Voorgenomen route zomer 2019
Een rondje van ruim 3000 km
De planning is
De planning is
Nederland:
- Van Wanneperveen naar Ter Apel.
Duitsland:
- Haren-Rütenbrocker-Kanal naar Haren.
- Eems en het Dortmund Ems kanal naar
- Mittellandkanal naar Magdeburg.
- Elbe-Havelkanal naar Brandenburg an den Havel.
- Via de binnenmeren naar Glindow, Potsdam en Berlijn-Spandow.
- Berlijn Spree bij Schloss Charlottenburg op familie bezoek.
- Havel-Oder-Wasserstrasse naar Hohensaaten aan de Oder of
- Via binnenmeren en het Oder-Spree kanal naar de
Polen:
- De rivier de Oder af/op naar de monding van de Poolse rivier de Warta.
- Bij de stad Kostrzyn Nad Odra de Warta op tot Gorzow Wielkopolski.
- Gorzow Wielkopolski is ons keerpunt om weer stroomafwaarts te gaan richting de Oder.
- De rivier de Oder af naar de Oder delta bij de stad Szczecin.
Duitsland:
- Via de Oder delta klein stukje over de Oostzee naar het eiland Rügen.
- Van het eiland Rügen over de Oostzee naar het Deense eiland Falster
Denemarken:
- Deense eiland Falster naar de stad Vordingsborg
- Vordingsborg naar Praestøen terug naar het eiland Omo
- Omo naar Langeland en een rondje om het grote eiland Odense via de “oostzee”,“Kleine Belt”, “Kattegat” en de “Grote Beld” naar Nakskov Fjord
- Nakskov Fjord oversteek naar het eiland Fehmarn in Duitsland
Duitsland:
- Eiland Fehmarn naar Travemünde.
- Rivier de Trave op naar Lübeck.
- Elbe-Lübeck-Kanal naar Lauenburg aan de
- Elbe naar het Elbe-Seitenkanal
- Elbe-Seitenkanal naar de stad Wolfsburg.
- Mittellandkanal naar de stad Minden.
- Bij Minden de rivier de Weser af tot Elsfleth
- Bij Elsfleth de rivier de Hunte op naar Oldenburg
- Oldenburg Kustenkanal naar de rivier de Eems
- De Eems af en via Delfzijl Nederland in.
Nederland:
- Delfzijl via Groningen en Friesland weer terug naar Wanneperveen.
Maandag 6 mei.
Het weer: 11 graden, wind WNW 3-4. Wisselend bewolkt. 9 uur gevaren.
Om 07.45 vertrokken uit Wanneperveen. Wanneperveen - Meppel - Hogeveen - Erika. Mooie route!
Dindag 7 mei.
Het weer: afgelopen nacht was het koud -6,5 graden. Er lag een dikke laag ijs op het dek. Overdag 12 graden, wind Z 2. In de ochtend zon en in de middag bewolkt. 4 uur gevaren.
Vertrokken uit Erika tot net over de grens met Duitsland. Het Ter Apel-Haren-Rutenbrock kanaal was gestremd door een defecte sluis. Aangelegd aan een klein steigertje voor de eerste brug van het kanaal. Het was een mooie route vandaag met onderweg vriendelijke sluis wachters die tijd hadden voor een praatje.
Woensdag 8 mei.
Het weer: 12 graden, wind ZZO3. In de ochtend zon en in de middag bewolkt. In de namiddag regen. 8 uur gevaren.
Vertrokken uit Ter Apel via het Ter Apel-Haren-Rutenbrock kanaal naar Haren. We waren om 11.00 uur op het Dortmund-Eenskanaal. Onderweg 1 vrachtschip tegengekomen. We waren alleen in de 3 sluizen die we vandaag hebben gedaan op het DE kanaal. Een mooie route met bosrijke omgeving langs het DE kanaal. We konden vandaag goed gebruik maken van onze AIS ontvanger met de OpenCPN kaarten. Dit op aanraden van onze club genoot Michael N. Vastgemaakt in Altenlingen.
Donderdag 9 mei.
Het weer: 17 graden, wind ZW3. Veel zon. 7 uur gevaren.
