberen en knuffels geplaatst. Leuk om te zien. We hebben ongeveer 15km gefietst met harde wind maar wel met zonneschijn. Dus alle wegen bereden die het eiland rijk is. Waar we even aan moesten wennen is dat iedereen op het eiland auto, fiets of lopend zwaait. 

Zon  W6/7 en 17°C. 0 uur gevaren.

Donderdag 1 juni 2017

 

Van morgen om 10.00 vertrokken uit de haven Dybvig op het eiland Fejo. De wind was inmiddels afgenomen en was tussen de WNW4-5. Aangezien dat er nog behoorlijk wat golven waren onze wasmachine (rond tonnetje met rode schroefdeksel) gevuld met water, zeep en was en achter in de bak gezet. Op een gegeven moment kregen we aardig hoge golven toen we achter het eiland Femo vandaan kwamen. In de keukenkastjes stond niets meer rechtop. Koelkast deur vastgezet zodat deze ook dicht bleef. Later na de ondiepte draaiden we bij waardoor de golven schuin van achteren kwamen en toen ging het prima. Onder de brug door bij Vordingborg en daarna met een grote boog naar de haven. Aangemeerd aan een steiger met groen bordje. Betalen met een automaat. Hierna het stadje en de burcht verkent en wezen eten bij de Italiaan.

 

Zon  WNW4-5  en 17°C. 5 uur gevaren.

 

Vrijdag 2 juni 2017

 Om 09.15 vertrokken uit de haven van Vordingsbord. Onderweg de haven van Kalvehave aangedaan om te tanken. Hier is een diesel zelfbediening station. Ook het winkeltje in de haven bezocht om wat levensmiddelen te kopen. Na ongeveer 4km aan de bosrand het anker laten zakken en heerlijk in het zonnetje gezeten. Ook een  rondje boot gezwommen. Het water is nog maar 16°. Om 15.30 anker omhoog en onze reis voorgezet naar het kleine autoloze eiland Nyord. Aangemeerd in een piep klein haventje. De wandel schoenen aan en het eiland rond gelopen. Nog een paar leuke geocaches op mooie punten bezocht. Enigste nadeel op dit mooie eiland is de talloze muggen met grote prikkers.

 

Zon  WNW3/2  en 22°C. 3 uur gevaren.

Zaterdag 3 juni 2017

Om  07.15 vertrokken uit de haven van Nyord. Het weerbericht was vandaag beter dan dat het gisteren was  verspeld.  Na een uur varen zagen we een zeiljacht van verre  op een plek waarvan we dachten dat kan niet (1,5m diep volgens kaart)en niet met de neus in de wind.) En inderdaad toen we wat dichter bij kwamen stonden ze te zwaaien op N55 04.031 E012 09.363. Rustig erheen gevaren en een drijflijn met de ankerballetje klaar gelegd.  Het bleek dat het Deense zeiljacht gisteravond was vastgelopen en daar de hele nacht hebben gewacht totdat er iemand langs kwam varen. Onze lijn werd vastgemaakt en we hebben het jacht met moeite losgekregen. Dit omdat er nog aardig wat wind stond die ons wegdrukte. Uiteindelijk bleek dat ze ook wat in de schroef hadden waardoor ze niet op eigen kracht verder konden. Het jacht naar een breder stukje gesleept zodat ze zeilend verder konden in tegenover gestelde richting van ons. Dit heeft ons een uurtje bezig gehouden. Hierna onze reis voortgezet naar Rodvig. Aankomst in de haven van Rodvig 12.00 uur. Mooie haven met veel weekenders.  Hierna de wandelschoenen aangetrokken en naar het Stevns Klif gelopen langs een pad aan de rand. De krijtrotsen staan op de lijst van UNESCO. Mooi ver gezichten.

 

Zon  OZO3  en 18°C. 5 uur gevaren waarvan 1 uur los slepen zeiljacht.

Zondag 4 juni 2017

Om 06.30 uur weggevaren uit Rodvig Denemarken richting Gislovslage Zweden; afstand 57km. Bij het verlaten van de haven stonden er redelijke golven. De wind was O3-4 golfhoogte 1m. De eerste uren als een steigerend paard recht tegen de golven in gevaren. Na 3.5 uur netjes buiten de zeeschepen rotonde met de Falsterborev langs gevaren. Hier de 2 verkeersscheidingsstelsels van elk 5 km breed overgestoken. Er waren een paar zeeschepen op afstand. Na 4 uur werd de wind een stuk minder hierdoor ook de golven. Om 13.00 liepen we de haven van Gislovslage binnen. En nog steeds regen en koud 10°. Nadat het stopte met regenen kwam de zon uit. Hierna de en rondje gelopen.

Regen O3 en 10°C. 6,5 uur gevaren

Maandag 5 juni 2017

Om 08.00 vertrokken uit Gislovslage richting Ystad. W3-4 golfhoogte 0,8m. Doordat we de wind achter hadden was het een  zeer comfortabele reis. De zee ruikt een beetje naar een papier fabriek. Er liggen aan de wal bergen met rottende zeeplanten. 12.00 arriveerde we in Ystad haven. Mooie haven. Hierna de stad in geweest en het huis van Wallander bekeken. En op de terug weg brood gekocht. Morgen is het een nationale feestdag in Zweden.

Zon W3-4  en 17°C. 5 uur gevaren.

Dinsdag 6 juni 2017

 Vandaag in Ystad gebleven. Het was een nationale feestdag van Zweden. We hebben de festiviteiten op het marktplein aanschouwd. We vonden de opkomst van de Zweden magertjes. Er waren meer toeristen dan locals. Hier nog lekkere broodjes gegeten. Hierna de puzzel cache geocachen van Wallander opgelost. We moesten alle belangrijke plekken van Wallander bezoeken in de stad en vragen beantwoorden. Als alle vragen beantwoordt waren konden we het kistje met het logboek vinden. Is gelukt.

 Zon ZO4-5  en 20°C. 0 uur gevaren.

Woensdag 7 juni 2017

Vandaag in Ystad gebleven. Regen windkracht W5 en later Z7. Er waren maar weinig boten die vertrokken uit de haven. Later toen de zon te voorschijn kwam Ystad in geweest en een auto voor donderdag, vrijdag en zaterdag gehuurd bij Hertz. Morgen richting het noorden. Een hotelletje geregeld onderweg. Want de eerst komende dagen nog harde wind. Vanavond kwam er een Pools zeilbootje van 6m met een 4pk motor binnen. Het was een oude man alleen. Er stond een wind van Z7. Gauw even geholpen met aanleggen. Daar was hij wel blij mee.  Hij kwam van het eiland Bornholm af (72km).

De Deense en Zweedse schippers helpen andere niet met het aanleggen. Je ziet de Duitsers, Belgen en Nederlanders dat wel doen.