Vertrokken uit Altenlingen bij de sluis Gleesen hebben 1 1/2 uur gewacht. De sluiswachter was niet zo vriendelijk. We mochten geen Engels praten. Volgens hem wordt de Europese taal Duits omdat Engeland weg gaat uit Europa. We moesten maar terug gaan van waar we vandaan komen. Gelukkig trok er 1 vrachtschip en 2 andere jachten gelijk met ons op. Bij de andere 5 sluizen was marifoon communicatie niet nodig. Achter de sluis Rodde in een dode zijarm aangelegd.
Vrijdag 10 mei.
Het weer: 14 graden, wind NW3. Zon met lichte bewolking.
8.5 uur gevaren.
Gisteravond gezellig geborrel met onze Duitse buren die aan ons hadden vastgemaakt. Ze hadden een boot gekocht in Emden en waren op weg naar huis in Berlijn.
Vertrokken uit Rodde bij de sluis Bevergern we hebben 1/2 uur gewacht voor de schutting. We waren met 3 "sportboten ". Hierna het Mittellandkanal op tot een ligplaats bij Getmold (km paal 71). Het Mittellandkanal gaat door een mooie heuvelachtige omgeving. Mooie vergezichten met velden gele koolzaad.
Zaterdag 11 mei.
Het weer: 11 graden, wind NW3. Bewolkt met af en toe een drup regen.
10,5 uur gevaren.
Om 06.00 uur vertrokken. Geen sluizen vandaag. Hierdoor konden we een flinke afstand afleggen.
Het was druk bij het aquaduct over de Weser. Veel scheepvaart en roeiwedstrijden. Gevaren tot een jachthaven aan de rand van Hannover. Hier getankt en boodschappen gedaan.
Zondag 12 mei.
Het weer: 15 graden, wind NW3. Zon.
9,5 uur gevaren.
Om 07.45 uur vertrokken. 2 sluizen vandaag. Hindenburgsluis bij Anderten van 14,7 meter omhoog en Sulfeldsluis van 9 meter omlaag. Zeer vriendelijke sluiswachters bij beide sluizen. Onderweg onze nieuwe wasmachine uitgeprobeerd. Even af en toe met de hand draaien daarna de was onderweg gedroogd. Onderweg niets anders gezien dan bomen aan beide zijde van het kanaal. Aangemeerd in Wolfsburg.
Tracks van 6 t/m12mei gevaren 418km
Maandag 13 mei.
Het weer: 15 graden, wind NW4. Zon.
9,5 uur gevaren.
Om 05.45 uur vertrokken. Het ijs zat nog op het dek. Midden in de stad Wolfsburg stak een grote bever over naar de andere kant van het kanaal. Net buiten de stad nog een bever. Langs het kanaal zag je veel afgekauwde bomen. Een uurtje wachten bij de sluis Hohenwarthe naar het Elbe-Havel kanaal. We moesten gelijk met de beroepsvaart. Sluiswachter hield ons netjes op de hoogte. Het was serieus sluis van 20 meter verval. Met drijvende bolder ging het prima. Voor anker gegaan op Niegripper see.
Sluis Hohenwarthe 19,7 meter verval
Dinsdag 14 mei.
Het weer: 13 graden, wind NO4. Half bewolkt in de middag veel zon.
7,5 uur gevaren.
Om 09.00 uur vertrokken. Onderweg op het Elbe-Havel kanaal zwarte ooievaars gezien. De 2 sluizen onderweg waren geen probleem. Onderweg nog een Kent-28 toegekomen. Deze boot kwam uit Berlijn en had de naam Anna Blume. Mooi plekje gevonden voor een overnachting op het Wendsee vlakvoor Brandenburg aan de Havel.
Woensdag 15 mei.
Het weer: 12 graden, wind NO4. Half bewolkt.
8 uur gevaren.
Om 08.00 uur vertrokken. Door de stad Brandenburg aan de Havel gevaren. Buiten de stad veel moeras bossen. We zijn nog onder beroemde spionnen uitwisselings brug "de Glienicker brug" van Oost naar west Berlijn gevaren. Op de Kladower zee zagen we een zeilboot onder een grote hoek liggen. De 4 mensen begonnen te zwaaien. Ze waren op de grond gelopen. Voorzichtig erna toe gevaren en een drijflijn uitgegooid en hun weer naar dieper water gesleept. In Scharfe Lanke bij Berlijn aangelegd in een jachthaven.
Glienicker brug
Aangemeerd bij de Spandauer Yacht-Club
Tracks van 13 t/m19 mei gevaren 220km
Op de fiets door de stad. Heerlijk fiets weer 25 graden en zon.
Dinsdag 16 mei.
Het weer: 26 graden, wind NO3. Zon.
7 uur gevaren.
Na 5 dagen Berlijn waarbij we de stad hebben verkend en bij familie op bezoek zijn geweest weer op weg. Vertrokken om 09.00 uur naar de Havel-Oder-Wasserstrasse. De Spandauwer sluis had bij aankomst een defect. Na een uurtje konden we geschut worden. Gevaren tot vlak voor de bomopruiming bij km 25. Hier konden we ankeren. Om 17.00uur konden we er langs. Aangemeerd in een dikke onweersbui aan een dubbele meerpaal bij het Malzer kanaal naar Liebenwalde. Vandaag in een mooi merengebied en een groene omgeving gevaren.
Woensdag 22 mei.
Het weer: 15 graden, wind NO4. Regen.
5 uur gevaren.
Vertrokken om 09.00 uur. Lange stukken H-O-W kanaal door uitgestrekte bossen. Net voor Oderberg door de scheepslift 36 meter naar beneden samen met een vrachtschip en een zeilboot met gestreken mast. Aangemeerd in het mooie kleine stadje Oderberg.
Donderdag 23 mei.
Het weer: 20 graden, wind W3. Zon.
6 uur gevaren.
Vertrokken om 08.00 uur. Na een uur gevaren te hebben de sluis naar de west Oder genomen. Een mooie tocht door het Oder dal. Ooievaars zwarte en witte, grote roofvogels, Bevers en ook paarden en koeien. We hadden op het laatst een stroming mee van 0,5 km. Aangemeerd in de jachthaven van de stad Gartz. Een stad die door meerdere oorlogen is veranderd. De oudste toren bekeken uit de 13e eeuw.
Op de rivier de Oder
Vrijdag 24 mei.
Het weer: 23 graden, wind W3. Zon.
3 uur gevaren.
Vertrokken om 08.30 uur. Weer een mooie tocht door het Oder dal. Precies over de grens Polen en Duitsland. 1 km stroom mee op deze brede en diepe rivier. Aangemeerd in de jachthaven "Northeast Marina" van de stad Szczecin in Polen. Een moderne jachthaven vlak bij het stadscentrum. In de middag de stad in. Een mooie en tevens moderne stad waar veel gebouwen in de steigers staan. Een stad met grote oude gebouwen. We hadden in de avond een muziek concert naast de haven. Oordoppen in voor de bassen.
De Poolse stad Szczecin
Zaterdag 24 mei.
Het weer: 17 graden, wind W3. Bewolkt .
3,5 uur gevaren.
Vertrokken om 09.30 uur. Door de haven van Szczecin met de vele zeeschepen gevaren. Toen we op het Roztoka Odrzanska meer waren hebben we meerdere Zeearenden gezien. We zijn naar de haven Stepnica gevaren. In deze moderne haven hebben we getankt. We zijn de enigste motorboot tussen de zeilboten.
Zeearend met marifoon antenne.
Zondag 25 mei.
Het weer: 16 graden, wind ZZW5. Bewolkt .
5,5 uur gevaren.
Vertrokken om 08.45 uur. Er stond een stevig windje op het Stettenerhaff meer zzw5 die we schuin van achteren hadden. Er waren redelijke golven. Het meer kun je wat afmetingen vergelijken met het IJsselmeer. Gevaren tot de stad Kamien Pomorsky. Hier aangemeerd in een mooie jachthaven. Er is 1 minpunt: nog nooit zo'n sacherijnige havenmeester meegemaakt. Alles was hem te veel.
Straks de oude stad bezichtigen.
Tracks van 20 t/m 26 mei gevaren 258km
Dinsdag 28 mei.
Het weer: 13 graden, wind N3. Zon.
8,5 uur gevaren.
Vertrokken om 04.45 uur. Onderweg in het Zatoka Skoszewska meer waren kleine vissersboten de netten aan het binnenhalen. De netten zaten vol met grote vissen (60 cm). Het meer Stettenerhaff is van Oost naar West meer dan 50 km. Vlak bij Karnin, waar nog een stuk van de opgeblazen hefbrug midden in het water staat, een mooi beschut anker plekje gevonden.
Woensdag 28 mei.
Het weer: 13 graden, wind NW4. Zon.
9 uur gevaren.