Regen/Zon  W5 Later Z7  en 18°C. 0 uur gevaren

Donderdag 8 juni 2017

 07.00 uur ontbijt en daarna de vouwfietsen  uitgepakt. De huurauto bij Hertz opgehaald (Volvo V60 diesel). Fietsen geladen in de auto. Toen hebben wij bij de boot de nodige spullen opgehaald en onze reis per auto naar het noorden ingezet. Onderweg was er veel regen. Om 15.00 uur waren we bij de sluizen van Berg. 7 sluizen op een rij. We hadden geluk dat er op dat moment net geschut werd. Dit was de eerste keer weer in 1 week. Er moeten namelijk genoeg boten zijn voor een schutting. Oorspronkelijk was het de bedoeling om hier ook door heen te gaan. Het is van Ystad naar de eerste sluis 550 km en je weet niet wanneer de sluis exact draait. Als de sluis draait duurt het 5 dagen om het hele traject van 64 sluizen te varen. Ik heb gevraagd wat het zou kosten voor onze Kent om hier doorheen te varen. Dit komt op €950,- Hierin zitten wel aanlegplekken en douches onderweg. We hebben wel gezien dat je eigenlijk met minimaal 3 mensen moet zijn:  2 aan de kant met voor en achter lijn en 1 in de boot om te manoeuvreren. Paar mooie foto’s kunnen maken. Hierna gereden naar ons hotel dichtbij Linkoping.

Regen en 15°C. 418 km met auto gereden.

Vrijdag 9 juni 2017

Na het ontbijt gingen wij richting het Gota kanaal. Het weer was een stuk beter. Bij de sluizen in Motala werden nog twee boten geschut. We waren net op tijd om dit te zien. Van Motala naar Berg gereden. Bij Berg de fietsen uit de auto gehaald en de hele dag langs het kanaal op een mooi gravelpad gereden. Onderweg nog een paar geocache’s gedaan. Het enigste wat we nog onderweg hebben zien varen was een rondvaartboot. Mooi fietstochtje. Aan het eind van de middag terug naar ons hotel. Douchen en hierna de stad in geweest en gegeten bij de Pizza Hut.

Bewolkt en 18°C. 44km met fiets en 152km met auto gereden.

Zaterdag 10 juni 2017

Na het ontbijt richting Simreshamn gereden. In Simreshamn het stadje bekeken. Hierna door de binnenlanden naar Ales Stenar (opstelling van stenen op een hoogte uit een ver verleden).

Helaas konden we nergens parkeren. Het stadje was ingenomen door een zeer grote motorfiets bijeenkomst. Terug naar de boot gereden en spullen overgeladen. Auto terug gebracht en met de fiets weer terug gefietst naar de haven.

Bewolkt/zon  en 19°C. 490km met auto gereden.

 

Zondag 11 juni 2017

We hebben besloten om niet verder richting het oosten/noorden te varen. De weersvoorspellingen zijn dat de wind de komende 4 weken  krachtig blijft en ook nog vanuit het westen blijft komen . De wind speelt ook een rol voor de terug weg.

Vanuit Ystad naar Skare haven gevaren. Klein vissershaven met 4 vissersboten, 4 zeiljachten en 3 motorboten. Er waren 2 plekken waar wij konden gaan liggen. De andere plekken zijn voor boten die niet breder zijn dan 2,5 meter. De havenmeester moest eerst zijn handpin automaat opladen. Hij had nog geen passanten gehad dit jaar. We hadden de wasmachine gevuld voor onderweg dus bij aankomst spoelen en ophangen. Heerlijk zonnetje vanmiddag.

Zon  W3  en 20°C. 5 uur gevaren

Maandag 12 juni 2017

We blijven vandaag in de haven van Skare. De weersverwachting is veel wind. Dat bleek achteraf ook. Westen wind 6 en later op de dag 7 met uitschieters naar 8. Wandelschoenen aan en de omgeving bekeken. Fietsen zat er niet in met deze wind. Nog wat leuke puzzel geocaches gedaan dank zij Google vertaal. Mooie omgeving met veel graanvelden.

Zon/wolken 19 graden en heel veel wind. 0 uur gevaren.

 

Waypoint op SOS paal weergegeven in Sweref 99 TM

 

Dinsdag 13 juni 2017

We blijven vandaag in de haven van Skare. De weersverwachting is nog steeds veel wind. Flinke wandeling gemaakt. Hierna de bezigheden in de haven bekeken. Vissersmannen waren bezig met hun netten. Van 1 boot werd de houten zijkant vernieuwd. Bij de ingang van de haven wordt een stuk damwand vernieuwd. Hiervoor moest het aanloop licht toren tijdelijk verwijderd worden. Na het terug plaatsen kwam iemand (rijkswaterstaat Zweden) om te controleren of deze juist was terug geplaatst. Dit ivm de rotspartijen aan de kust.

Zon/wolken 19 graden W6-7. 0 uur gevaren.

 

 

Woensdag 14 juni 2017

Om 10.00 uur uit de haven van Skare vertrokken richting Denemarken. De weersverwachting is NW3-4. Toen we onder de kust van Zweden vandaan kwamen kregen we hoge golven omdat het gisteren W6-7 was. Af en toe werd het anker gespoeld. Alleen het raampje in de wc was niet dicht. Hier kwam aardig wat buiswater naar binnen bleek later. Bij het zuidelijkste puntje van zeeschepen rotonde waren de schuimkoppen van de golven weg en hadden we de ruitenwissers ook niet meer nodig. De wind werd minder en de golven lager. Wanneer we net de scheepvaart route naar het zuiden over waren kwamen we drijvende waterplanten tegen. Ongeveer 50 meter breed en zover je kon kijken naar beide kanten. Toen wij hierdoor heen waren liepen we nog maar 3 km. Er kwam een gillend geluid uit het motor ruim. Het bleek de keerbak te zijn. Motor werd warm dus gauw in zijn vrij. Er zaten zoveel water planten in de schroef dat de voortstuwing de schroef niet meer rond kreeg. Dus een tikje vooruit en weer achteruit. Na een tijdje konden we weer varen niet harder dan 6 km per uur. Het water in de Oostzee is 14 graden. Dus overboord en op volle zee is geen doen. Onder de kust van Denemarken waren de golven nog maar 30 cm. De boot ging steeds harder lopen naar uiteindelijk 8 km/uur. Haven Rodvig in Denemarken binnengevaren. Hier in de box nog wat voor en achteruit. Toen er geen planten meer tevoorschijn kwamen de motor uitgezet. Hierna naar de supermarkt voor boodschappen en daarna een restaurantje bezocht.

Zon 19 graden NW3-4. 6 uur gevaren.

 

Donderdag 15 juni 2017

Gisteravond kwam er een Deense man naar ons toe en vroeg of we de boot niet wilden verkopen. We hebben hem verteld helaas. We hebben al vaker onderweg opmerkingen gekregen over onze boot dat ze die stoer en mooi vinden.

Om 07.15 uur vertrokken uit Rodvig. Het zonnetje scheen en het was al aardig warm. Geen wind te bekennen. Over het gladde water naar de beboste  kust van een schiereiland van Praesto Fjord gevaren. Hier het anker uitgegooid. Het was hier zo stil dat je dacht alleen op de wereld te zijn. Het water is zeer helder. Je ziet het anker op 5 meter diepte gewoon liggen. Jan het surfpak aan (water was terplekke 15 graden) voor een schroefcontrole op water planten. De laatste stukjes waterplanten verwijderd. Hierna de waterlijn gepoetst. Verder de dag hier doorgebracht. Aan het eind van de middag door een nauwe geul het Praesto Fjord ingevaren naar de haven Praesto. Mooie haven. Wat ons opvalt is dat de ligplaatsen overal smaller zijn dan bij ons. We kunnen net tussen de achterste palen door varen. Voordeel van deze ronde kunststof palen is dat ze draaien. Dus als het te krap is draaien de 2 palen netjes op de rubberen stootrand mee. Men heeft hier ook bijna nergens vinger steigers.