Vertrokken om 07.00 uur. Grote oppervlaktes met water. Bijna geen boot gezien. Toen we bij Peenemunde naar buiten kwamen hadden we een nare korte golfslag met wind NW4 waar we schuin tegenin gingen. Eenmaal op het eiland Rugen in de zijarm Having werd het weer rustig. Aangemeerd in het mooie mini plaatsje Seedorf. Hier de keuken kastjes weer opgeruimd. Niets kapot.
Seedorf Rügen
Vrijdag 31 mei.
Het weer: 15 graden, wind W4. Bewolkt.
2 uur gevaren.
We hebben een dag rondgetrokken op het eiland. Slechte wegen om te fietsen vanwege de kinderkopjes en het auto verkeer. S'avonds hebben we nog vrienden aan boord gehad.
Vertrokken om 10.00 uur. Een mooi beschut anker plekje opgezocht volgens onze waterkaart ruim (50m) buiten de grens van het Biospharenreservat. Een grenslijn 100m uit de kant. De waterpolitie die langs kwam vonden dat we verder uit de kant moesten gaan liggen. We moesten nog maar eens 100 meter verder voor de zekerheid. Hierdoor kwamen we te veel in de wind. We zijn toen naar een haven in Lautenbach gevaren.
Zaterdag 1 juni.
Het weer: 17 graden, wind W4. Zon.
8 uur gevaren.
Naar de visserij haven in Lautenbach gevaren en diesel getankt. Het tanken duurde even. Alle aparatuur moest nog opgestart worden. De mensen waren zeer vriendelijk. De diesel in deze haven was ook 30 cent per liter duurder dan aan de normale pomp. Als je meer dan 1000 liter tankte werd het een stuk goedkoper. Bij ons hield het op bij 80 liter. Daarna via Stralsund onder de enigste hoge brug naar Rugen gevaren naar het eiland Hiddensee naar het plaatsje Vitte. Het lijkt op een waddeneiland zonder auto's. Het was een mooie zonnige vaardag. Morgen het eiland verkennen op de fiets. Hopelijk geen wegen met kinderkopjes.
Tracks van 27 mei t/m 2 juni gevaren 228km
Dinsdag 4 juni.
Het weer: 21 graden, wind NO2-3. Zon.
9.5 uur gevaren.
Vertrokken van het prachtige eiland Hiddensee waar we een paar dagen met prachtig weer hebben rondgefietst. Na eerst de smalle slingerende geultjes tussen het eiland en het grote eiland Rugen een stuk van 76 km Oostzee naar Harbølle Havn op het Deense eiland Møn gevaren. De stuurautomaat kwam weer goed van pas. Heerlijk weer onderweg. Halverwege de overtocht voer nog een groot oorlogschip zonder AIS die op afstand werd gevolgd door een Deens marine schip. Morgen het eiland Møn verkennen op de fiets.
Russisch oorlogsschip met nummer 545 de "Stoykiy"
Eiland Møn in aantocht
Vrijdag 7 juni.
Het weer: 17 graden, wind O3 Ochtend regen in de middag Zon.
1 uur gevaren.
Rond 12.00 uur vertrokken van het eiland Møn waar we 2 dagen met prachtig weer hebben rondgefietst. Na een uur varen met veel stroming mee aangemeerd op het eiland Bogø in Bogø Havn. Ook hier de fietsen weer uitgepakt voor een rondje eiland.
Zondag 9 juni.
Het weer: 20 graden, wind W4 Zon.
2,5 uur gevaren.
Even gewacht vanwege de harde wind in de vroege ochtend (W6). Rond 11.00 uur vertrokken van het eiland Bogø waar we 2 dagen hebben rondgestruind. Mooie vaartocht met prachtig weer. Aangemeerd in Kalvehave havn. Morgen het plaatsje verkennen.
Tracks van 3 t/m 9 juni gevaren 117km
Donderdag 13 juni.
Het weer: 22 graden, wind Z3 Overwegend Zonnig.
4,5 uur gevaren.
Na 3 dagen veel gelopen en gefietst te hebben weer op pad naar de volgende bestemming. De afgelopen 2 nachten veel regen en onweer gehad. Om 10.00 uur eerst getankt en vertrokken naar Praestø. Net voor de baai van Praestø nog enkele uren voor anker gelegen. Hierna naar de haven in Praestø gevaren. S'avonds nog een flinke wandeling gemaakt in de stad.