Zon 22 graden Geen wind. 4 uur gevaren.

Vrijdag 16 juni 2017

Vanochtend de fietsen te voorschijn gehaald. Vandaag rond het Praesto fjord gefietst. Het was mooi zonnig weer, heuvelachtig gebied met een strak windje. Onderweg aan het strand zagen we op verschillende plekken boten op de kop liggen met een opening aan de zijkant met binnen in een vlonder. Buiten staan er wat stoelen met een vuurplaats. Het blijken overnachtings plekken te zijn voor wandelaars en fietsers. Leuk idee! Onderweg nog wat leuke geocaches gedaan. Mooi gebied. In de bos kwamen we nog een ree tegen. Op de terugweg even bij de supermarkt langs en daarna terug naar de boot. Fietsen weer in de boot gepakt.

Zon/wolken 21 graden W6 en 40 km gefietst.

 

Zaterdag 17 juni 2017

Om 10.15 uur uit de haven van Praesto vertrokken nadat we de was daar hadden gedaan. Het beloofd een mooie warme zonnige dag te worden. Anker plekje gezocht voor het strand van het schiereiland van Praesto Fjord. Wel even uitkijken voor rotspartijen onder het water. Deze worden beter aangegeven op de Garmin kaarten dan op de Navionics kaarten. Hier de dag aangenaam doorgebracht. Aankomende nacht blijven we hier ook voor anker ligging.

Zon 24 graden W1-3. 1,5 uur gevaren.

 

Zondag 18 juni 2017

Afgelopen nacht voor anker gelegen aan het strand van het schiereiland van Praesto fjord. Een nacht zonder wind en een sterren hemel. Om 08.30 uur vertrokken naar het haven stadje Stege. Tegen een uur of tien kwam de wind terug uit westelijke richting. Ten noorden van het eiland Nyord liggen rotsen in het water. Op deze rotsen lagen allemaal zeehonden. Het waren beste dikkerds. Op de kaart worden deze rotsen “Saelstenen” Zeehonden rotsen genoemd. Na een slingerende mooie route over het water aangekomen in de haven Stege. Ook weer een mooie haven. Ook hier waren we weer te breed voor de achter palen. Dus wat extra gas gegeven en de kunststof ronde paal draaide weer netjes mee. Geen zin om met dit warme weer eten te koken dus een restaurantje opgezocht op een soort marktplein. Lekker buiten gezeten.

Zon 24 graden W3 en 5,5 uur gevaren.

Maandag 19 juni 2017.

Om 07.30 uur weggevaren uit de haven van Stege. Een slingerende route over het water ivm de diepte. Het was een warme zonnige dag zonder wind. Onderweg Kalvehavn aangedaan om te tanken en bootschappen te doen. Hierna onze reis voortgezet. In de Ulvsund kregen we een stroom van 4 km tegen. In het Vesterskov flak door een diepe smalle geul gevaren met aan beide zijden een plaat onder water van 60 cm. Dit durfden we wel aan omdat het zeer rustig weer was. Om 14.30 uur gingen we de haven van Femo binnen. Hierna nog een stuk gelopen op het eiland. Op het eiland zijn we in een paar uur tijd maar 1 auto tegengekomen.

Zon 24 graden W1 en 6,5 uur gevaren.

Dinsdag 20 juni 2017.

Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken richting eiland Omo. De wind was NW5. Zoals altijd al een alternatieve bestemming uitgezocht als het tegen zit. We moesten er recht tegen in. Het eerste stukje ging goed maar toen we eenmaal op open zee kwamen waren de golven dusdanig hoog en kort dat de boot behoorlijk klappen maakte op de golven. Omgedraaid en naar het eiland Asko gevaren. Met de wind schuin van achteren werd het een plezierige tocht. Wat we vreemd vonden is dat er geen boten in de haven lagen. Alleen wat kleine roeibootjes. Het bleek dat er gebaggerd werd. Gelukkig hadden we aangelegd waar reeds gebaggerd was. Dus we mochten blijven. Het is een haven met goede voorzieningen. Je kon zelfs gebruik maken van de keuken. Fietsen uitgepakt en het mooie bijna autoloze eiland bezocht.

Zon 20 graden NW5 en 2 uur gevaren.

 

Woensdag 21 juni 2017

Vandaag het eiland Asko en Lilleo rondgefietst tussen de graanvelden en fruitboomgaarden. De hele dag maar 2 auto’s en 1 fietser tegen gekomen. Zeer rustige eilanden.

Zon/bewolkt 18 graden NW3 25 km gefietst.

 

Donderdag 22 juni 2017

De baggerboot gaat om 06.00 uur weer aan het werk in de ingang van de haven. Dus vanmorgen vroeg om 05.45 uur vertrokken vanaf het eiland Asko. Rustig weer met zon en weinig wind in het Smaland vaarwater. In de Grote Belt wakkerde de wind aan tijdens een onweersbui. Er was druk zeevaart verkeer. Dus goed uitkijken bij het oversteken van de zeeschepen scheepvaartweg H en T. Om het noordpuntje van Langeland gevaren en het lange rif ter hoogte van Lohals op een dieper stukje overgestoken richting Lundeborg. Hier hadden we vreemde golven. De golven liepen tegen de wind in. Snel alle losse spullen (laptop, foto toestel en boeken) snel onder het matras van het bed gestopt zodat het niet gelanceerd werden. Al slingerend kwamen we om 12.45 uur de haven van Lundeborg binnen. Even een regenbui en hierna was het lekker zonnig en het werd ook nog windstil. Een gezellige haven met veel bedrijvigheid en restaurantjes. Er wordt een vakwerk pakhuis gerestaureerd. Gegeten op een terrasje met een Deense menu kaart. Gisteren was het de langste dag en morgen zijn er de midzomerfeesten in Denemarken.

Zon/regen 20 graden NW1 - ZW3 en 7 uur gevaren.

Vrijdag 23 juni 2017

Vandaag in Lundeborg gebleven. Vanmorgen een wandeling gemaakt langs het strand. Op het strand waren ze een brandstapel aan het maken met een heks erop. Dit wordt vanavond om 21.15 uur in de brand gestoken om het midzomerfeest te vieren.

Verder het diesel voorfilter gecontroleerd op vervuiling. Dit om te kijken dat er geen vuil uit de tank is gekomen tijdens golfslag. Dit zag er goed uit.

Vanavond een restaurant opgezocht voor Jan zijn verjaardag en naar het strand voor de midzomerfestiviteiten.

Om 21.00 uur werd er een toespraak gehouden door een inwoner van Lundeborg en daarna werd het midsommervisen lied gezongen van de Deense dichter Holger Drachmann. Hierna werd het vuur ontstoken. Het hele dorpje was aanwezig.

Bewolkt af en toe zon en in de avond wat regen 18 graden.