Vrijdag 14 juni.
Het weer: 22 graden, wind Z3 Overwegend Zonnig.
5 uur gevaren.
Van Praestø naar Stege gevaren met prachtig weer. Vlakbij het meest besproken eiland van Denemarken "Lindholm" nog een tijd voor anker gelegen. In Stege blijven nog een dag om het slechte weer af te wachten. Voorspelling wind Oost 6-8 met veel regen en onweersbuien.
Het meest besproken eiland van Denemarken "Lindholm"
Het wordt ineens windstil en in de verte onweer en rolwolken. Gelukkig hadden we de touwtjes goed vast!
Tracks van 10 t/m 17 juni gevaren 80km
Maandag 17 juni.
Het weer: 25 graden, wind W1-2 Zon.
6 uur gevaren.
Na een weekend met harde wind vanmorgen van Stege naar het eiland Femø gevaren met prachtig weer en een vlakke zee. De haven van Femø was al behoorlijk vol met zeiljachten uit Denemarken, Duitsland, België en Nederland. Echt een gezellige haven.
Dinsdag 18 juni.
Het weer: 24 graden, wind Z4-5 Zon.
4 uur gevaren.
Van het eiland Femø gevaren met de golven schuin achterop. We dansten als het ware vooruit. Aangekomen op het eiland Omø troffen we een bijna lege haven. In de namiddag was de haven voor bijna 75% vol. Wij als enigste motorboot. De fietsen uitgepakt en het eiland verkend. Rustig eiland met 170 bewoners.
Haven van het eiland Omø
Woensdag 19 juni.
Het weer: 27 graden, wind ZO3-4 Zon.
1 1/4 uur gevaren.
Van het eiland Omø het kleine eiland Agersø gevaren. Opnieuw een prachtige dag. Hier is de verhouding motorboot en zeilboot 50/50. Het haventje ligt in een mooi dorpje met een molen en een kerkje. Het eiland telt 181 inwoners.
Vrijdag 21 juni.
Het weer: 22 graden, wind ZW3-4 Zon.
1 1/2 uur gevaren.
Van eiland Agersø gevaren naar Skaelskør aan einde van de Skaelskør fjord. We hadden in het fjord de stroming tegen. Wij hebben aangelegd in de noordelijke verenigingshaven. Mooi oud stadje.
Zaterdag 22 juni.
Het weer: 20 graden, wind NW2 Zon.
4 uur gevaren.
Van Skaelskør gevaren door het fjord de zee op. Boven het eiland Agersø en Langeland gevaren naar het plaatsje Lundeborg. Hier is een leuke gezellige haven. We krijgen morgen nog visite van een oud collega en zijn vrouw. Morgen avond vieren de Denen het midzomerfeest. Men was vandaag al bezig een brandstapel te maken op het strand.
Midzomerfeest 23 juni in Lundeborg
Tracks van 17 t/m 23 juni gevaren 151km
Maandag 24 juni.
Het weer: 22 graden, wind E3-4 Zon.
3 uur gevaren.
Gisteren was een gezellige dag. Oud collega met zijn vrouw op bezoek gehad. En gisteravond het Midzomerfeest meegemaakt. Vanochtend vertrokken uit Lundeborg en gevaren naar een baai op het eilandje Thurø. Hier hebben we vastgemaakt aan een anker bal. Het water was 20 graden en dus zwembaar. Later op de dag waren alle anker ballen bezet.
Woensdag 26 juni.
Het weer: 29 graden, wind NW4 Zon.
2 1/2uur gevaren.
Gisteren achter een anker bal gelegen met lekker weer. Het water was heerlijk. Dus de waterlijn van de boot een beetje opgepoetst. Afgelopen middernacht was er een Deen met een zeilboot die ons wakker maakte. Hij wilde aan onze boei liggen. Volgens hem betaald hij hiermee jaarlijks voor. Volgens ons is dat niet zo. Dus maar het anker uitgegooid. Vanmorgen even terug gezocht hoe het met deze boeien zit. We lagen achter een gele DT boei. Dit is een Dansk Tuboejer free for all pleasure ships. De gele DS boei is van de Dansk Sejlunion for members only. Waarschijnlijk heeft hij niet in donker de grote letters DT of DS kunnen zien. We wilden vanochtend nog even langs hem heen varen. Hij was al weer weg. Via Svendborg, waar we de stroming mee hadden, naar het eilandje Hjorte gevaren. Een eiland met 8 inwoners. We lagen als enigste boot in het haventje. Later op de dag werd het windkracht 6-7bft. Een zeiljacht dat binnenkwam geholpen. De motor was niet krachtig genoeg om achteruit tegen de wind in te varen. De boeg kwam tussen twee palen vast te zitten. De boot met lange lijnen naar de steiger getrokken.