Zaterdag 24 juni 2017

Viel mij vanmorgen op dat Kaye na het kijken naar Windfinder het bloemetje van tafel in het keukenkastje zetje. Volgens mij betekend dit dat we onderweg weer gaan hobbelen. De voorspelling was W5-6. En de golven van het ZW. Om 07.45 uur vertrokken richting Troense. We zijn dicht onder de kust blijven varen. Hierdoor totaal geen last van de golfslag. Onderweg maakte de boot ineens een scherpe draai. Het bleek een ondergrondse kabel te zijn die invloed had op het kompas van de stuurautomaat. Toen we om het hoekje van Thuro kwamen kregen we golfslag. Om 10.00 uur voeren we de haven van Troense binnen. Langszij aan de steiger aangelegd. In de middag heeft het nog even hard gewaaid W7. We liggen zelfs in de haven te hobbelen. Leuke haven met veel bedrijvigheid en in een zeer mooie omgeving. Hier zijn ze voorbereidingen aan het treffen voor de wereld Star World Championship 2017 zeilwedstrijd met 100 zeilboten uit 20 landen. Een wandeling gemaakt in het dorp met zeer veel vakwerkhuizen. Prachtig dorp met 1 apart mini winkeltje. Doet mij denken aan Jacoba van Lit vroeger uit Twello. Een winkeltje met allemaal laatjes. Het enigste wat anders was is de pinautomaat. De havenmeester sprak Nederlands met ons. Hij had vroeger een Nederlandse vriendin. Hij was inmiddels 85 jaar.

Zon/wolken 19 graden wind W5-7 en 2.5 uur gevaren.

Zondag 25 juni 2017

Vanmorgen tijdens het ontbijt zagen we verschillende groepen tuimelaars of bruinvissen voorbij zwemmen. Ze zwemmen als een dolfijn. Ze hadden een lengte van 120 – 150 cm.  

Er stond vandaag een rondje fietsen op Tasinge eiland op de planning. De fietsen tevoorschijn gehaald en om 11.00 uur vertrokken. Onderweg wat geocache’s gedaan. En ook nog een ijsje gekocht. Je had keuze uit klein, midden en groot. Wij gingen voor de midden type. Tjonge wat een hap was dat. Onderweg nog een oude eik achter het kasteel tegen gekomen die geplant is in het jaar 1600 door de kasteel heer. Omtrek eik 750cm. Aan het eind van de middag in Vindeby wat boodschappen gehaald bij de supermarkt. Hierna geld gepind en wat gegeten. Om 18.30 uur waren we weer bij de boot. Fietsen weer onder de binnen bank geplaatst.

Zon 20 graden 34km gefietst.

Maandag 26 juni 2017

Vanmorgen om 05.45 uur vertrokken uit Troense. We moesten om die tijd weg vanwege het kenteren van het tij. Om 07.00 uur op 26 juni 2017 veranderd de stroomrichting in de nauwe doorgang van Svendborg van west naar oost. Aangezien we richting west gingen varen is 3 knots stroom tegen niet wenselijk. Toen we de Svendborg Sund uitkwamen hadden we behoorlijke rollers tegen met W5. We hebben besloten om naar het eiland Skaro te varen. Klein haventje. Uiteindelijk lagen we vandaag met 12 passanten in de haven. Wij zijn de enigste motorboot tussen de zeiljachten. Er werd druk gevist door kinderen en opa’s op krabben. Ze gebruikten een stukje touw met een wasknijper met hierin een stukje ham of spek. Dit lieten ze in het water zakken. De krab pakte het vlees en werd snel naar boven gehaald. Met gebruik van een schepnet werden de krabben opgevangen. De speeltuin werd ook druk bezocht. Wat dat betreft hebben ze het netjes voor elkaar op dit kleine eiland. Een rondwandeling 6,4 km om het kleine eiland gemaakt. Dit eiland staat er om bekend dat ze het enigste driehoekige voetbalveld ter wereld hebben.

Zon 20 graden 2 uur gevaren en 6,4 km gelopen.

Dinsdag 27 juni 2017

Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken uit Skaro. Prachtig mooi weer met weinig wind. Tussen de eilanden Svelmo, Avernako, Lyo, Bjomo en om de punt bij vuurtoren Helnaes naar het haventje Agernaes. Na 5,5 uur varen gingen we het haventje binnen. Zo te horen waren we niet welkom. Een tierende visser op zijn boot die wees dat we weer moesten vertrekken. Toch aangelegd. Er was geen havenmeester ter plekke wel stond zijn telefoon nummer op een bordje. Hierna kwamen we nog 2 sacherijnige mensen tegen. Dus we zijn maar weer vertrokken. Waarschijnlijk wilden ze geen passanten. Onderweg nog bruinvissen gezien. Daarna gevaren naar Bago. Mooi klein haventje op een klein eiland. Een eettentje opgezocht voor een hapje en een drankje. In de haven hadden ze een krab renbaan. Daar konden de kinderen hun gevangen krabben tegen elkaar laten racen.

Zon 22 graden 7,5 uur gevaren geen wind.

Woensdag 28 juni 2017

Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken van Bago en tussen een paar onbewoonde eilandjes doorgevaren richting Haderslev Fjord. Het is een 10 km lange fjord dat gaat naar de oude stad Haderslev. Mooie tocht gemaakt door dit slingerende fjord met beboste heuvels en graanvelden. Hier en daar lagen boten voor anker. Net voor de brug in Haderslev de tank met diesel gevuld. Aanlegplek opgezocht. Viel niet mee om aan te leggen. De steiger stak maar 15 cm boven het water uit. De lijnen gleden van de palen af. De Denen in een zeilboot 2 plekken verder op zaten te kijken hoe dat ging. Denen helpen nooit om even een lijntje aan te pakken en dat doen ze onderling ook niet. Ze kijken zo van als jij wil aanleggen moet je dat maar doen. Op deze plek was een trap geen overbodige luxe om van de boot af te komen. Het water was zo hoog omdat met oosten wind het water in de fjord wordt opgestuwd. Hierna de mooie oude stad in geweest en wat geocache’s gedaan. Nog even gekeken bij de klimtoren en het indoor skateboard gebouw.

Zon/bewolkt 21 graden 2 uur gevaren O4.

Donderdag 29 juni 2017

De havenmeester is de hele avond gisteren bezig geweest om de aanleglijnen van verschillende boten te verlengen. Vannacht hebben we de lijnen nog wat langer gemaakt. Het water kwam hoger en hoger. Op een gegeven moment was de steiger niet meer zichtbaar. Deze was onder water verdwenen. Ook stonden de geparkeerde auto’s bij de haven met de wielen in het water. Zelfs onze trap kwam een paar treden te kort. In de ochtend was de steiger inmiddels weer 10 cm boven water.

Boodschappen gedaan in Haderslev. Er is een grote supermarkt vlakbij de haven. Eerst de lijnen wat losser om de palen gelegd. Toen de trap weer op het dak geplaatst. Vertrokken om 10.30 uur door de Harderslev fjord richting zee. Regen en nog eens regen onderweg. Het anker uitgegooid net in de opening van het fjord achter een landtong. Voor het eerst sinds een paar dagen weer koken aan boord. Kaye duikt in haar E-reader en Jan op de laptop met een muziekje aan. Af en toe zien we wat boten langs varen. De mensen in hun zeilpakken.