Vrijdag 28 juni.
Het weer: 24 graden, wind W2.
2 1/2 uur gevaren.
Van het eilandje Hjortø eerst naar het buur eilandje Drejø gevaren. Een wandeling op het eiland gemaakt. Twee geocaches gevonden waarvan we 1 container hebben vernieuwd in opdracht van de Deense cache eigenaar. Hierna voor anker gegaan aan de noordzijde van een landtong bij de stad Ærøskøbing op eiland Ærø.
Windwijzer in de haven van het eiland Hjortø
Zaterdag 28 juni.
Het weer: 25 graden, wind W4.
1 uur gevaren.
Afgelopen nacht slecht geslapen door de deining. Wind W2 en de deining kwamen uit verschillende richting. Overdag was het lekker weer. Veel gezwommen in water van 21 graden. Op het einde van de middag naar de haven van Ærøskøbing op eiland Ærø gevaren. Volgens de voorspellingen is er de komende dagen harde wind W6-8 bft. Dus dat wordt veel lopen en fietsen met de tong op het voorwiel. We kunnen ook nog gebruik maken van de bus. De bus is ook nog eens gratis op het hele eiland AEro.
Tracks van 24 t/m 30 juni gevaren 74km
Dinsdag 9 juli
Het weer: 20 graden en zon, wind NW5.
2 uur gevaren.
Na 11 dagen in de haven van Ærøskøbing doorgebracht te hebben vanwege de harde wind tussen de 6 en 8 Bft met golf hoogtes tot 2 meter vanmorgen eindelijk kunnen vertrekken. Vanmorgen met wind begin 5 Bft met een golf hoogte van 60 cm gevaren naar Marstal wat ook op het eiland Ærø ligt. Het werd gezellig druk in de haven van Marstal. Het maakt de Denen niet uit als ze niet zo'n mooi plekje hebben met de boot als ze maar een BBQ plekje hebben.
De BBQ'S worden opgestart
Woensdag 10 juli
Het weer: 19 graden en zon, wind NW4-5.
2 uur gevaren.
Van Marstal op het eiland Ærø naar Bagenkop op het eiland Langeland gevaren. Doordat de ingang van de haven van Bagenkop aan lagerwal lag werden we als het ware door de golven de haven in geduwd. De boten die naar buiten gingen leken op steigerende paarden. Prachtige haven.
Donderdag 11 juli
Het weer: 20 graden en zon, wind Variabel 1-3.
6 uur gevaren.
Van Bagenkop in Denemarken overgestoken naar Duitsland en aan de west kant van het eiland Fehmarn en onder de brug door naar een Grossenbrode Binnensee gevaren. Onderweg nog een Bruinvis gezien. Omdat het prachtig weer is hier het anker uitgegooid in deze Binnensee in de luwte van een landtong.
Vrijdag 12 juli
Het weer: 20 graden, zon en 2 flinke regenbuien, wind ZO 2.
6,5 uur gevaren.
Van Grossenbrode Binnensee via Gromitz, waar we getankt hebben, naar Travemunde gevaren. In Travemunde is men bezig om de hele kade met aanlegplaatsen te vernieuwen. Veel lawaai van pompen en generatoren dus zijn we weer verder gevaren de Trave op. In het natuurgebied tussen Travemunde en Lubeck in een uiham bij Dummersdorfer Ufer onder de kliffen een mooi anker plekje gevonden. Hier liggen we met 5 andere boten.
Zaterdag 13 juli
Het weer: 23 graden en zon en een onweersbui, wind NO 2.
2,5 uur
Van ons ankerplekje Dummersdorfer Ufer onder de kliffen naar de stad Lubeck gevaren. Aangelegd in een mooie jachthaven in de oude stad. Toen we de landvasten net vast hadden kwam er een Cantia 28 aan die naast ons aanmeerde. Een Duitse familie. We zijn bij elkaar op visite geweest om de verschillen te bekijken. Leuk om het te zien.
Zondag 14 juli
Het weer: 19 graden bewolkt , wind NO 2.