Regen 19 graden 1.5 uur gevaren geen wind.

Vrijdag 30 juni 2017

Vanmorgen tijdens het ontbijt op onze ankerplek (N55 17.155 E9 39.920) zagen we regelmatig bruinvissen om de boot zwemmen. Geprobeerd ze op de foto te zetten maat het viel niet mee. Uiteindelijk 1 vin kunnen fotograferen.  Vandaag regen en nog veel meer regen. Het anker om 11.00 uur omhoog gehaald en richting het eiland Aaro gevaren. Het was niet druk in het kleine haventje. Met de neus in de wind aangelegd zodat het niet binnen regent met de deur op het haakje. Het is de hele dag niet droog geweest.

Regen 15 graden 1 uur gevaren N3.

Zaterdag 1 juli 2017

Vanmorgen na het ontbijt de wandelschoenen aangetrokken en het eiland Aaro verkend. Het was prachtig zonnig weer. Hierna de tank gevuld met water en om 10.30 uur vertrokken richting Gunner Baai. We hadden de wind in de rug N3-4. Toen we de punt Sonderballo Hoved hadden gerond kwamen wij in de luwte van een hoogte met een bos erop. Het anker laten zakken. Heerlijk weer 23 graden en zon. Rondje boot gezwommen en de water planten (op schoenveters lijkende draden van 1 meter lang) uit de schroef gehaald. Tegen de avond zijn we gevaren naar het schiereiland Kalvo. In een baai aan de noordkant tegen de bosrand  het anker uitgegooid. We lagen als enigste motorboot tussen 4 zeiljachten. Prachtig plekje. Dan kunnen we morgenvroeg even een duikje nemen voordat we verder gaan.

Zon 23 graden 3 uur gevaren N3-4.

Zondag 2 juli 2017

Vanmorgen het anker omhoog getrokken om 09.00 uur. Langs de kust naar Aabenraa gevaren. Eerst was er weinig wind W3. Net een paar km voor Aabenraa werd het W5. Dus aanleggen met een stevig windje in een niet beschutte jachthaven met wind van opzij was een uitdaging. Uiteindelijk erin geslaagd met hulp van iemand op de steiger. De steiger was laag dus we moesten eerst de trap aan de voorkant plaatsen om van de boot af te komen. We hadden nog even een fanfare in de haven. Gisteren was er een taptoe in de stad. Vandaag boodschappen en de was gedaan. Wandeling in de stad gemaakt en lasanga bij de Italiaan gegeten.

Bewolkt/zon 17 graden 2,5 uur gevaren W3-5.

Maandag 3 juli 2017

Na wat vers gebakken broodjes uit de winkel te hebben gegeten vertrokken uit de haven Aabenraa met wind W4 in de rug en zon tegen. We zijn het meer Dyvig met een nauwe toegang op het eiland Als binnen gevaren. Aangelegd in de mooie jachthaven met een prachtig hotel in de plaats Dyvigbro. Op het moment van aanleggen een giga bui met onweer. We dachten op tijd te zijn maar helaas toch nat geworden. Aan het eind van de middag kwam de zon te voorschijn. Een mooie wandeling gemaakt rond een meer met heuvels en bossen.

Buiig weer zon/regen 19 graden 2,5 uur gevaren W4.

Dinsdag 4 juli 2017

De broodjes die we de vorige avond bij de havenmeester hadden besteld werden om 07.00 uur afgeleverd bij de boot. Na het ontbijt vertrokken met de fiets en een fietstocht gemaakt. Het was mooi zonnig weer met weinig wind. Op de westpunt hadden we een mooi uitzicht. Later het slot Nordborg bekeken aan de buiten kant. Je kon zien dat de Deense vakantie ook was begonnen de tafels in de haven waren avonds allemaal bezet met veel barbecue mensen. De kinderen vermakten zich op de water glijbaan. De meeste hadden een korte mouwen wetsuit aan. Het water is 15 graden. Anderen waren krabben aan het vangen voor de krabben race tafel. Een gezellige haven.

Zon 20 graden W3 en 35km gefietst

Woensdag 5 juli 2017

Om 09.15 vertrokken richting Sonderborg. In de nauwe doorgang konden we gebruik maken van de stroming. Een mooie vaartocht langs de oude stad en de oude burcht. De brug konden wij ruim onderdoor. Onderweg kwamen er nog 2 marine boten van Denemarken tegen. In de middag in de luwte van een klif van de Flensburg fjord voor anker gelegen. Hierna na Egernsund gevaren. Boodschappen gedaan en een restaurant bezocht om de Deense kronen op te maken.

Zon 21 graden W3 en 5 uur gevaren

Donderdag 6 juli 2017

09.15 uur vertrokken uit Egernsund. Mooi zonnig weer en totaal geen wind. Onderweg kwamen we 3 stoomschepen tegen die naar Flensburg gingen voor de stoomboot dagen. Eerst dachten we dat er een schip in de verte in brand stond. Toen die dichter bij kwam bleek het een stoomschip te zijn. Onderweg nog diverse malen bruinvissen gezien. Na 5 uur de Schleimunde binnengevaren. Schleimunde is de ingang van Duitsland langste fjord (42km). In een uitham bij Maasholm het anker laten zakken tussen 13 zeilschepen. Het lijkt wel of wij de enigste motorboot met een anker zijn! Het water is hier 20 graden. Heerlijk om in te zwemmen.

Zon 22 graden geen wind 6 uur gevaren.

Vrijdag 7 juli 2017

Vandaag op onze ankerplek blijven hangen. Een luie dag en zwemdag van gemaakt. Wat schoonmaak acties verricht. We waren niet de enige die bleven op hun ankerplek.

In de vroege ochtend eerst regen daarna zon 22 graden geen wind.

Zaterdag 8 juli 2017

In de nacht werden we gewekt door de ankerwacht op de navigatie. Het bleek dat de wind was gedraaid en we hadden meer dan de ingestelde 15 meter op de navigatie verplaatst. Een extra anker erbij uitgegooid om het slingeren achter het anker tegen te gaan. Hierna de ingestelde waarde van de ankerwacht op 25 meter gezet. Er was voldoende ruimte tussen de andere ankeraars dat 25 meter geen probleem was. In de ocgtend nog een rondje boot gezwommen en toen vertrokken richting Schleswig. Het was een mooie tocht over de Schlei. Wel hadden we wind en stroom tegen. In de gemeente haven van Schleswig aangelegd en een flinke wandeling in de mooie oude stad gemaakt.

Zon 23 graden W4 en 5 uur gevaren.

Zondag 9 juli 2017

Van Schleswig naar Kappeln gevaren. Was prachtig zonnig weer. Aangelegd aan de boulevard. Een levendig plekje. De fietsen uitgepakt en een prachtig rondje gefietst. Onze tocht ging over fietspaden langs het water en door de bossen. Overgestoken met een veerpont in Arnis en langs de andere kant weer terug naar de brug in Kappeln. Op de brug nog een foto gemaakt van de enigste overgebleven heringszaun. Dit is een constructie van houten palen met vlechtwerk waar scholen haring mee werd en nog steeds wordt gevangen. In de avond nog een Grieks restaurant bezocht.