8,5 uur
Van Lubeck naar de sluis van Lauenburg gevaren over het Lubeck-elbe kanaal. De sluis draaide niet meer op zondag na 18.00. Aangemeerd op de aanlegplaats voor sportboten.
Tracks van 8 t/m 14 juli gevaren 241km
Maandag 15 juli
Het weer: 18 graden bewolkt , wind W 3.
2,5 uur gevaren.
Van Lauenburg gevaren over een klein stukje van de Elbe. Hierna het Elbe-Seiten kanaal in naar de scheepslift Luneburg-Scharnebeck waar we 38 meter omhoog gaan. De Oost scheepslift was in onderhoud tot 11.30 uur. De West scheepslift is nog een jaar dicht voor renovatie. Aangemeerd op de aanlegplaats voor sportboten. We hebben 2.5 uur gewacht totdat er een groep sport boten aan de beurt waren voor de lift. Daarna naar een mooie aanleg plek bij Wulfsdorf midden in bos.
In de scheepslift Luneburg-Scharnebeck
Dinsdag 16 juli
Het weer: 20 graden bewolkt , wind NW 4.
4,5 uur gevaren.
Van Wulfsdorf naar het plaatsje Bad Beversen gevaren. Hier hebben we inkopen gedaan bij de supermarkt. Daarna gevaren naar sluis Uelzen waar we 23 meter omhoog gingen. Sluis waar we ons record hebben verbeterd. We hebben 3 uur gewacht. We gingen achter een vrachtschip aan de sluis in. Volgens onze informatie moesten er drijvende bolders zijn. Maar helaas de meeste bolders achterin waren defect. Dus geen plek om vast te maken. De vluchttrappen waren ook ingebouwd hierdoor kon je er ook geen lijn aan vastzetten. Zo'n 50 meter achteruit gevaren op zoek naar een goede bolder. We hadden deze net te pakken toen het schutten begon. Aangemeerd in Bad Bodenteich.
Woensdag 17 juli
Het weer: 24 graden zon , wind NW 2.
4,5 uur gevaren.
Van het mooie plaatsje Bad Bodenteich naar een aanleg plaats bij Osloss gevaren.
Donderdag 18 juli
Het weer: 26 graden zon , wind ZW 2.
9,5 uur gevaren.
Van de aanleg plaats bij Osloss naar een jachthaven in Hannover gevaren. Diesel getankt en boodschappen gedaan.
Vrijdag 19 juli
Het weer: 26 graden zon , wind ZW 3.
9,5 uur gevaren.
Van Hannover gevaren via het Mittellandkanaal naar Minden. In Minden via de Ober- en Untersluis afgezakt naar de rivier de Weser. Onder het aquaduct van het Mittellandkanaal door gevaren. Het is een mooie omgeving een slingerende rivier door heuvelachtig terrein. Met de stroming mee door de sluis bij Petershagen. In de oude rivier arm waar de stuw in ligt voor anker gegaan. De stroming is hier ongeveer 3 km.
Aquaduct van het Mittellandkanaal
Zondag 21 juli
Het weer: 25 graden zon , wind W 4.
5 uur gevaren.
Van Petershagen een stuk de Weser afgevaren naar Drakenburg. Onderweg veel reeën langs de oever gezien. Bij het uitgaan van sluis Drakenburg was er een Duits jacht waarvan de motor niet wilde starten. Even gewacht tot de twee vrachtschepen de sluis uit waren. Een lijntje overgegooid en het Duitse jacht de sluis uit gesleept. Na ongeveer 300 meter uit de sluis hadden ze de motor weer aan de praat. Ze zijn toen weer op eigen kracht verder gegaan.
Tracks van 15 t/m 21 juli gevaren 331km
Maandag 22 juli
Het weer: 28 graden bewolkt , wind W 4.
2,5 uur gevaren.
Vanmorgen toen we de motor wilden starten gebeurde er niets anders dan een tik. De start accu was leeg. De motor gestart met startkabels op de service accu. Omdat we niet wisten hoe oud de accu was een nieuwe gehaald in het plaatse Hoya. De man van het garage bedrijf is met mij via een autoparts groothandel naar de haven gereden met de nieuwe accu. Gevaren over een mooi stukje Weser. We waren te laat voor de sluis Langwedel. Deze sluis is voor 2 weken middags na 12 uur in onderhoud. Het anker uitgegooid in een zijarm van de rivier.