Zon 22 graden, O2, 4 uur gevaren en 26km gefietst

Maandag 10 juli 2017

Van Kappeln naar Schliemunde gevaren. Schliemunde is een vluchthaven aan het einde van de Schlei. Het is een schiereiland. Je kunt niet van dit schiereiland af omdat het een natuur park is. Er is een klein strandje met een BB plek. Zo te zien een gelieft plekje voor zeilers. Het haven geld moet je in een envelop doen en in een brievenbus gooien. Aan het puntje staat de vuurtoren. Dit is een mooi uitkijk punt om alle schepen van de zee binnen te zien varen.

Bewolkt later regen, O3 1,5 uur gevaren.

Dinsdag 11 juli 2017

Vandaag zijn wij in Schleimunde gebleven. Vanmorgen geholpen bij het wegvaren van meerdere zeiljachten. Van de 12 zeiljachten waren er 5 die wel zulke wonderbaarlijk capriolen uithaalden toen ze vertrokken. Waarschijnlijk ligt het aan de grote ligplaatsen. Men ligt hier met de neus aan de steiger en met 2 of sommige met 1 lijn aan palen aan de achter kant. De palen staan minstens 10 meter achter de boten. Met het wegvaren met zijwind geeft dit veel problemen. 2 boten zijn over de lijnen van de buren gevaren. Deze lijnen moesten dan weer eerst losgemaakt worden voordat ze verder konden. Een andere presteerde het de boot te draaien in zijn plek. In de middag weer mensen geholpen met het aanleggen. Er kwam een zeiljacht van 12 meter met vol zeil de haven binnen. Deze ook maar even geholpen met het aanleggen. Ik zij tegen de heren “motorpech?” . Nee zijden ze we zijn zeilers. Het was een heel gebeuren.

In de morgen regen en middag zon 22 graden wind in de morgen Z3 en in de middag W3.

Woensdag 12 juli 2017

Van Schleimunde naar Strande in de Kieler fjord gevaren in de regen en 12 graden. Bij de uitgang van de Schlei zwom een bruinvis op een afstand van 3 meter naast de boot. Nog geprobeerd een foto te maken. Jammer dat je op de foto alleen kunt zien dat de vis weer onderwater gaat. In de namiddag kwam de zon weer te voorschijn. Nog een mooie wandeling gemaakt naar de vuurtoren. Wat ons steeds opvalt in Duitsland is dat je moet betalen om op het strand te komen. We hebben dit op diverse plekken gezien. Nog weer even naar “DasKeiser” restaurant geweest om een kruiwagentje te eten.

In de morgen regen in de namiddag zon 15 graden wind in de morgen Z2 en in de middag W6.

Donderdag 13 juli 2017

Vandaag in Strande gebleven. Eerst de was gedaan. Daarna een rondwandeling gemaakt in het oude watersport Olympische dorp. Een planning gemaakt voor de volgende dag. Omdat we een andere route naar Otterndorf via het Lubeck-Elbe kanaal en Hamburg gaan maken moeten we ten noorden van Todendorf en Putlos door 2 militair oefengebied over een afstand van een kleine 30km. Thuis hadden we al een inventaris gemaakt van de militaire schiet gebieden van Duitsland, Denemarken en Zweden. Omdat het niet de bedoeling was om hier voorbij te varen hadden we dit niet meegenomen. Bij het haven kantoor gevraagd en we kregen te horen dat er info buiten om de hoek aan het prikbord hangt. En daarop stond dat er geoefend werd tussen 09.00 uur en 17.00 uur. Een berekening gemaakt met zonopkomst afstand ed om voor 09.00 uur het gebied door te zijn. Dat wordt wegvaren om 03.45. Dus op tijd naar bed.

Zon 21 graden.

Vrijdag 14 juli 2017

Om 03.30 liep de wekker af. Opstaan, kleren aan, touwen los, boordverlichting aan en wegvaren. Om 03.45 waren we de haven uit. Het was voldoende licht om goed te kunnen zien. We moesten de zeescheepvaart route van de Oostzee naar Kiel oversteken. Het was gelukkig niet druk. Om 05.50 kwamen we de gevaren tonnen van het schietgebied aan en om 08.35 gingen we het gebied weer uit. Doorgevaren naar Lemkenhafen op het eiland Fehmarn. Een kleine mooie haven. In de namiddag nog een rondje gelopen.

Zon 21 graden NW3 later Z3 6,5 uur gevaren 9,5km gelopen

Zaterdag 15 juli 2017

Vandaag prachtig weer. Lemkenhafen uitgevaren en een ankerplek in de baai opgezocht. Het water in de baai had een temperatuur van 20 graden. De zwemband omgedaan en de waterlijn van de boot schoongemaakt.

Zon 22 graden geen wind 0,5 uur gevaren.

Zondag 16 juli 2017

Vandaag op onze ankerplek blijven liggen. De hele dag regen en veel wind voorspeld. De wind kwam voor ons uit een verkeerde richting. In de namiddag ging het steeds harder waaien. Op een gegeven moment was het ZW6. We waren bang dat het anker ging krabben. En dat is iets wat je s’nachts niet wil. Dus het anker omhoog en naar de haven van Orth gevaren. Deze was inmiddels vol. Dus de zee weer op met de wind en de hoge golven schuin van achter zijn we onder de grote brug naar Grossenbroder Fahre gevaren.

Regen 16 graden en ZW6.

Maandag 17 juli 2017

Vanmorgen weggevaren om 09.00 uur uit Grossenbroder Fahr richting Travemunde. Onderweg getankt in Gromitz. Prachtig mooi weer onderweg. Aangemeerd in een haven van Travemunde aan de boulevard. Grote zeeschepen komen voorbij op 50 meter afstand. We zagen op het internet dat het Travemunde kanaal gestemd was bij km paal 0 tot nader bericht. Dus morgenvroeg kijken hoe we verder kunnen.

Zon 20 graden W4 en 6,5 uur gevaren

Dinsdag 18 juli 2017

Na boodschappen te hebben gedaan in Travemunde om 09.00 uur richting Lubeck gevaren. Onderweg kwamen we door een mooie natuur gebied. Dwars door de oude stad met vele rondvaartboten gevaren. De eerste brug was er laag dus de trap van het dak en de beugel naar beneden. We hadden nog 3 cm ruimte. Bij de laatste brug kregen we van 2 bestuurders van rondvaart boten te horen dat doorvaart onder de brug gestemd was en dat we om de stad heen moesten varen. Dus gedraaid en terug gevaren door de oude stad. De eerste brug die we daar tegen kwamen was ook gestremd. Gelukkig had deze een doorvaarthoogte van 2,5 meter dus voor ons geen probleem. Uiteindelijk aangekomen bij km paal 0,0. Er bleken hier werkzaamheden gaande te zijn waar de scheepvaart rekening mee moesten houden. Bij de eerste sluis kregen we via de marifoon te horen dat we 1 uur moesten wachten. Hierna gingen de andere 4 sluizen ( totaal omhoog 11,75 m) vlot samen met een andere boot. In een meertje genaamd Mollnersee het anker laten zakken. Nog even lekker gezwommen in water van 22 graden.

Zo 23 graden NO2 en 7,5 uur gevaren.