Dinsdag 23 juli
Het weer: 31 graden zon, wind Geen.
6 uur gevaren.
Vanmorgen om 5 uur vertrokken. De sluis in Langwedel draaide alleen van 6.00 uur tot 12.00 uur daarna wordt er onderhoud uitgevoerd voor de komende 2 weken. Na een uur varen zaten we ineens in een dikke mist. Omdat er geen aanmeer plekken waren zijn we rustig doorgevaren. We konden de vracht schepen zien op de kaart via de AIS ontvanger. Net voor Bremen hadden we een zelfbediening sluis. In Bremen in een mooie haven aangemeerd om 12.00 uur voor de oude binnenstad. S'middags een wandeling gemaakt door de mooie oude binnenstad.
De straatmuzikanten van Bremen
Woensdag 24 juli
Het weer: 37 graden zon, wind O2.
6 uur gevaren.
Vanmorgen om 11.00 uur vertrokken met de eb stroom mee tot Elsfleth waar om14.00 uur de stroming keert. Onderweg nog even het anker uitgegooid in de beneden Weser om een verkoeling in het water te nemen. Daarna weer met de vloedstroom mee naar Oldenburg over de Hunte.
Donderdag 25 juli
Het weer: 41,5 graden zon, wind O1.
7 uur gevaren.
Vanmorgen vroeg vertrokken over het Kustenkaal richting Dorpen. Na de sluis van Dorpen een ankerplek gevonden net voor de Eems om een verkoeling te kunnen nemen in het water. S'avonds kwamen er nog meer boten. Een geliefd plekje voor de jeugd om te waterschieen en met waterscooters te varen.
Vrijdag 26 juli
Het weer: 35 graden zon, wind O4.
2,5 uur gevaren.
Vanmorgen vertrokken over de Eems richting Haren. Na de 2e sluis in de lus met de dam een prachtig anker plekje gevonden aan de rand van een bos en weilanden. Het was een mooie zwemplek voor deze warme dag.
Zondag 28 juli
Het weer: 29 graden zon, wind O3.
8,5 uur gevaren.
Vanmorgen vertrokken over de Eems richting Haren. Via het Ter Apel-Haren-Rutenbrock kanaal naar Nederland.
Vanaf hier zwerven we de rest van de zomer door Nederland. We hebben een mooie en fijne reis naar Duitsland, Polen en Denemarken gemaakt.
Tracks van 22 t/m 29 juli gevaren 321km
Tracks van 30 t/m 5 augustus gevaren 126km
Tracks van 6 t/m 12 augustus gevaren 38km
Onderweg bij Nijkerk nog een boot naar een haven gebracht die pech had. De naam op deze boot leek veel op onze boot naam. Er was een koelwaterslang los geschoten en hierdoor een hoog temperatuur alarm. De slang ingekort met een nieuwe slangenklem erom en het geheel weer gevuld met koelvloeistof.
Alle Kents op een rij bij de Kent club weekend treffen in Huizen.
Ons plekje te koop gezet. We willen naar een andere omgeving.
Tracks van 13 t/m 19 augustus gevaren 127km
Tracks van 20 t/m 26 augustus gevaren 115km
Tracks van 27 t/m 2 september gevaren 220km
Gebroken glazen op het IJsselmeer tussen Stavoren en Hindeloopen
Tracks van 3 t/m 9 september gevaren 180km
Onder de molen van Sloten in Friesland
Tracks van 10 t/m 16 september gevaren 216km
Hoog water in de haven van Schiermonnikoog
Tracks van 17 t/m 23 september gevaren 139km
Totale boot tracks zomer 2019
Maandag 23 september weer thuis.
141 dagen onderweg geweest.
Totaal afgelegde afstand over het water 3610 km
Totaal aantal motoruren gevaren 455 uur
Hoeveelheid brandstof verbruikt 1093 liter diesel
Verbruik motorolie 1,5 liter
Bruggen die voor ons open moesten in Nederland 92
Sluizen in Nederland 44
Bruggen die voor ons open moesten in Duitsland 0
Sluizen in Duitsland 42
Scheepsliften in Duitsland 2
Hoogste sluis Uelzen in het Elbe-Seiten kanaal verval 23,4 meter
Laagste sluis in het Ganzendiep verval 4 centimeter
Maak jouw eigen website met JouwWeb