Woensdag 19 juli 2017

Om 06:15 uur begonnen wij met een duikje in het meer. Om 07.00 uur onze reis voortgezet. Tussen de 1e en 2e sluis hebben wij weer een duikje in een meertje gemaakt. Het was een zonnige en warme dag. Aangemeerd in Lauenburg om 12.00 uur en een wandelingetje gemaakt. Lauenburg is een mooi oude stad. Om 14.00 uur vertrokken naar de sluis Geesthacht. Eenmaal door de sluis bij Geesthacht wordt de Elbe een getijde rivier. Aangemeerd in een meertje Oortkaten met een bijzondere vereniging. Het knutsel gehalte van de steigers, wc’s en de bar enz is hier zeer hoog. Bij laag water lig je in de blub. Vriendelijke mensen in de haven. De Elbe is hier een mooie grote rivier met veel grote strandden tussen de kribben. Hiervan werd veel gebruik gemaakt met het mooie weer. In de late avond een fikse onweersbui met veel regen.

Zon 27 graden, geen wind 7,5 uur gevaren

Donderdag 20 juli 2017

Om 11.30 vertrokken uit Oortkaten 2,5 uur voor hoog water. Tot midden Hamburg hadden we de stroom van 3km tegen. Het was een mooie vaartocht op het noordelijke gedeelte van de Elbe door Hamburg op rumoerig water van alle veerboten en schepen. Onderweg werd de Elbe nog even geblokkeerd omdat er een groot containerschip achteruit de haven in werd gesleept. Na Hamburg kregen we stroom op de Elbe van 6 km goed mee. Om 6.00 uur meerden we af in de buiten haven van Gluckstadt. In de binnen haven was het niet mogelijk omdat de stormvloedkering 1 uur rond hoogwater open is. Morgenvroeg gaan we de stad verkennen.

Zon in de morgen en namiddag, overdag af en toe een klein buitje 25 graden en 6.5 uur gevaren.

Vrijdag 21 juli 2017

Vanmorgen even de mooie oude binnenstad in geweest van Gluckstad. 1 uur voor hoog water (12.30 uur) vertrokken met de bedoeling om de haven van Otterndorf te kunnen halen. Dit liep anders af. Onderweg hadden we prachtig mooi weer. De geul naar Otterndorf bereikten we 2 uur voor laag water dus dat zou moeten lukken. We werden teveel aan de kant gezet in de geul door dwarsstroom. Voordat we wisten lagen we vast. We kregen veel bezoek van mensen, kinderen en honden die even langs kwamen om een foto en een praatje te maken. Ook de strandwacht kwam langs om te vragen of we hulp nodig hadden. We hebben uitgelegd dat na 5 uur wachten er wel weer voldoende water is om verder te gaan. Het was eten koken met een scheef pannetje. Om 21.00 uur konden we onze reis voortzetten. Na een kwartier waren we in de haven van Otterndorf. We kregen hulp van alle kanten. De mensen wilden graag weten hoe het was op een zandplaat.

Zon 25 graden NW3 en 4,5 uur gevaren

Zaterdag 22 juli 2017

Op zaterdag draait de sluis in Otterndorf  1 keer op het tijdstip van 2 uur na laag water in Brunsbuttel. We begonnen net weer te drijven in de haven en toen hebben we de sluis gebeld. Dat was maar goed want de sluiswachter zei dat we direct door de tunnel in de dijk naar binnen konden varen. Op dat moment kwamen er 5 andere boten naar buiten. Wij waren de enigste voor een schutting naar binnen. Bij de vriendelijke sluiswachter €8,00 betaald voor de doorvaart van het Elbe –Weser kanaal. Onderweg veel regen. In Bad Bederkesa aangemeerd. Op dat moment kwam de zon door en werd het prachtig warm weer.

Regen/zon 25 graden wind O4 en 4 uur gevaren

Zondag 23 juli 2017

In de ochtend nog een rondje Bad Bederkesa gelopen en het kasteel bezocht van Roland. Om 12.00 uur vertrokken met onderweg af en toe een bui. We konden pas om 16.00 uur door de sluis in de rivier de Geeste bij Bremerhaven omdat anders de doorvaart onder de deur en brug niet genoeg was. Aangemeerd in City Port Bremerhaven. Deze steiger is voor boten tot een diepgang van 1 meter. Wij zijn door de stad naar het scheepvaart museum gelopen. Mooie plek. Toen we terug kwamen uit de stad lag de boot minstens 1 meter droog.

Zon met af en toe een bui 23 graden ZW4 en 4 uur gevaren

Maandag 24 juli 2017

We hadden gisteravond aangelegd bij de City Port haven. Deze haven heeft een tankstation. Het was de bedoeling om diesel te tanken. Helaas was dit tankstation niet meer in gebruik. Op onze route zijn geen tankstations aan het water voor zover we konden nagaan. We hadden nog voldoende in de tank. Toch wilden we wat extra voor evt onverwachte omleidingen. Dus de steekwagen in elkaar gezet en 2x 2400 meter lopen naar de pomp. We hoorden iemand toeteren vanuit op een Kent 28 lijkende boot. Waarschijnlijk Cantia die voorbij voer met een Duitse vlag. Gauw het foto toestel gepakt en nog een foto kunnen maken met de boot in de verte. Om 10.30 hadden we weer voldoende water onder de boot om te vertrekken. Laatste stukje op de rivier de Geeste 4 km stroom tegen. Eenmaal op de Weser kregen we een vloedstroom van 6 km mee. Van Elsfleth naar Oldenburg op de rivier de Hunte hadden we nog steeds een vloedstroom van 2 km mee.

In de ochtend zon later regen 22 graden O1 en 4,5 uur gevaren

Dinsdag 25 juli 2017

Eerst nog even wat boodschappen gehaald in de regen. De regen stopte even om 12.00 uur dus zijn we vertrokken. Door de sluis bij Oldenburg gegaan en gevaren tot Surwold. De gehele reis regen. In een mooi klein haventje in Surwold aangelegd.

Regen 20 graden en 6 uur gevaren.

Woensdag 26 juli 2017

Om 8 uur met veel zonneschijn vertrokken uit Surwold. Na de sluis van Dorpen zijn we verder de Eens opgevaren naar het zuiden. De sluizen Duthe en Hilter gepasseerd. In de sluis Duthe hebben we ongeveer een uur doorgebracht. Via de marifoon gevraagd wat er aan de hand was. Antwoord was gewoon: “wachten”. Dus ik zei “Is de sluis kapot?” via de marifoon. Het antwoord was “Nein Nein” en daar moesten we het mee doen. Na een uur  bleek dat er werd gewacht op een werkboot. Daarna zijn we door het Haren-Rutenbrock kanaal gevaren tot net over de Nederlandse grens. In dit stukje kanaal van 12 km hadden we 10 beweegbare bruggen en 4 sluizen. Deze werden allemaal bediend vanuit Haren. Dit ging gesmeerd! Aangelegd in een open sluis voor een gesloten brug. Deze brug draaide niet meer na 17.00 uur. Naast de sluis is een Esso tankstation en hier hebben we alvast de sluizen en bruggen sleutel (borg €35,00) gehaald van het Ruiten Aa kanaal voor morgen om naar Bourtange te gaan.

Zon 25 graden Z3 en 8 uur gevaren.

Donderdag 27 juli 2017  

Om 08.00 uur gebeld voor een opening van 3 bruggen en een sluis tot aan het Ruiten Aa kanaal. Om 09.00 uur kwam de medewerker voor de bediening op zijn scooter. De bruggen en de sluis was allemaal handwerk. Bij de eerste brug aangemeerd van het Ruiten Aa kanaal. De sleutel in het bedieningskast geplaatst. Drukknop - bomen naar beneden. Hierna knop - brug omhoog - en dan terug naar de boot en deze onder de brug doorvaren -  aanleggen en terug naar de bedienings kast.  Knop  - brug omlaag  - hierna bomen omhoog en dan sleutel verwijderen. Bij sommige plekken was het een combinatie van brug en sluis. Het was een dagvullend programma van 8 bruggen en 4 sluizen. Aangemeerd in een leuk klein haventje aan de rand van de vestingstad Bourtange.

Zon 25 graden en 6 uur onderweg geweest.

Vrijdag 28 juli 2017

Van Bourtange naar de Blauwe Stad via “Ruiten Aa” en de “B.L. Tijdens kanaal” gevaren met 3 bruggen en 5 sluizen. Een van de zelfbediening sluizen moesten we bellen omdat deze in storing lag. De beheerder van het vaarwater kwam met de auto. Hij kon het probleem ook niet oplossen. Dus heeft hij de sluis handmatig bediend. Overnacht aan een lege steiger aan het begin van het meer.

Wisselvallig weer 23 graden en 6 uur gevaren

Zaterdag 29 juli 2017

Om 09.00 uur vertrokken via het Winschoterdiep, Starkenborgh kanaal en het Prinses Margriet kanaal naar een steiger in het Burgememeer gevaren met 18 bruggen en 3 sluizen.

Wisselvallig weer 22 graden en 10 uur gevaren

Zondag 30 juli 2017

10.00 uur vertrokken vanaf het Bergumemeer en naar de Prinsenhof in Friesland gevaren.

Wisselvallig weer 22 graden ZW6 en 3 uur gevaren

Maandag 31 juli 2017

Vandaag in de Oude Venen bij Eernewoude gebleven.

Zon 22 graden

 

Dinsdag 1 augustus 2017

Van de Oude Venen naar Eernewoude gevaren voor bootschappen. Hierna naar een aanlegplek in het Sneekermeer gevaren.

Zon 23 graden ZW3 en 3,5 uur gevaren

 

Woensdag 2 augustus 2017

Van het Sneekermeer naar een eiland in het Tjeukemeer gevaren.

Zon en een enkel buitje 21 graden 2,5 uur gevaren

 

Donderdag 3 augustus 2017

Van het eiland op het Tjeukemeer naar de Streng aan het Zwarte Water tussen Hasselt en Zwolle gevaren met een harde zuidwester wind. Hier het anker uitgegooid en voor de zekerheid ook een lijn om een boom gelegd ivm de harde wind.

Zon met een paar regen buien 21 graden ZW6 en 7,5 uur gevaren

 

Vrijdag 4 augustus 2017

Vandaag vanaf de Streng over het Zwarte water via de Spooldersluis de IJssel op gevaren naar de jachthaven in Deventer. Samen met onze zoon de auto van huis naar de haven overgebracht. Daarna gegeten met onze familie.

Zon/bewolkt 21graden ZW6 en 6,5 uur gevaren

 

Zaterdag 5 augustus 2017

Vanuit de jachthaven van Deventer naar het kleine jachthaventje in Wijhe gevaren.

Bewolkt 21 graden W4 en 1,5 uur gevaren

Zondag 6 augustus 2017

Vanuit de jachthaven van Wijhe de IJssel afgevaren en naar een mooie ankerplek op het Ketelmeer.

Zon 21 graden W3 en 4 uur gevaren

 

Maandag 7 augustus 2017

Naar een anker plekje tussen de Kamperplaat en Schokkerplaat gevaren. Op deze plek de dag lekker doorgebracht. Op een ondiep plekje de romp van de boot gepoetst

Zon 22 graden W3 en 0.5 uur gevaren

 

Dinsdag 8 augustus 2017

Vanmorgen van onze anker plek naar het Giethoornse meer gevaren. Nu hebben we geen opstakels meer naar onze haven. Wij verwachten binnenkort de geboorte van onze kleinzoon.

Begonnen met zon en in de namiddag regen 21 graden wind variabel en 4,5 uur gevaren

 

11 en 12 augustus

Naar huis opgepast op onze 2 kleinsdochters en die avond is onze kleinzoon geboren.

Zondag 13 augustus

Terug naar de boot en rondgehangen in de kop van Overijssel.

 

Vrijdag 18 augustus

We lagen voor anker op het Giethoornse meer en we hebben het konvooi Kent boten opgewacht dat vanuit Blokzijl onderweg was naar Ossenzijl voor het Kentweekend.

 

Zondag 20 augustus

Einde reis en naar huis.

 

Reis informatie

 

Voor navigatie Navionics Skagerrak & Kattegat op een Android tablet en Garmin Sea North Europe op een windows tablet met een gps muis. 

 

Getijden voor de Dollard, Eems, Hunte, Weser, Geeste en Elbe via de site:

https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterdata-en-waterberichtgeving/waterdata/getij/index.aspx

http://www.bsh.de/Vorlagen/ressources/nav_de/navigation2.jsp

Later bleek dat deze info ook in Navionics staat. Dit werd uitgelegd door Michael een mede Kentenaar op de bijeenkomst in Ossenzijl.

 

Berichten voor de scheepvaart buitenland via de site van Teletekst pagina 722

 

Boeken waar we informatie uit hebben gehaald:

Zijlstra, Jorisa. Motorboot op reis – Naar de Oostzee ISBN: 978-90-8788-172-6 (2012)

Vleut, Rene en Munneke, Berhard. Vaarwijzer: Noord-Duitse binnenwateren ISBN 978-90-6410-487-9 (2010)

Vleut, Rene. Vaarwijzer: Scandinavië en de Oostzee  ISBN 978-90-6410-505-0 (2011)

Gratis tijdschrift Seilerens marina guide 2017 of www.seilerens.com van Duitsland en Denemarken.

Gratis tijdschrift Gasthamns guiden 2017 of www.gasthamnsguiden.se van Zweden.

Gratis tijdschrift Baltic Sailing Habour Guide Denemarken en Duitsland.

 

Militaire oefengebieden van Duitsland in de Oostzee https://www.elwis.de 

 

Acties voor het ruime water.

Sponzen in de beluchting van het motorruim. Dit om te voorkomen dat er met hoge golven van opzij water in het motorruim kan komen.

Koelkast vergrendelen zodat de deur niet openspringt.

Alles wat los staat  opbergen in de kastjes.

 

Totaal afgelegde afstand over het water 2746 km

Totaal aantal motoruren gevaren 332 uur

Hoeveelheid brandstof verbruikt 797 liter diesel

Verbruik motorolie 1 liter

Bruggen die voor ons open moesten 65

Sluizen op onze route 49

 

Kaart met alle track's zomer 2017

2017 Boot reis naar Zweden
PDF – 9,8 MB 511 downloads